I
BirgitS BirgitS skrev:
Tänker du inte på pressad citron, alltså citronjuice?
För citronsyra är ett pulver som finns bland kryddorna i en kryddpåse.
Helt rätt, jag tänkte på pressad citron! Citronsyra i påse vet jag att vi använde för en massa år sen i en lägenhetstoalett.

Men frågorna kvarstår, är det lika effektivt som ättika? Hur ska det blandas för att uppnå bra resultat? Utsöndrar det någon ånga så som ättika?
 
Jag gissar att alla syror kan göra det men framför allt är det väl en fara om man har höga koncentrationer och kör runt med trasa eller blandar det i varmvatten (frätande ånga som du andas in). Denna beskrivning kanske gäller framför allt industriella koncentrationer men blandar du helt galet kanske det är aktuellt:
https://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=5007
 
Jag har en sprayflaska med vatten, linoljesåpa och t-röd. Funkar bättre än yes på att ta bort fett från spisen och går även finfint att använda på växter för att bli av med skadedjur. För kalk-, järnborttagning och avlagringar av te använder jag ättikssprit. Den håller jag dock på behörigt avstånd från stenprodukter.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I
T TypRätt skrev:
Jag gissar att alla syror kan göra det men framför allt är det väl en fara om man har höga koncentrationer och kör runt med trasa eller blandar det i varmvatten (frätande ånga som du andas in). Denna beskrivning kanske gäller framför allt industriella koncentrationer men blandar du helt galet kanske det är aktuellt:
[länk]
Grejen är att ättika(24%) räcker långt för att irritera rejält. Nu blandar vi 2 + 8 dl och det luktar fortfarande tillräckligt mycket för att vilja använda ett kolfilter, hur farligt det verkligen är vet jag dock inte.
 
BirgitS
I Ironside skrev:
Helt rätt, jag tänkte på pressad citron! Citronsyra i påse vet jag att vi använde för en massa år sen i en lägenhetstoalett.

Men frågorna kvarstår, är det lika effektivt som ättika? Hur ska det blandas för att uppnå bra resultat? Utsöndrar det någon ånga så som ättika?
Jag har inte använt citronsyra till städning men till flädersaft och det luktar inget eller möjligt väldigt lite och då absolut inte obehagligt eller skadligt..Lukta själv på en citron ;)
Citronsyra är förhållandevis stark för att vara en karboxylsyra och används därför även som rengöringsmedel, exempelvis vid rengöring av badkar och toaletter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte använt citronsyra till städning men till flädersaft och det luktar inget eller möjligt väldigt lite och då absolut inte obehagligt eller skadligt..Lukta själv på en citron ;)
[länk]
Men då kommer vi väl tillbaka till det som @Claes Sörmland var inne på att koncentrationen på citronsyran görs för låg. Tror inte du har samma mängd i saft som du ska dricka som du borde ha när du ska riva loss i städning. (Om det inte bara är för den fräscha doftens skull)
 
BirgitS
T TypRätt skrev:
Men då kommer vi väl tillbaka till det som @Claes Sörmland var inne på att koncentrationen på citronsyran görs för låg. Tror inte du har samma mängd i saft som du ska dricka som du borde ha när du ska riva loss i städning. (Om det inte bara är för den fräscha doftens skull)
Nu blev det nog något missförstånd. Ättika luktar starkt och illa även om man späder ut den mycket men så är det inte med citronsyra. Som det står på sidan du länkade till tidigare #17, citronsyra är luktfri.
 
  • Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
”Naturprodukter” blir allt mer populära att använda isf ”köpekemikalier”, men man måste, som alltid, veta vad man gör.
Några utvalda ”citat” från nätet. Först om just ättika och ”lukt”.

”Är det farligt att andas in ättika?
Ättika är lika skarpt som många kemikalier och måste hållas utom räckhåll för barn. Det är farligt att få i ögonen, att dricka och kan även fräta om du får det på huden. Undvik att andas in ångorna. Att använda ättikssprit med 12% ättikssyra i stället för ättika med 24% kan vara en bra försiktighetsåtgärd.”

”Är det skadligt att andas in ättika?
Inandning av ättiks-ångor kan ge sveda i näsa och svalg, hosta och heshet. I värsta fall och vid höga koncentrationen kan ångorna orsaka ödem i svalg och lungor, sammandragningar i bronkerna och kraftig retning av luftvägarna. Även skador på tänderna kan uppkomma.”


