Vi har idag ett litet altantak på ca 6 kvm. Det är 350 cm brett och 160 cm djupt med kanalplast med en lätt lutning (sen fortsätter uteplatsen in under balkong. Det är en väldigt skyddad placering med minimal påverkan av vind). Bärlinan sitter fast i fasaden, och hammarbandet bärs upp av 4 st 75x75 stolpar med ca 85 cm mellan stolparna.

Idag är takbalkarna som bär upp kanalplasten 45x70, och bärlina och hammarband 45x120

Det är byggt för längesedan av klåpare, och inget av virket är impregnerat, och har ruttnat sönder (därav byte av trä)

Jag kommer att byta ut den gamla träkonstruktionen mot tryckimpregnerat, men funderar på om det verkligen behövs 4 st stolpar för att bära upp det lätta taket. Jag vill gärna öppna upp uteplatsen mot gräsmattan. Vi bor i Malmö där det snöar extremt sällan så taket kommer inte att belastas.

Det blir 350 cm mellan stolparna och jag undrar om detta är för stort mellanrum?
 
  • Enkel blå linjetekning av en struktur som föreställer ett minimalistiskt tak eller en pergola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått linjeillustration av en enkel paviljong eller carport-struktur utan väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte optimalt, men om ni anser att 3,5m är för långt avstånd bedömer ni att det räcker med stödkonsoler?
 
  • Enkel blå linjeteckning föreställande ett minimalistiskt, takförsedd konstruktion, kanske en paviljong eller pergola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
In och labba lite här, [länk]
Jag fick fram 45x120 med c/c 1200 på takreglarna och 45x195 på hammarbandet med 7% taklutning.
Stort tack för hjälpen.

Jag funderar på att använda limträbalk till hammarbandet, men det kanske är overkill?
 
K Kanotisten skrev:
Jag funderar på att använda limträbalk till hammarbandet, men det kanske är overkill?
Hade inte jag gjort och inte heller använt 45x195 på det lilla takdjupet på 160 cm trots att dimensioneringen säger det.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.