Hej,

Jag har flyttat in i ett hus med solfångare. Märkte att pumpen gick torr ibland och åkte till macken och köpte etylenglykol (vanlig kylarvätska). Det gick i ca 1 liter.

Kom senare på att jag läst i manualen till solfångarna att man ska använda propylenglykol så givet att det var det i system från början så har jag nu blandat i 1 liter etylenglykol i ca 6-8 liter (min bästa gissning) propylenglykol.

Jag pratade med tidigare ägaren (bott i 10 år) och han hade aldrig fixat nåt med det och visste inte vad som var i från början.

Efter lite efterforskning och pratat med en expert så ska man inte blanda tydligen. Risken är att de olika tillsatserna man använder i etylen resp. propylenglykol kan reagera med varandra och bilda nåt gelatinaktigt klet man inte vill ha som kan vara jobbigt och kostsamt att få ut.

Direkt efter att jag fick reda på detta så bröt jag cirkulationskretsen helt med vred. Hade redan tidigare stängt av cirkulationspumpen.

Jag har provat att blanda ungefär samma mix i en burk som har stått i några dagarna nu utan att nåt konstigt har hänt.

Min fråga är: Tyder det på att det var sån tur att det jag har i systemet gick att blanda (kanske var det etylenglykol i från början) så jag kan starta systemet utan risk för gelatingsörja?

Eftersom det är över 10 år sedan vätskan byttes och att jag inte vet vad som är i så har jag på expertens inrådan tänkt tömma system och köpa monopropylenglykol att fylla på med. Men det är ju påsk etc. så kommer ta ett tag för mig att få tag på det så frågan är om jag kan köra fångarna i ca 2 veckor nu tills jag kan byta vätskan?

Lång utläggning med enkel fråga ;)
 
Jag har inte så mycket erfarenhet från solfångare men glykol används även i kylsystem för bilar.
Problemet när man blandar Etylen med Propylen är att det kan bildas klumpar. Du får även ett sämre rostskydd.

Jag skulle också tömt hela systemet och fyllt på nytt efter det. Att du slagit av systemet tror jag inte är en fördel det kan till och med vara tvärt om. Kylkanaler är ibland väldigt tunna och proppar kan få förödande konsekvens.

Om inget gjorts på 10 år känns det inte orimligt att byta ändå.
 
T Tobbe_C skrev:
Jag har inte så mycket erfarenhet från solfångare men glykol används även i kylsystem för bilar.
Problemet när man blandar Etylen med Propylen är att det kan bildas klumpar. Du får även ett sämre rostskydd.

Jag skulle också tömt hela systemet och fyllt på nytt efter det. Att du slagit av systemet tror jag inte är en fördel det kan till och med vara tvärt om. Kylkanaler är ibland väldigt tunna och proppar kan få förödande konsekvens.

Om inget gjorts på 10 år känns det inte orimligt att byta ändå.
Så det kanske är bättre att starta system tills jag kan göra bytet? Pumpen kommer då köra när solen skiner.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Byt så fort du kan. Propylenglykol används även i livsmedelsindustrin. Finns lite här och var att köpa. Jag har köpt på bryggeributiker.
 
Brukar bli som en brun sörja efter ett tag samt att man inte kan mäta fryspunkt. Etylen är väl bättre men propylen är ju inte så farligt om det läcker ut.
Viktigt att blanda glykolen innan du pumpar in det i anläggningen så du inte fyller på glykol först och sen vatten tex
 
Håller på att försöka få hjälp att köpa från Ahlsell. Har dock hittat på swedol också. Skillnaden är att den på Ahlsell är uttryckligen för fastigheter medans den på Swedol bara beskriver motorer som användningsområde. Är det kanske ej lämpligt att ta den för motorer om det kanske är andra tillsatser etc? Experten jag pratade med menade att det blir högre temperaturer i solfångarsystem vilket gör kylarvätska mindre lämpligt då det kan brytas ner mm.

Vill inte klanta mig igen utan nu ska det bli exakt det som är avsett att ha i.


Ahlsell
https://www.ahlsell.se/products/kyl...are/kold---varmebarare/propylenglykol/471376/

Swedol
https://www.swedol.se/q8-propylenglykol-pg-1007931.html
 
Är det någon skillnad mot Biltemas propylenglykol? Den kostar 179kr för tre liter.
 
Enda skillnaden verkar vara att dom innehåller olika konserveringsmedel.
 
*
Båda sorterna fungerar. Hur de är att blanda vet jag inte, bör nog undvikas.
Propylenglykol är minst skadlig för miljön om den läcker ut. Propylenglykol ökar sin viskositet (tjocknar) då den blir kallare så pumpbarheten försämras jämfört med etylenglykol.
*
 
Varken etylen- eller propylenglykol är särskilt miljöfarligt. Största problemet är hälsorisken om man får i sig etylenglykol.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla svar! Jag har nu löst att jag kan köpa porpylenglykol idag. Dock så verkar det inte gå att få tag på nån som kan hjälpa mig att byta ut det innan 17/4 vilket ger mig två alternativ

1. Vänta och få hjälp. Bör jag ha igång system under tiden så att det inte står stilla?
2. Försöka byta det själv. Tror jag skulle kunna klara det med nån dunk och slang och använda cirkulationspumpen. Nån idé om hur jag lättast gör det själv?
 
E elmingo skrev:
Tackar för alla svar! Jag har nu löst att jag kan köpa porpylenglykol idag. Dock så verkar det inte gå att få tag på nån som kan hjälpa mig att byta ut det innan 17/4 vilket ger mig två alternativ

1. Vänta och få hjälp. Bör jag ha igång system under tiden så att det inte står stilla?
2. Försöka byta det själv. Tror jag skulle kunna klara det med nån dunk och slang och använda cirkulationspumpen. Nån idé om hur jag lättast gör det själv?
*
Du kan göra både 1 och 2 och du kan köra på i avvaktan på tömning. Kan ta tid att slingorna på panelerna rinner ur. Det är förmodligen inte byggt för avtappning. Finns ventil högt för luftning så öppna den för snabbare tömning.
 
Kolla med tillverkaren, borde finnas instruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.