En bekant fick för sig att använda såpa för viss daglig rengöring.
Efter att ha sölat med såpa en tid blev det en allergisk reaktion på händerna.
De händerna var inte vackra…. Såpa en ”ren naturprodukt”…


Att banda rengöringsmedel eller hushållskemikalier kan vara farligt.
Blandar man basiskt och surt kan det bildas giftiga gaser.
Varningstext om rengöringsmedel, pH-skala, syra-bas reaktioner, säkerhetsinformation.


”Tacka vet vi naturliga rengöringsmedel som vinäger och bikarbonat. Men att blanda dessa två kan bli katastrofalt. Här är fler olyckliga kombinationer du bör undvika under städrundan.”
  • Väteperoxid + vinäger
  • Blekmedel + vinäger
  • Vinäger + bikarbonat
  • Blekmedel + ammoniak

https://husohem.se/artiklar/20160816/hushallsprodukterna-som-du-aldrig-ska-blanda-med-varandra/
 
I Ironside skrev:
Helt rätt, jag tänkte på pressad citron! Citronsyra i påse vet jag att vi använde för en massa år sen i en lägenhetstoalett.

Men frågorna kvarstår, är det lika effektivt som ättika? Hur ska det blandas för att uppnå bra resultat? Utsöndrar det någon ånga så som ättika?
Beror på hur koncentrerad du får din lösning med citronsyra. Får du starkare än en 2%-lösning (ungefär) är det surare än ättikan. Men generellt sett är det "typ samma". Du har ett pH runt 4-5 ungefär. Stark citronsyralösning kan du väl få neråt 2 kanske.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi använder:
- rent vatten + mikrofibertrasa (räcker för det mesta)
- vatten med lite diskmedel i blomspruta
- badrumsspray (i duschkabinen)
- fönsterputs (till fönster)
- Cif cream till allt där ovanstående inte biter, tex flottiga nikotinfläckiga köksluckor när vi höll på och sanerade huset

Nu när vi håller på och renoverar har jag även insett att vi borde tvätta fler snickerier med Beckers skummande målartvätt.

Jag vill inte hålla på och slösa med citroner, eller neutralisera syra med bikarbonat så att det bubblar fint och har samma effekt som rent vatten.
 
  • Gilla
Millasvanis
  • Laddar…
TRJBerg
När jag rengör induktionshällen (eg induktionsspis) och den är belagd med mycket fett stryker jag den med en blöt o urkramad kökstrasa med mycket yes på. Drar den över hällen så ett lager med yes läggs. Droppar efter med varm vatten så ett lager yes + vatten får lösa upp fettet under en stund. Sedan torka av allt.
Den rostfria diskbänken använder jag diskmaskinspulver för när jag vill ha det rent med skinande yta. (Vanligtvid nöjer jag mig dock med yes + varmt vatten.)
 
I Ironside skrev:
2. Ättika blandningen som används framförallt till duschkabinen luktar så pass starkt att vi numer använder Sundströms mask med ABEK 1 filter samt P3.
P3 är ett dammfilter som även är bra för aerosoler (små droppar i luften).
Sprayar du inte på lösningarna så är P3-filter överkurs (och förmodligen även med spray om du inte verkligen anstränger dig för att andas in sprayen).

Själv har jag börjat använda fönsterputs till min glas/keramikhäll för sista rengöringen (efter yes/vatten), vet inte om det är bra eller dåligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir mycket mindre kalkavlagringar i duschen om man efter duschen skrapar av ytorna med en fönsterskrapa eller sveper över med en handduk.
Precis. Jag drar av väggar och glasdörrarna med skrapa efter varje dusch, tar 30 sekunder, och städar duschen typ en gång i halvåret.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Själv har jag börjat använda fönsterputs till min glas/keramikhäll för sista rengöringen (efter yes/vatten), vet inte om det är bra eller dåligt.
Totalt onödigt. Egentligen onödigt att ha Yes också.
Fönsterputs är (oftast) bara en blandning av alkoholer och ammoniak.

En bra mikrofibertrasa+varmt vatten är allt som behövs egentligen.
 
Claes Sörmland
A Arne_Planka skrev:
Själv har jag börjat använda fönsterputs till min glas/keramikhäll för sista rengöringen (efter yes/vatten), vet inte om det är bra eller dåligt.
Du arbetar som en processtekniker på lab! Guldstjärna.

Först rengör man med SDS-lösning (huvudbeståndsdelen i Yes).

Eftersköljer med vatten.

Och slutligen med etanollösning (d v s fönsterputsmedel) för att lösa upp kvarvarande SDS-molekyler som bundit sig fast på hydrofoba molekyler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.