Grubblar lite på detta. Kanske med lite input ifrån er kunniga i ämnet !?

Med info nedan, hade det varit avgörande faktor att avstå husköp ?

Blå lättbetong finns i byggnaden. Byggt 1959.
Info ifrån mäklaren ( muntlig) , vid kontroll som gjordes 2007 så blev årsmedelvärdet 150 Bq/m3 Gränsvärde för inomhusmiljö är 200Bq/m3 i Sverige.
Noterar att WHO´s gränsvärde är 100Bq/m3.

Tack på förhand !
 
  • Wow
Tubes
  • Laddar…
Troligen ingen fara alls. Vad finns det för ventilation i huset, förmodligen självdrag ?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
BirgitS
Röker du eller någon annan i familjen?
 
M
Gå ner i valfri källare så är värdet förmodligen högre än WHOs 100. Är väldigt många svenskar som sitter i sina källare med 500+ eller ännu högre radonhalt helt ovetande pga markradon.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligen ingen fara alls. Vad finns det för ventilation i huset, förmodligen självdrag ?
Jepp, självdrag
 
BirgitS BirgitS skrev:
Röker du eller någon annan i familjen?
Nej, varken jag el sambon röker.
 
M Modski skrev:
Gå ner i valfri källare så är värdet förmodligen högre än WHOs 100. Är väldigt många svenskar som sitter i sina källare med 500+ eller ännu högre radonhalt helt ovetande pga markradon.
Att det förekommer i många hus i sverige är inte nytt för mig. Att man fortsatte anv radonhaltig blåbetong till hus i sverige, och höll tyst om det är inte direkt nåt bra betyg tyvärr. Men det är inte vad min fråga gällde.
Hjälper inte mig att veta att några hundra tusen andra sitter i värre skit liksom ..
 
Förtydligar, är i väggarna. 1 planshus. Ej källare.

M magnus.b skrev:
Grubblar lite på detta. Kanske med lite input ifrån er kunniga i ämnet !?

Med info nedan, hade det varit avgörande faktor att avstå husköp ?

Blå lättbetong finns i byggnaden. Byggt 1959.
Info ifrån mäklaren ( muntlig) , vid kontroll som gjordes 2007 så blev årsmedelvärdet 150 Bq/m3 Gränsvärde för inomhusmiljö är 200Bq/m3 i Sverige.
Noterar att WHO´s gränsvärde är 100Bq/m3.

Tack på förhand !
För att förtyd
M magnus.b skrev:
Grubblar lite på detta. Kanske med lite input ifrån er kunniga i ämnet !?

Med info nedan, hade det varit avgörande faktor att avstå husköp ?

Blå lättbetong finns i byggnaden. Byggt 1959.
Info ifrån mäklaren ( muntlig) , vid kontroll som gjordes 2007 så blev årsmedelvärdet 150 Bq/m3 Gränsvärde för inomhusmiljö är 200Bq/m3 i Sverige.
Noterar att WHO´s gränsvärde är 100Bq/m3.

Tack på förhand !
 
Hej,

När vi köpte hus nojjade vi mycket över radon (och annat) och tittade mycket på radonkartor som en del kommuner har (över markradon såklart).
Vi läste också på en hel del och det är faktiskt inte speciellt farligt (allt är relativt) :)
Enl strålsäkerhetsmyndigheten är det ca 500 cancerfall /år där de flesta drabbar rökare.

Jag hade känt mig trygg med att köpa ett hus med 150Bq/m3.
Jag hade dock inte litar på mäklarens ord om att mätning är utförd och vad den visade så jag hade velat se någon dokumentation på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inte alls säkert att det radon du har ens kommer från blåbetongen, kan lika gärna vara markradon. Du kan ta hem någon som kan mäta väggarna, vi gjorde det hemma och det visade sig att våra väggar som är i blåbetong inte avger någon radon alls, det är 100 procent markradon.

Men med den radonhalten du har behöver du inte göra någonting alls egentligen. Jag hade troligtvis inte gjort något alls med det värdet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
M magnus.b skrev:
Jepp, självdrag
Planera för att sätta in PAX-fläktar eller installera FTX-aggregat, enkelt i 1-planshus med placering av aggregatet på vinden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M magnus.b skrev:
Nej, varken jag el sambon röker.
Vad bra och då är radon i den mängden inte farligt.
M magnus.b skrev:
Jepp, självdrag
Då kanske värdena går ner om ni ser till att skaffa mekanisk frånluft för att öka ventilationen.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.