Hej

Jag behöver nya fönster, typ korspost eller krysspost 6 luft och 2 luft. Det ska vara träfönster i bra kvalitet som passar på ett hus från 20 talet. Finns det någon tillverkare som kan rekommenderas. Den enda jag hittat hittils i sverige som gör såna fönster är danska jvk. De flesta verkar göra mindre fönster eller i plast och aluminium...

tacksam för hjälp!
 
Kolla med Skellefteå Snickericentral. Jag gissar att deras fönsterserier ST 115, ST 90 och Adak är de som kan komma i fråga.
 
Rm snickerier i Vimmerby har det du behöver-till absoluta toppkvalité!
 
Konstigt att du inte hittat flera, det är många som tillverkar vad de kallar "specialfönster" :)
ta en titt i den här listan fönster hoppas du hittar något
 
isolde skrev:
Kolla med Skellefteå Snickericentral. Jag gissar att deras fönsterserier ST 115, ST 90 och Adak är de som kan komma i fråga.
De fönstren verkar inte vara krysspost, dvs små lufter över och stora under, som öppnas var för sig. Ser ut som hela fönstret öppnas.
 
morsan skrev:
Konstigt att du inte hittat flera, det är många som tillverkar vad de kallar "specialfönster" :)
ta en titt i den här listan fönster hoppas du hittar något
Tack för listan! Det verkar finnas ett par firmor som kan bygga fönster på specialbeställning. Bara det inte rusar iväg i pris... Det fina med jvk är att det är standardfönster för dem, så priset är resonabelt, c:a 5400:- för ett 167x160, 3 slags kryssluftfönster, alltså 6 lufter, måttbeställt. Tycker det låter ganska billigt.

Ska kontakta de andra firmorna och höra.
 
Verkar väldigt billigt med 5400:- för ett 6-lufts fönster. Räkna med att priset hos en svensk fönstertillverkare lär hamna uppåt 9-10000:- men då är det måttbeställda kopplade fönster av svensk kvalitet och med klassiska dimensioner och profileringar.
Notera att jvk´s korspostfönster verkar vara med isolerglas och trälister vilket inte alltid passar så bra på ett 20-tals hus.
 
5400 :- plus moms ska tilläggas, omålade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.