Beställde lite småsaker från AliExpress i går mest på skoj för att testa.
Billigt som bara den, kvaliten på grejerna lär väl spegla det, men ändå.
Frakten från Kina gick på hela 4:-, WOW tänkte jag så billigt!

Nu förstår jag varför, beräknad leveransdag den 10:e juni :)
Det går ju nästan snabbare att cykla dit och hämta det själv.:)
 
Redigerat:
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Beställde lite småsaker från AliExpress i går mest på skoj för att testa.
Billigt som bara den, kvaliten på grejerna lär väl spegla det, men ändå.
Frakten från Kina gick på hela 4:-, WOW tänkte jag så billigt!

Nu förstår jag varför, beräknad leveransdag den 10:e juni :)
Det går ju nästan snabbare att cykla dit och hämta det själv.:)
Jo AliExpress är ingen höjdare numera för Sverige och de verkar ha kört fast i svenska tullen och avgifter.
Sen är då Sverige en mycket liten marknad för kineserna och de har satsat på local warehouse även i Europa men det verkar vara strul med tullen.

Bangood kör med 1-week delivery och det går snabbt.
https://www.banggood.com/marketing-....00012338020.8f483c5e164c467c90e56023e6657db9

Amazon.de har ett bra sortiment och gör att den svenska inflationen inte når nya höjder!
 
Brukar ta 2-3 veckor att få grejerna... Senaste beställningarna för mig:
* Beställt 24e februari, i lådan 9e mars
* Beställt 4e februari, i lådan 24e februari
* Beställt 4e februari, i lådan 24e februari
* Beställt 4e februari, i lådan 27e februari

En intressant aspekt är att det sker någon form av samfrakt ibland, paket från olika säljare stoppas i en gemensam påse och tar resan till Europa och hem i lådan tillsammans (hände med de två i mitten ovan).

Angående tull och moms så är detta typ ett icke problem sedan EU införde nya regler 2021 (IOSS). D.v.s. aliexpress drar moms redan i Kina, vilket gör att paketet inte behöver tullas när det når Europa (och man slipper administrativa avgifter, vilket var problemet tidigare).

Så Aliexpress får fem fredags öl av fem möjliga :beer::beer::beer::beer::beer: (dessutom oftast någon säljare med bättre pris än t.ex. Banggood och Amazon)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Beställde lite småsaker från AliExpress i går mest på skoj för att testa.
Billigt som bara den, kvaliten på grejerna lär väl spegla det, men ändå.
Frakten från Kina gick på hela 4:-, WOW tänkte jag så billigt!

Nu förstår jag varför, beräknad leveransdag den 10:e juni :)
Det går ju nästan snabbare att cykla dit och hämta det själv.:)
Nu blev jag glad! Hade ju fått besked om leverans den 10:e juni, men idag kom grejerna!
Så knappt 2 och en 1/2 vecka tog det :)

Moms + adminavgift på 75:- fick jag dock snällt betala till Postnord, då vet jag det också!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Jag föredrar Amazon. De är mycket snabba och har bra priser. Beställde en teknikpryl (satellitmottagare) i söndags. Fanns i Sverige igår hos Bring på terminalen i grannkommunen så jag fick vänta till imorse innan jag kunde hämta ut paketet hos mitt ombud vilket var exakt vad Amazon lovat. Kunde valt hemleverans men skulle ändå åka och påskhandla.
1000:- billigare än hos de återförsäljare som säljer samma produkt i Sverige (vilket inte är så många).
Fri frakt i och med att jag är medlem i Prime (mest för Prime Video).
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag föredrar Amazon. De är mycket snabba och har bra priser. Beställde en teknikpryl (satellitmottagare) i söndags. Fanns i Sverige igår hos Bring på terminalen i grannkommunen så jag fick vänta till imorse innan jag kunde hämta ut paketet hos mitt ombud vilket var exakt vad Amazon lovat. Kunde valt hemleverans men skulle ändå åka och påskhandla.
1000:- billigare än hos de återförsäljare som säljer samma produkt i Sverige (vilket inte är så många).
Fri frakt i och med att jag är medlem i Prime (mest för Prime Video).
Är det bättre priser på Amazon.de än .se ?
 
N
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det bättre priser på Amazon.de än .se ?
Det kan jag inte svara på. Jag beställer alltid via .se men när det gäller elektronik har det alltid kommit från utlandet. Denna gång Frankrike via Tyskland. Förra gången direkt från Tyskland.
 
N Nalleman64 skrev:
Det kan jag inte svara på. Jag beställer alltid via .se men när det gäller elektronik har det alltid kommit från utlandet. Denna gång Frankrike via Tyskland. Förra gången direkt från Tyskland.
Ah, sorry, det var ju inte du som nämnde Amazon.de, jag blandade ihop kommentarerna :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Min erfarenhet är att en stor del av leveranstiden tillbringar paketet hos den svenska tullen och hos Postmord.
 
Har beställt från Aliexpress hundratals gånger.
Ibland tar det en vecka, ibland en månad.
 
Jag var flitig Aliexpressare för några år sedan men slutade i princip när svenska avgiften på runt 90kr tog död på de billigaste roliga småpaketen med div hobbymaterial.
Blev glatt förvånad när jag handlade igen att avgiften uteblev.
 
Tänkte beställa lite grejer igen från Aliexpress.
Men ska man välja Ali Express saver shipping för fraktsätt för att slippa tull och moms?
Eller nått annat?
(som man egentligen ska slippa om jag förstår avtalet rätt med AliExpress och Europa)
 
Vad jag vet kvittar det. Kör alltid på det förvalda alternativet och det varierar lite beroende på varans vikt. Har inte åkt på någon moms/tull sedan förra gången jag skrev i tråden. Har säkert mottagit 15-20 paket sedan dess. Brukar ta 2-3 veckor att få paketen.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.