Jag vill koppla en grovdammsugare till min kapsåg (Bosch GCM 8 SJL). Läste någon recension om en dammsugare att den inte kunde driva verktyget (via autostart) pga att verktygets effekt var högre än dammsugarens.
Det har inte stått i något test eller någon produktbeskrivning som jag läst om dammsugare att man måste tänka på detta.
Så nu undrar jag, måste dammsugaren ha högre effekt än sågens 1600w för att kunna starta sågen via autostart? Det verkar begränsa utbudet på grovdammsugare betydligt.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Något sånt krav finns inte.
Vad blir den sammanlagda effekten? Klarar vägguttaget det?
 
useless useless skrev:
Något sånt krav finns inte.
Vad blir den sammanlagda effekten? Klarar vägguttaget det?
Det vet jag inte. Men är det alltså det som är begränsningen? Rent funktionsmässigt, kan man koppla (typ) vilken grovdammsugare som helst och det funkar med autostart?
 
K
S Stimil skrev:
Jag vill koppla en grovdammsugare till min kapsåg (Bosch GCM 8 SJL). Läste någon recension om en dammsugare att den inte kunde driva verktyget (via autostart) pga att verktygets effekt var högre än dammsugarens.
Det har inte stått i något test eller någon produktbeskrivning som jag läst om dammsugare att man måste tänka på detta.
Så nu undrar jag, måste dammsugaren ha högre effekt än sågens 1600w för att kunna starta sågen via autostart? Det verkar begränsa utbudet på grovdammsugare betydligt.
Jag har en Kärcher WD6 på 1300W om jag inte minns fel, och den har inga som helst problem att driva just den kap/gersågen du nämner.
Du måste dock ha koll på vad uttaget har för gruppsäkring precis som useless säger. En vanlig 10A dvärgbrytare är bara gjord för 2300W.

Vad är det för grovdammsugare du har?
 
Jag har ingen dammsugare än, så vill köpa ”rätt”. Har tittat på Nilfisk Multi II 30 T Inox VCS.
Men då får jag kolla upp det där med vad uttaget klarar.
En annan kommentar jag stött på är att det anges MAX effekt, men att maskinerna inte går upp till det. Så kanske får testa o se om säkringen ryker
 
K
S Stimil skrev:
Så nu undrar jag, måste dammsugaren ha högre effekt än sågens 1600w för att kunna starta sågen via autostart?
Och jag hoppas det är dammsugaren du vill starta med ”autostart” när sågen startar och inte tvärtom som du skrivit!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Haha, ja såklart.
 
Enligt Nilfisk så är det max 1100W på uttaget.

Eluttag för handutrustning (W)Yes, 1100
 
useless useless skrev:
Enligt Nilfisk så är det max 1100W på uttaget.

Eluttag för handutrustning (W)Yes, 1100
Ja om man letar NOGA så kan man hitta den infon. Men eftersom det inte står något om det i tester och annat, eller i funktionsbeskrivning av dammsugaren, så undrar jag ju vad det betyder egentligen.
 
S Stimil skrev:
Ja om man letar NOGA så kan man hitta den infon. Men eftersom det inte står något om det i tester och annat, eller i funktionsbeskrivning av dammsugaren, så undrar jag ju vad det betyder egentligen.
Jag kör den sågen med inox 22 utan problem sen flera år. Har inte haft något problem med något verktyg kopplat på auto. Men sågen är nog den mest krävande.
 
S Stimil skrev:
...så undrar jag ju vad det betyder egentligen.
Tja... Antingen skriver man så för att inte komma över 10A samlad ström, eller så finns det verkligen komponenter i dammsugaren som tar skada av högre belastning.
Jag gissar på det första, men vilket som är rätt vet man inte förr än efteråt...

Jag skulle inte vara rädd för att koppla in den sågen. Dels drar den ju inte max effekt om man inte belastar den max och dels kör man ju bara några sekunder åt gången med belastning.
Däremot bär man se till att ha ett vägguttag som klarar lasten.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tja... Antingen skriver man så för att inte komma över 10A samlad ström, eller så finns det verkligen komponenter i dammsugaren som tar skada av högre belastning.
Jag gissar på det första, men vilket som är rätt vet man inte förr än efteråt...


Jag skulle inte vara rädd för att koppla in den sågen. Dels drar den ju inte max effekt om man inte belastar den max och dels kör man ju bara några sekunder åt gången med belastning.
Däremot bär man se till att ha ett vägguttag som klarar lasten.
Tack för bra svar!!
 
D Dr Benz skrev:
Jag kör den sågen med inox 22 utan problem sen flera år. Har inte haft något problem med något verktyg kopplat på auto. Men sågen är nog den mest krävande.
Tack!!
 
S Stimil skrev:
Ja om man letar NOGA så kan man hitta den infon. Men eftersom det inte står något om det i tester och annat, eller i funktionsbeskrivning av dammsugaren, så undrar jag ju vad det betyder egentligen.
Det är troligen dammsugarens strömsladd som sätter begränsningen i och med att den ska bära både dammsugarens och verktygets ström genom sig.
Dock kan det vara eventuell brytare i dammsugaren som begränsar också. Tex på Festools så får inte verktygen ström om inte dammsugaren är på on eller auto.
 
L Lovan83 skrev:
Det är troligen dammsugarens strömsladd som sätter begränsningen i och med att den ska bära både dammsugarens och verktygets ström genom sig.
Dock kan det vara eventuell brytare i dammsugaren som begränsar också. Tex på Festools så får inte verktygen ström om inte dammsugaren är på on eller auto.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.