Hej!

vi har ett uterum, vår-höstisolerat, med ett isolerat golv. Golvet är fläckigt, bitvis med mögel. Uterummet står placerat på golvet så att byta golv är inte det enklaste. Jag skulle vilja få hjälp med idéer på hur man skulle kunna rädda/fixa/behandla golvet för att få det snyggt och tåligt igen. Om det ens går?

Jag tror att det är ett grangolv, det ser ut att ha behandlats med någon lasyr eller vitpigmentering någon gång. Kanske att det också är lutat? Hur som helst är golvet inte gjort för att vara i ett uterum, kan jag tycka. Hur hade ni gått till väga? Tvättat och målat? Behandlat på något sätt? Jag känner mig lite lost, ärligt talat…

Golvet är inte lika illa över hela, detta är de värsta bitarna. Golvet är väl ca 17 kvm.

Åldrat trägolv med synliga plankor, märken och fläckar. Naturliga mönster och struktur framträder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv utomhus med smuts, fläckar och grenar. Slitna brädor nära en vit tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med slitage och fläckar, plankor med knutar och ådring, grått och brunt, vertikal vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrallgolv vid dörr, slitage och mörka fläckar, lite skräp, skuggor, vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JonasZent JonasZent skrev:
Hej!

vi har ett uterum, vår-höstisolerat, med ett isolerat golv. Golvet är fläckigt, bitvis med mögel. Uterummet står placerat på golvet så att byta golv är inte det enklaste. Jag skulle vilja få hjälp med idéer på hur man skulle kunna rädda/fixa/behandla golvet för att få det snyggt och tåligt igen. Om det ens går?

Jag tror att det är ett grangolv, det ser ut att ha behandlats med någon lasyr eller vitpigmentering någon gång. Kanske att det också är lutat? Hur som helst är golvet inte gjort för att vara i ett uterum, kan jag tycka. Hur hade ni gått till väga? Tvättat och målat? Behandlat på något sätt? Jag känner mig lite lost, ärligt talat…

Golvet är inte lika illa över hela, detta är de värsta bitarna. Golvet är väl ca 17 kvm.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Går det inte slipa och sen behandla med tex vax, olja eller lack ?
 
Det gör det kanske? Vilket alternativ håller bäst för mycket spring mellan ute och inne, stolsben som skrapar och allt skit som ungar kan tänkas hålla på med där? Plus spill vid vattning av växter, spill av saft och kaffe? Lackning?
 
  • Gilla
SKL86
  • Laddar…
JonasZent JonasZent skrev:
Det gör det kanske? Vilket alternativ håller bäst för mycket spring mellan ute och inne, stolsben som skrapar och allt skit som ungar kan tänkas hålla på med där? Plus spill vid vattning av växter, spill av saft och kaffe? Lackning?
Kanske, lack har ju nackdelen att OM det väl går "hål" så kan det flaga osv.
Olja kräver ju underhåll regelbundet.
Vax vet jag inte hur tåligt det är för ett uterum, vi har det i vardagsrummet, med ingång utifrån, det funkar bra hitills.
 
Vi börjar med att slipa och funderar lite till på nästa steg. Vax låter ju värt att prova i alla fall. Tack för tips!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ullet
Jag lackade ett liknande trägolv i barnens lekstuga med flera lager båtfernissa, det gav ett slitstarkt golv som verkar hålla att gå in med skor på (ser fortfarande bra ut efter fem år).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Slipade av mitt och lackade med båtfernissa. Blev bra men flyttade efter 1-2 år och vet inte hur länge det höll.
Inglassad veranda med nyoljad trägolv, metallstol, vita väggar, reflektion på fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Båtfernissa känns ju lämpligt för att klara av fläckar, fukt och lite slitage även om jag egentligen inte riktigt gillar när det blir så där högblankt. Men kanske får funktion gå före i det här fallet. Jag får förstås höra efter med resten av familjen också.
 
Utan att säga något om huruvida det blir bra eller snyggt på ett uterumsgolv; det finns matt fernissa att hitta i båttillbehörsaffärer.
 
Jag skulle börja med att skura med linoljesåpa, förhoppningsvis räcker ordentlig rengöring.
 
Men räcker det med rengöring för att det inte med tiden ska bli likadant igen?
 
Det vet jag inte, men att få det rent är en god början.
Att återkommande skura golvet med såpa gör att det blir tåligare och det tror jag behövs i uterummet.

Blir det inte rent med en eller två ordentliga skurningar med linoljesåpa får man fundera på alternativ.
 
  • Gilla
JonasZent och 1 till
  • Laddar…
Jag har i flera år successivt SKURAT med outspädd såpa, sköljt och sedan strukit på mer såpa som blir ytbehandling . Fin rent lite grånat resultat. (40år gamla altaner).
Såpa är lite fet, och kommer ofta från tall (virke)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.