vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Pumpautomaten har fungerat felfritt tills nu i januari, då den strulade en riktigt kall morgon
The above and the fact that the pump is now operating "normally" indicates a frozen inflow to the pump. Even with a faulty check valve, the pump give pressurize. The valve prevents the backflow of water and "works" when the pump stops working.

vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Det var mycket värme genererad från pumpen och det luktade på gränsen till bränt.
The fact that it smelled of burning indicates that the pump was running dry and you think it is working "normally". Unfortunately, the sealants have been overheated and you can expect leaks.
 
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Så jag kan koppla loss insuget för att inspektera bottenventilen, och eventuellt rengöra den?

Det stod och står fortfarande en kompressor bredvid pumpautomaten. Jag har alltid undrat vad han har haft den till. Pumphuset är en bit ifrån garage och verkstad, så jag undrar om han möjligtvis haft den till att "blåsa rent" pumpslangar som tex insuget. Är det något jag bör testa?
Ring en rörmokare från landsbygden! Den fixar detta! Här får Du ingen expertishjälp!
 
TRJBerg
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ring en rörmokare från landsbygden! Den fixar detta! Här får Du ingen expertishjälp!
Du är lite sen på bollen. Kolla TS senaste inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.