A AG A skrev:
Om du tittar på diagramet så ser du tydligt rimlig temperatur och luftfuktighet. Det är även inringat på en av bilderna. Där står även tydligt 4-8 veckor. Att konstant ligga på dessa temperaturer relativ luftfuktighet, konstant i 4-8 veckor är mer än osannolikt. Sen får DU vara hur "Tveksamt" du vill.
Läste du vad jag skrev över huvud taget?
Jag skrev att det ökar risken, men att det är svårt att säga något i praktiken om hur mycket.
Sannolikt låg, absolut, eftersom det bör vara högre luftfuktighet under längre tider för att det ska bli riktigt allvarligt. Men att, i ett växthus, ha hög luftfuktighet och samtidigt varmt under några veckors tid är inte svårt att uppnå. Så att säga att det är helt riskfritt är bara korkat.
 
Vi har haft ett växthus monterat mot fasaden sedan 2009 och jag skulle vilja säga att det inte skadar fasaden, snarare skyddar det den. Jag upplever inte någon extremt hög luftfuktighet där inne, det är väldigt luftigt.

Växthuset montras med en rejäl luftspalt. Dessutom finns vädringsluckor som inte går att stänga helt. I taket öppnas och stängs de automatiskt.

Närbild av vitmålad karm utomhus med suddig bakgrund inkluderar pool och tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en trädgård sedd genom fönster av ett växthus, molnig himmel, cykel synlig ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jonas Westbom och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Växthuset montras med en rejäl luftspalt. Dessutom finns vädringsluckor som inte går att stänga helt. I taket öppnas och stängs de automatiskt.
Det här tror jag är mycket bra sätt att mitigera de ökade riskerna som annars uppstår. Gör man på detta eller rätt sätt kan man säkert få det till en minimal eller obefintlig risk.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Läste du vad jag skrev över huvud taget?
Jag skrev att det ökar risken, men att det är svårt att säga något i praktiken om hur mycket.
Sannolikt låg, absolut, eftersom det bör vara högre luftfuktighet under längre tider för att det ska bli riktigt allvarligt. Men att, i ett växthus, ha hög luftfuktighet och samtidigt varmt under några veckors tid är inte svårt att uppnå. Så att säga att det är helt riskfritt är bara korkat.
Vart vill du komma, och vad vill du ha sagt egentligen? Det verkar mest som om du är ute efter att tjafsa. "Allt är farligt, även att leva, för man kan faktiskt dö". Är det vad du vill ha sagt?
 
Hur ser det ut upptill mot fasaden? Samma sak där? Att den liksom bara står väldigt nära?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har haft ett växthus monterat mot fasaden sedan 2009 och jag skulle vilja säga att det inte skadar fasaden, snarare skyddar det den. Jag upplever inte någon extremt hög luftfuktighet där inne, det är väldigt luftigt.

Växthuset montras med en rejäl luftspalt. Dessutom finns vädringsluckor som inte går att stänga helt. I taket öppnas och stängs de automatiskt.

[bild]

[bild]
 
Växthustaket vilar på en planka. På utsidan sitter plåt och det är fogat och alltså tätt upptill så att det inte kan regna in.

Uterum med genomskinligt tak och vita stödbalkar, blå himmel syns, delvis täckt av frost eller kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasveranda under klarblå himmel, vit vägg med mönster, tegel och antenner syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Jonas Westbom
  • Laddar…
Tack! Luftspalten är alltså baea mellan fasad och växthusvägg?
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Växthustaket vilar på en planka. På utsidan sitter plåt och det är fogat och alltså tätt upptill så att det inte kan regna in.

[bild]

[bild]
 
Ja, alltså bara vertikalt.
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Tack! Luftspalten är alltså baea mellan fasad och växthusvägg?
Observera de "braiga" takfönstren på högsta nivå (värme stiger..) (y)
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vart vill du komma, och vad vill du ha sagt egentligen? Det verkar mest som om du är ute efter att tjafsa. "Allt är farligt, även att leva, för man kan faktiskt dö". Är det vad du vill ha sagt?
Jag försöker hjälpa TS och svara på funderingarna som ställdes.
Att det kan finnas risker beroende på hur man bygger, vattnar, planterar osv så att han kan göra det bra.
Det är väl du som tjafsar om något. Jag har inte på något sätt påstått att det är farligt att bygga så som tänkt, det har du hittat på själv. Är det något jag skrivit som inte är sant?
Det du skriver däremot är fel, att det är först vid 100% fuktighet det kan bli problem, något som graferna tidigare i tråden väldigt tydligt visar.
 
Man får väl även betänka att under vinterhalvåret så kommer väggen inuti växthuset att få ett mycket gynnsammare klimat, torrt och så fort solen ligger på förhållandevis varm och därmed lågt RH. Så torkar ut väldigt bra under vintern, vilket i någon utsträckning nog hjälper till att motverka den ökade fuktbelastningen på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.