Hej! Vattenskada i tvättstugan, som snart ska ordnas. det är en tvättstuga från 79, som inte har renoverats. golvet är ett vinylgolv där jag tyvärr missat se en spricka i en svetsfog.
Väggarna är tapetserade med en avtorkbar tapet. I ena hörnet finns dessutom en duschhörna, som aldrig används, men eftersom huset är så pass stort så att många ryms här tänker jag att det vore dumt att ta bort extra duschen. kanske de som kommer efter mig är fler.
Min tanke är att golvet ska få en ny badrumsvåtmatta av hantverkarna, och att jag ska måla väggarna i samma veva.
Nu några frågor
Tycker ni att jag ska låta badrumsmattan gå upp på väggen i duschhörnan?
Kan någon säga var jag billigast köper mattan?
Finns någon standardbredd på mattrullar?
Så till våtrumsfärgen. Bäst? Billigast? Eller blir det billigare att ta våtrumstapet?
Snälla ge mig råd!
Min ekonomi är i botten, men jag måste ju göra detta nu.
Tacksam
 
Vad menar du med duschhörna. Om du ska ha en "vanlig" dusch med våtrumstapet, så kommer hela rummet ses som ett badrum istället. Då måste du ha våtrumstapet/tätskikt på alla väggar. Det enda rimliga alternativet är annars en duschkabin. Då bör det gå bra med bara matta på golvet. Det finns inte någon mening att ha våtrumstapet bakom kabinen.
Dock tror jag inte att du bara kan måla väggarna. Man behöver inget tätskikt på väggarna i en tvättstuga. Men ytskiktet ska vara fuktavvisande. Du bör därför ha en vinyltapet eller liknande istället. Alternativt ett rollat tätskikt.
Om tvättstugan är belägen i källare, med väggar och golv i betong. Kan reglerna lätta lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för svar.
Med duschhörna menar jag ett hörn, direkt när man kommer in genom dörren, 1 fast frostad glasvägg + stång 90 gr där man har duschdraperi. Tvättmaskin, torkskåp, varmvattenberedare, diskbänk, mangel och stor arbetsbänk för tvätt finns i tvätttstugan, så risken för badrumskänsla är ganska liten..

Men vet du om det är billigast med våtrumstapet eller våtfärgsystem (om man nu får ha det)?
 
BirgitS
Om det finns en dusch så räknas rummet som badrum och enligt branschreglerna och för full ersättning från försäkringsbolagen vid en skada så ska det då vara tätskikt på golv och väggar. Det finns också andra regler att ta hänsyn till som att de enda rör som får gå genom golvet är avloppsrören. Det gör att den där duschen ökar på kostnaden en hel del.

För samtliga regler behöver du läsa branschreglerna från GVK (våtrumsmatta/tapet), MVK (målat) och Säker vatten (vatten-, avloppsrör etc.).

Det finns godkända målade system både för duschområdet (VT) och utanför duschen (VA): https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

Jag har ingen aning om priser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar och länkar!
ja, jag ska ju byta både golvbrunnen i duschen och vid tvättmaskinen, så det är väl ett badrum då. Som jag tidigare skrivit är jag i en ekonomiskt gräslig sits och frågar därför; om jag ber dem ta bort blandare och pluggar rören, då är det väl inget badrum??
Eller?
 

Bästa svaret

Billigaste sättet att behålla den potentiella möjligheten till framtida duschande borde vara att plugga rören men låta de sitta kvar så det går att ställa in en kabin där senare för den som vill det. Och se till att avlopp som passar att ansluta den till finns kvar.

Om prio ett är minsta möjliga kostnad så se till att komma ifrån att det ställs krav på utförandet utöver vad som behövs i en tvättstuga, dvs. ta bort duschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Billigaste sättet att behålla den potentiella möjligheten till framtida duschande borde vara att plugga rören men låta de sitta kvar så det går att ställa in en kabin där senare för den som vill det. Och se till att avlopp som passar att ansluta den till finns kvar.

Om prio ett är minsta möjliga kostnad så se till att komma ifrån att det ställs krav på utförandet utöver vad som behövs i en tvättstuga, dvs. ta bort duschen.
Det där låter som den bästa lösningen för TS om ekonomin är ansträngd. Dra upp vatten en bit på väggen och plugga. Då går det lätt att ställa in en duschkabin vid ett senare tillfälle. Då slipper hon ju tänka på tätskikt på väggarna också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Helena_Gavle skrev:
om jag ber dem ta bort blandare och pluggar rören, då är det väl inget badrum??
Hantverkaren och/eller dennes chef borde kunna reglerna mycket bra och veta hur de vill ha det för att det inte ska räknas som ett badrum utan som en tvättstuga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag gillar Alcro’s våtrums system på väggarna ( och taket) och funkar perfekt om du lägger plast matta på golvet. Du kan t.o.m. duscha på den. Inte superbilligt men lätt att sätta själv så där sparar du pengar.
 
BirgitS
P PeGeCo skrev:
Jag gillar Alcro’s våtrums system på väggarna ( och taket) och funkar perfekt om du lägger plast matta på golvet. Du kan t.o.m. duscha på den. Inte superbilligt men lätt att sätta själv så där sparar du pengar.
Alcro har flera system med olika vävar så vilket är det du gillar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alcro har flera system med olika vävar så vilket är det du gillar?
Väv är personligt med i bad rum föredrar jag något enkelt alltså finare i väven, blir också lättare att tvätta.
Ang vatten säkerhet, la detta på vanlig gips när vi bodde i Skottland, duschade och tvättade väggarna med typ CIF och inga problem efter 19år då vi gjorde om. Det ända färgen inte gillar är när tex tvål ligger emot färgen en längre tid, den löser upp färgen ( men inte grundfärgen), givetvis lätt att bättra på om det skulle hända.
 
Tack så mycket alla!
Jag tror att jag vet planen.
”Duschen”
Ta bort den
byt golvbrunnen
Ta bort duschkranar o blandare. Plugga vattenrören

Väggar våtrumstapet

Golv våtrumsmatta

Det sista, som jag inte vet om det är bra, är att dra upp våtrumsmattan på väggen i den ”gamla duschen”. Men det måste jag fråga hantverkarna.

som sagt, tusen tack för upplysande svar, och hjälp med ekonomiska förslag!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Helena_Gavle skrev:
Tack så mycket alla!
Jag tror att jag vet planen.
”Duschen”
Ta bort den
byt golvbrunnen
Ta bort duschkranar o blandare. Plugga vattenrören

Väggar våtrumstapet

Golv våtrumsmatta

Det sista, som jag inte vet om det är bra, är att dra upp våtrumsmattan på väggen i den ”gamla duschen”. Men det måste jag fråga hantverkarna.

som sagt, tusen tack för upplysande svar, och hjälp med ekonomiska förslag!
Med den lösningen har du ju uppfyllt reglerna för badrum. Matta på golv våtrumsrapet är godkända tätskikt.
Då det dessutom redan finns dusch, blir det bara en merkostnad att ta dit en rörmokare, till att plugga rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.