Hej!
Vad är det som gäller när man bygger en altan???
har byggt ett tak över våran altan till vårat radhus,altanen är ca 4,20x6,20 den är inte inglasad.Krävs det byggnadslov för detta?En del säger att det inte krävs,en del säger att jag måste ha byggnadslov:( vad är det som gäller!!

Någon som vet säkert

H/Bengt
 
Det kan skilja sig från kommun till kommun, men det vanliga är att om taket är större än 12 kvm så ska du ha bygglov. I så fall har du ett svartbygge på din tomt :-/

Fast du kan ju låtsas som ingenting o söka bygglov nu o när du fått bygglov så byggdes taket väldigt fort.......
 
Sant som lastkaj säger. Ett skärmtak på över 12kvm ska ha bygglov det gäller över allt i alla kommuner, men om ingen granne runt ditt hus har klagat inom tio år efter att Du byggt ditt skärmtak, så är det preskriberat. Vänta och se vad som händer, om grannarna klagar. Om de gör det då och endas då ska Du skicka in en bygglovsansökan. Skickar Du in din ansökan nu så får Du böter, eftersom Du redan byggt utan bygglov.

Så antingen tar Du och ansöker om bygglov nu, och betalar för ett bygglov + böter eller så avvaktar Du och chansar på att ingen bryr sig, då slipper Du betala något alls.
10 år går rätt fort ändå.

 
Hmmm så det är så det ligger till :( Om man nu skulle söka i efterhand om byggnadslov,vad skulle det bli för böter??

Och om det skulle gå 10 år så säger ni att det blir preskriberat,vem är det som bevisar att bygget har ståt i 10 år!!

Visst kan jag förstå att det ska finnas gränser när det gäller att bygga,men vissa regler är lite väl tilltagna.


Mvh/Bengt
 
Charlie skrev:
Om man söker för bygglov i efterhand måste väl risken att få böter vara minimal (om nu bygglovet går igenom). Det är väl ingen på kommunen som vet att taket redan finns på plats?
Det var så jag menade - efter bygglovet är beviljat byggs taket bara väldigt fort :p
 
När Stadsbyggnadskontoret i din kommun ger ut bygglov, vill de att Du frågat alla grannar innan de beviljar bygglov. Om Du inte skickar in ett papper med Dina grannars underskrift så ringer Stadsbyggnadskontoret upp dina grannar. Då lär de ju få reda på att skärmtaket redan är på plats.

Och om Du vill ha Dina grannars på skrift för ansökan av bygglov i efterhand måste Du ha väldigt snälla grannar.

Tänk på att Du byggt ett skärmtak som är 14kvm större än vad det får vara (116% större). Jag vet inte hur stort ditt hus är, men ett skärmtak på 26kvm verkar ta över rätt mycket av husets karraktär och utseende. Därför borde Stadsbyggnadskontoret inte ge dig bygglov för detta skärmtak. En sak till som är till din nackdel är att Du bor i ett radhus.

Tyvärr tror jag att om du söker bygglov för detta och det kommer fram att Du har ett skärmtak på 26 kvm, Lär Du nog inte bara få böte utan även riva ner taket till 12kvm.

 
Hej!
Tack för svaret,jag tror att jag lägger ner detta om att ansöka om byggnadslov i efterhand.Jag pratade med grannarna innan jag började bygga och det var ingen som hade något i mot detta.Jag förstår att du kanske tror att det förstör husets karaktär men det gör faktiskt inte det,jag har bara hört possitiva saker om bygget :)
Men jag förstår vad du menar,jag skulle ha tänkt likadant.

Men hur är det med preskibitionstiden,är det 10 år eller hur ligger det till med detta.Vem bevisar att bygget har stått i 10 år.

H/Bengt
 
Vi byggde nyligen en altan med nästan samma mått. Efter att jag skickat in bygglovsansökan så ringde dom för att diskutera några saker dom villa att jag skulle ändra på. Då berättade han att han hade åkt förbi vårat hus för att kolla hur det såg ut där jag skulle bygga altanen.

Om det är något dom brukar göra vet jag ej.
 
Spara kvitto på materialet. Det är för grannarna. har inte de klagat innan så anser man att detta ärende har runit ut i sanden. 10 kan Du ta med en nypa salt....har ingen granne klagat inom 1-2 år så vad skulle få dem att klaga efter 8-9 år. Och om det flyttar in nya grannar i husen brevid dig så har ju inte dessa nya grannar upplevt något annat.

Lycka till, det ordnar sig.

Har själv byggt ett växthus på min sambos föräldras tomt som är lite för stort. Och det har stått i 4 år nu utan att någon har klagat.
 
Då gäller det att inte bli ovänn med grannarna inom den närmsta tiden ;D
Det gäller att ligga lågt ett tag :)

Mvh
Bengt
 
Jag har själv ett liknande problem. Mitt tak som jag planerar att bygga kommer att bli 13kvm. Det känns lite tråkigt att betala de kostnader som blir med bygglovsansökan bara för att det blir 1kvm större än vad som är tillåtet. :p
 
Under våren 2007 kommer PBL att ändras i detta avseende. Tror att det skulle ändras till 15kvm. Ska kolla upp det med mer säkerhet.

Men för all del bygg på, 1kvm bryr sig ingen om, fast 14kvm som här ovan är ju lite skillnad.
 
forny, jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Det är bara Din skyldighet för bygglovs ansökan som blir preskriberat. Dock har ju grannarna rätt att ansöka om att ditt lilla svart bygge ska rivas, när som hels till och med efter 10 år.

Detta vet förhoppningsvis inte dina grannar om. Om det inte är så att de läst entreprenadjuridik.

Så för Din del är det bara och vissla och låssas som ingenting. Bjud inte heller in dina grannar för att se ditt "Mästerverk" kan bli många onödiga frågor då.
 
Hej Byggingenjor!

Aha,så det är så det ligger till :( Då gäller det att inte prata för mycket med grannarna ;)
Utan bara gå runt och se :cool: ut.

Man vågar ju inte riskera att ansöka om byggnadslov nu i efterhand utifall dom skulle komma förbi och titta.Jag tror inte att jag skulle få problem med att grannarna skulle skriva under pappret,men man vet aldrig vad som kan hända.

Mvh/Bengt
 
A byggingenjor skrev:
Under våren 2007 kommer PBL att ändras i detta avseende. Tror att det skulle ändras till 15kvm. Ska kolla upp det med mer säkerhet.

Men för all del bygg på, 1kvm bryr sig ingen om, fast 14kvm som här ovan är ju lite skillnad.

Jag kan lugnt vänta då det är ett projekt tills nästa sommar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.