Krilleman
Vad sa då förvaltaren att du måste byta till vilken modell av ventil?

För givetvis måste det ges förslag så det blir rätt på första försöket, annars kan detta fortgå i oändlighet.

Men är det en BRF så bör ju inte du rimligtvis vara ansvarig för detta...?!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vad sa då förvaltaren att du måste byta till vilken modell av ventil?

För givetvis måste det ges förslag så det blir rätt på första försöket, annars kan detta fortgå i oändlighet.

Men är det en BRF så bör ju inte du rimligtvis vara ansvarig för detta...?!
Byte till en tallriksventil.

Hmm jaså? Verkar vara lite oklara regler när jag googlar.
 
Vad ger en tallriksventil för fördel gällande frånluft. Den som sitter där är ju den vanligast förekommande!!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad ger en tallriksventil för fördel gällande frånluft. Den som sitter där är ju den vanligast förekommande!!
Hmm, jag är novis inom ventilation men för att visa hur båda ventilerna i badrummet ser ut om det gör någon skillnad?

Är den som sitter överest som de förvaltaren anses ska bytas.

Deras kommentar vid besiktning ”olämplig modell av frånluftsdon i bad”.
 
  • Badrumsvy från ovansidan: spegel, handdukskrok, kakelvägg, taklampa, toalettartiklar, duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ventilationsöppning i vägg täckt av rund plastkåpa. Tegelmönstrade kakelplattor omger den. Enkel och funktionell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rund rökdetektor på en kaklad vägg, ser lätt dammig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att förstå varför den ska vara olämplig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Bör finnas någon ventilationskunnig som här som kan besvara varför den ventilen inte är lämplig, är ju den vanligaste.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Ja nu blir jag ju inte klok på det när jag googlar själv... Alla(?) frånluftsdon ser ju ut så där.

OM jag skulle byta, nån som har nån synpunkt på hur lätt/svårt det är?
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
MÅSTE frånluftsventiler kunna plockas bort helt?

Letade vidare och hittade klipp på när de plockas ut:


Min sitter fast runt kanten, undrar om det är det egentliga problemet jag fick nedslag på.
 
Det är ju bara att dra ut den du har, brukar bara sitta med två fjädrande ståltrådbyglar. Sedan är det öppen kanal att rensa.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Misstänker att de som byggde badrummet inte fick fast den ordentligt så de la nåt fix runt kanten.

Kunde rätt lätt pilla bort det och ta lös ventilen så man kommer åt att rensa kanalen vid behov. Dock har jag samma problem att få fast den...
 
  • En person håller en toalettspolknapp framför ett öppet avloppsrör i en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vit ventilationslucka på vit kaklad vägg; skadan syns bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har jag inte stött på.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har rätt, det är att den är (var) fastlimmad som är problemet. Man måste kunna komma åt kanalen för att rengöra den och för att mäta luftflödet vid OVK.

Men ansvaret för detta ligger vanligen hos BRFen, inte hos dig som medlem (läs stadgarna om ni är en av tusen föreningar där du ansvarar för ventilationsdonet). Förutsatt att det inte är du själv som har låtit ändra på ventilen vid en badrumsrenovering, då kan föreningen ställa krav på sig att återställa. Om tidigare bostadsrättsinnehavare har bytt ventilen så ligger ansvaret där - styrelsen kan då ställa krav på den tidigare medlemmen att finansiera återställning av ventilen. I själva verket orkar ingen styrelse driva detta, så det blir föreningen som får betala om det ska tas in en hantverkare.

Är du händig så kan du ju spela med förvaltaren och fixa det hela själv för max en tusenlapp. Men du måste då ha styrelsens tillstånd (se till att få det skriftligt) för att slippa ansvar för det som du har pillat med.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rent praktiskt behöver du en stos (fästram) i passande diameter som limmas (Tec7) i hålet och som en ventil trycks in i. T ex:

https://www.bauhaus.se/fresh-fastram-100

Minska inte kanalens diameter med denna stos.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Och ser ut som kaklet måste kapas.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.