C
S smffybuffy skrev:
Jag menar nivåer av pentaklorfenol
Åh det vet jag inte. Kan se om jag hittar pappret.
 
C
D Don777 skrev:
Ingenting som hjälper minska lukten? Vad har du för ventiliation hemma?
Jo, lukten är 90% bättre men som nu på vintern när man inte vädrar frekvent så sätter sig lukten i kläder. Svagt svagt. Å vissa dagar luktar det extremt mycket när vi kommer hem från jobbet efter 8h hemifrån.
 
C Cillisa skrev:
Jo, lukten är 90% bättre men som nu på vintern när man inte vädrar frekvent så sätter sig lukten i kläder. Svagt svagt. Å vissa dagar luktar det extremt mycket när vi kommer hem från jobbet efter 8h hemifrån.
Jag har samma problem. Vi köpte hus i augusti förra året. Funderar installera mitsubishi miniventiliation. Hoppas kan minska problemet…
 
C
D Don777 skrev:
Jag har samma problem. Vi köpte hus i augusti förra året. Funderar installera mitsubishi miniventiliation. Hoppas kan minska problemet…
Har du kollat vad det är som luktar? Jag vill ha bort källan, inte göra massa nödlösning. Nu har vi en fuktdoktor å en ventilationskille som hjälper oss. FTX-ventilation är det som de flesta rekommenderar oss
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
C Cillisa skrev:
Har du kollat vad det är som luktar? Jag vill ha bort källan, inte göra massa nödlösning. Nu har vi en fuktdoktor å en ventilationskille som hjälper oss. FTX-ventilation är det som de flesta rekommenderar oss
Å så sparar du faktiskt en del på värmen, upp till 30% (jämfört med att ha FT-ventilation utan återvinning)
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
C Cillisa skrev:
Har du kollat vad det är som luktar? Jag vill ha bort källan, inte göra massa nödlösning. Nu har vi en fuktdoktor å en ventilationskille som hjälper oss. FTX-ventilation är det som de flesta rekommenderar oss
Jag minns att jag läst om någon här på byggahus som hade asfaboard som luktade på insidan av teglet.
Hade själv asfaboard på gäststugan som stank den typ av doft som du beskriver. Vet inte om det kan vara så hos dig men om det är möjligt så är det värt att kolla upp.
 
C
S Shova skrev:
Har ni tittat på om andra delar kan vara behandlade? Kanske långsökt, men vi hade impregnerad råspont i huset. Tror inte många känner till att det kan vara så
Syntes det på er råspont att den var behandlad? Skickat iväg på analys nu
 
Kan du ta en bild på din råspont?
 
  • Gilla
Cillisa
  • Laddar…
C
D Derbyboy skrev:
Kan du ta en bild på din råspont?
Vi skickade till pegasus. Så sjukt proffsiga!! De tog in luktprov och har luktat innan de gör en analys och vi behöver betala. Han ringde mig å sa att den luktar svagt och att fingrarna tar lukt vilket är.typiskt för tryckimpregnerat. Han på pegasus tyckte också att den hade en svag ytlig avvikande färg. Vi ser ingen annan färg än normalt färgat trä. Får info om 8 dagar. Typiskt när vi byter taket nu å de redan är klara med ena sidan... hoppas att den inte innehåller fenoler.
 
C Cillisa skrev:
Syntes det på er råspont att den var behandlad? Skickat iväg på analys nu
Vi såg ingenting på råsponten, vi tyckte det såg ut som vanligt virke. Kul om mitt tips kan hjälpt er hittat orsaken. Även om det är surt att behöva byta skiten så är det ju as skönt att bli av med lukten
 
C
S Shova skrev:
Vi såg ingenting på råsponten, vi tyckte det såg ut som vanligt virke. Kul om mitt tips kan hjälpt er hittat orsaken. Även om det är surt att behöva byta skiten så är det ju as skönt att bli av med lukten
Blev ni av med lukten?
 
C Cillisa skrev:
Blev ni av med lukten?
C Cillisa skrev:
Blev ni av med lukten?
C Cillisa skrev:
Jo, lukten är 90% bättre men som nu på vintern när man inte vädrar frekvent så sätter sig lukten i kläder. Svagt svagt. Å vissa dagar luktar det extremt mycket när vi kommer hem från jobbet efter 8h hemifrån.[/Q
C Cillisa skrev:
Blev ni av med lukten?
Ja, det tycker jag. Vi har dock två rum kvar i källaren där vi inte tagit bort råsponten ännu. Så lite finns nog kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.