Hej!

Jag har en tanke om att modifiera värmaren så att jag kan starta och stoppa utan att klicka på knappen.
Är det någon av er som har öppnat upp och kopplat om?
Det finns även jordfelsbrytare på sladden men det är lätt att ta bort.
 
  • Grå elektrisk pump med sladd och vit slang, bärbar, kontrollpanel på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt för mig, vad ska du värma, rätt kraftig och liten, 10 amp räcker nog inte

EDIT OM den stoppas, startar den igen då, termostat i den ?? eller måste du starta om den manuellt. Är det klick när du startar, sitter kanske någon elektronik i den och då blir det svårare
 
J jonaserik skrev:
Nytt för mig, vad ska du värma, rätt kraftig och liten, 10 amp räcker nog inte
Ska värma upp knappt 4000l
Den är rätt kraftig, har kört på 16 amp tidigare. Hade jag bara kunnat starta utan att behöva trycka på knappen så kunde jag fått till en bra lösning med automation.

Det är en tochknapp uppe på som man måste trycka på varje gång, där är en del elektronik så det är nog inte helt enkelt att koppla runt tyvärr.
 
Kan vara en liten pigg som aktiveras under knappen och den sitter nog fast på ett kort, blir nog knepigt att få ihop det. Men en lite El-panna so du kan hitta på blocket är inte fel, en sådan går att begränsa rätt lätt invärtes på patronen. Start/stopp med kontaktor som styrs av något, ska då ligga efter huvudbrytaren i pannan. Klart dom är lite stora, men finns små El-pannor. Det är en tank som ska värmas förstår jag, sätten 6 kW patron i den och koppla bort två slingor, då har du en patron på 2 kW , då måste du ha fram en nolla med för att få 230 V på den. Sen styra med en kontaktor, tror det är bästa lösningen. Det fina i kråksången är att du har 2 st slingor i reserv och enkelt att koppla om, när den säger upp sig. 3 slingor i y-koppling normalt, koppla bort alla bleck, varje slinga har färgmärkning och där ska fas och noll in. Hänger du med.
 
4000 L ?? Du kan aldrig värma den till någon hög temp med 2 kW , hur har du tänkt. Värma 4000L 10 C kostar ca 46 kW tar ca 24 tim om det inte tas ut någon värme från tanken. Låter lite klent i mina öron med 2 kW

Edit du kan även ha en 4,5 kW patron och köra 2 slingor 2 fasigt, blir då 3 kW och 16 amp säkringar FEL 10 amp på varje fas
 
Jacob J Jacob J skrev:
Ska värma upp knappt 4000l
Den är rätt kraftig, har kört på 16 amp tidigare. Hade jag bara kunnat starta utan att behöva trycka på knappen så kunde jag fått till en bra lösning med automation.

Det är en tochknapp uppe på som man måste trycka på varje gång, där är en del elektronik så det är nog inte helt enkelt att koppla runt tyvärr.
Trot inte heller du kan koppla förbi knappen på något enkelt och säkert sätt.
Man ska dessutom inte använda värmaren när man badar?
Känns som en lite oseriös produkt trots att den kostar nästan 1000:-

Från produktmanualen:
"1. Starta filterpumpen eller sandfiltret med hjälp av användarmanualen. 2. När pumpen är i funktion, sätt i poolvärmarens stickkontakt i ett eluttag,

efter att en test med den portabla jordfelsbrytaren är utförd. LED lyser i

0,5 sekunder tillsammans med ett “pipljud” och LED visar . 3. Tryck på “POWER” knappen i 2 sekunder, LED sätts igång och

värmaren börjar fungera, LED visar .
4. Tryck på “POWER” knappen i 2 sekunder igen och poolvärmaren

stängs av.
OBS: När vattentemperaturen når maximal temperatur 40 °C (104 °F), blir lysdioden grön.
OBS: Koppla aldrig in poolvärmaren innan filterpump eller sandfilter kopplats in.
VARNING: För att undvika risk för elchock ska man kontrollera att händerna är torra innan man sätter i kontakten till filterpump eller sandfilter och poolvärmare.
OBS: För att undvika risk för elchock ska man undvika att använda filterpump eller sandfilter och poolvärmare när det finns folk i poolen."
 
OP pooövärmare , tänkte mig en tank, så allt det jag skrev blir lite fel, utan modifikation i dem större skalan. Men som sägs allting går men tar bara längre tid
 
J jonaserik skrev:
OP pooövärmare , tänkte mig en tank, så allt det jag skrev blir lite fel, utan modifikation i dem större skalan. Men som sägs allting går men tar bara längre tid
Värmaren värmer upp ca 1 grad i timmen.

Jag får ta och skruva ner den och se om jag kan klura ut något, annars får jag hitta en annan lösning.
Tack för era svar!
 
Hej

Har denna poolvärmare från Biltema.

Jag undrar vad som menas med elförbrukningen? Det står: ”2800W vid 20°C”

Kan någon förklara vad detta betyder? Är det yttertemperaturen eller vattentemperaturen?
 
  • Etikett med flerspråkiga varningar, elspecifikationer, återvinningssymboler och en bruksanvisningsikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matte Bygg skrev:
Hej

Har denna poolvärmare från Biltema.

Jag undrar vad som menas med elförbrukningen? Det står: ”2800W vid 20°C”

Kan någon förklara vad detta betyder? Är det yttertemperaturen eller vattentemperaturen?
Det betyder att den drar 2800W vid 20 grader (referenstemperatur). Vid andra omgivningstemperaturer kan den dra mer eller mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.