Har ett hus från tidigt 50-tal. Håller på med källarprojekt (bastu, dusch och tvättstuga) och tänkte ta bort ett av fönstren i rummet. Kan inte ta ur karm och fönster eftersom det sitter isolering med stenskiva på utsidan. Hur bygger jag enklast igen fönstret?

Min första tanke var att låta karm och fönster sitta kvar, fylla igen nischen med 100 mm cellplast och sedan slå på gips eller mineritskiva. Väggen ska sedan målas. Rätt eller feltänkt?
 
Förstår jag rätt att du vill behålla fönstret där så att utifrån ser ut som ett fönster fortfarande? Detta har sina problem den dan rutan går sönder svårt att byta den då. Vill du ha kvar utseendet som ett fönster utifrån så va ju blindfönster vanligt på gamla hus för att få mer symentri i fasaden. I dessa lägen fanns det aldrig något fönster utan man bara sänkte in fasaden som om det satt ett fönster och dit med fönsterbleck mm. och putsade detta som vanligt.
 
Ja, jag vill helst ha kvar fönstret. Det är lite knepigt att ta ur det då jag har isolering på utsidan som täcker karmen (förra ägarens verk). Men funkar det med att lägga på cellplast och sedan gips (eller minerit) på insidan? En annan variant är ju att mura igen det men det tar längre tid. Det är Inga fuktproblem i källaren och kring fönstret i dagsläget.
 
...jag tog bort ett fönster i min källare och ersatte med glasblock, bekymmersfritt och snyggt. på så sätt har man fortfarande ljuset utifrån.
 
vi har en blindat fönster i fasaden och den har en mörkgrå material bakom fönsterrutan så man knappt läger märke till att det inte är någon riktig fönster längre. Blinda inte med vit/ljus material för då ser det tillbommad på många kilometers hål ;).
Mörkgrå är min tips...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.