Hej,

Vi har ett 1,5 planshus med vind och krypgrund byggt 1986.
Vi värmer huset med en frånluftsvärmepump.

Bekymret är att det blir så in i h*****e varmt på övervåningen på sommaren. I år tänkte jag föregå detta.
Vi har kört med en AC (golvmodell) denna kyler ner ett av sovrummen när det är som varmast. Problemet med denna är att det inte går att sova på grund av oljudet..

Därför tänkte jag köpa en luftluft pump för att köra ac samt ev värme under vintern.

1, vilken sort ska jag köpa?
- övervåningen är ca 70kvm totalt. Viktigast är att kyla rummet i sydvästläget.

2, hur ska jag placera? På gavlarna (Fönstren på övervåningen går högt i tak, således får innedelen inte plats ovan dessa. Kanske kan man nyttja kattvindarna för dragning av rör mm?

Bifogar skiss nedan.


Schematisk ritning av husplan med sovrum, badrum, kattvind och garderober markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tacksam för svar
 
Jag är inne att köpa en tak kassett och sätta upp då jag också har lutande tak och ont om plats.

Dock så har jag bergvärme och ska köra med frikyla men det borde ju gå att koppla till en luft/luft ute del också kan man tycka.
 
1. Ska du bara köpa en LLVP till övervåningen så köp storlek med "35" i modellbeteckningen. Välj helst något kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att du blir nöjd i längden.

2. På övervåningen har jag satt min LLVP precis över första sovrumsdörren ovanför trappan. Sedan kan man dra kylrören ner utmed taket i trappan ner till ytterväggen och ut till utedelen. Allrummet på övervåningen kyls ner ganska snabbt och med öppna sovrumsdörrar kommer kylan successivt i sovrummen också. Absolut inga bullerproblem alls när man ska sova förutom första minutrarna när kylningen startas med högsta fläktläge.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
J Josth skrev:
1. Ska du bara köpa en LLVP till övervåningen så köp storlek med "35" i modellbeteckningen. Välj helst något kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att du blir nöjd i längden.

2. På övervåningen har jag satt min LLVP precis över första sovrumsdörren ovanför trappan. Sedan kan man dra kylrören ner utmed taket i trappan ner till ytterväggen och ut till utedelen. Allrummet på övervåningen kyls ner ganska snabbt och med öppna sovrumsdörrar kommer kylan successivt i sovrummen också. Absolut inga bullerproblem alls när man ska sova förutom första minutrarna när kylningen startas med högsta fläktläge.

Tack för svar!

Fråga, varför bör man skaffa 35"?


Trevlig kväll
 
Storlek "35" har normalt en nominell kyleffekt på 3,5 kW medans "25" har en effekt på 2,5 kW vilket blir lite för lite om man bara sätter en LLVP på övervåningen som kyler hela huset. Var noga med att använda persienner eller markiser till sovrummet i sydväst.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
J Josth skrev:
Storlek "35" har normalt en nominell kyleffekt på 3,5 kW medans "25" har en effekt på 2,5 kW vilket blir lite för lite om man bara sätter en LLVP på övervåningen som kyler hela huset. Var noga med att använda persienner eller markiser till sovrummet i sydväst.

Tack för detta Josth!

Då vet vi vad som ska inhandlas
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.