Går i tankar om att bygga mig en batteribank laddad med solceller och med elverk som backup för solcellerna.
Funderar på att bygga detta med 140Ah/900AEN AGM eventuellt 180Ah/1000AEN batterier och köra ett 24 volts system, och en 3000W inverter.

Har problem att räkna ut hur länge detta system kan hålla igång. Och hur länge kan det tänkas tas att laddas upp med 500W 24 volt. Har hittat en del på nätet men blir inte desto klokare.

Vad blir skillnaden om man kör ett 24 volts system mot ett 12 volts system? I min värld så halverar man amperen, t.ex när man kopplar in extraljus på en personbil med 12V och en tung lastbil med 24V.
Halveras då amperen som invertern använder då också genom att gå över till 24 volts matning? Eller vad är det som händer mellan 12 volt och 24 volt och vad är fördelen/nackdelen mellan dem?

Går jag upp från 140Ah till 280Ah, alltså 4 st 140Ah batterier, förklarar sig självt att jag får dubbla "mängden" som jag kan ladda ur.

Någon som kan förklara pedagogiskt för en som förstår dåligt?
 
  • PWR inverter för bilar, 3000W, 24V, Soft Start, teknisk information, användning för campare, båtar, solpaneler, mikrovågsugnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgår man från vad inverter skall prestera 3kw vid 24v så innebär det en ström på DC sidan på 3000/24=125A. 2 batterier i serie på 140Ah/12v ger 24V 140Ah totalt. Detta ger 140/125=1.12tim drifttid.

Laddning av batteri brukar ske vid 10% (c10) av kapaciteten dvs 140 x 0.1=14A. Tid för fulladdning från tomt skulle då bli 140/14=10tim kan nog sänkas till c20 (28A) dvs 5 tim.

Har du 500w 24v att ladda med så blir det 500/24=21A
Laddtid 140/21=6 tim

C10 eller c20 får man kolla för det aktuella batteriet hur hög laddström det kan ta.

Även max strömuttag måste kollas mot batterityp. I detta fall förmodligen för högt.

12V system ger dubbla strömmarna
 
Redigerat:
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
2 batterier i serie på 140Ah/12v ger 24V 140Ah totalt. Detta ger 140/125=1.12tim drifttid.
Du glömmer att AH för förbrukningsbatterier brukar räknas på C20.
Dessutom är det skadligt att ladda ur för mycket så man brukar räkna med att man har bara halva kapaciteten tillgänglig vid hög urladdningsström.


Graf över urladdningskurvor för batterikapacitet vid olika hastigheter och tid vid 25 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.powertechsystems.eu/home/tech-corner/lead-acid-battery-downsides/
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
I sommarstugan har jag 2x300 solpaneler och sedan 2x140Ah batteri. Jag kör 24V och valde det främst pga att kunna dra längre kablar utan för stort spänningsfall. Använder främst till belysning, mobilladdning och kylskåp och allt det kör jag på 24V. Sedan har jag en liten inverter också.
Elektrisk installation, solenergisystem, laddningskontroller, batterier, säkerhetsbrytare, ledningar och kabelkanaler på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blybatterier behöver behandlas med stor omsorg om de ska hålla länge. Det kan räcka med en enda djupurladdning för att knäcka även ett batteri som hör till de bättre. Ska man ha ut många cykler (urladdning+uppladdning) så ska man inte ladda ur till mer än 50%, hålla nere temperaturen och laddströmmen. Läs datablad och annan dokumentation för de intressanta batterityperna och fundera på hur de ska användas och hur länge de förväntas hålla.

Jag har upplevt bättre blybatterier som har dött i förtid liksom Li-Ion batterier som är specade till 6000 cykler men har dött efter mindre än 100 cykler. Det är inget som jag skulle satsa mina surt förvärvade besparingar på. Beakta även risker för brand och explosion med eller utan felaktig hantering.
 
RoamingTornedalen RoamingTornedalen skrev:
Går i tankar om att bygga mig en batteribank laddad med solceller och med elverk som backup för solcellerna.
Funderar på att bygga detta med 140Ah/900AEN AGM eventuellt 180Ah/1000AEN batterier och köra ett 24 volts system, och en 3000W inverter.

Har problem att räkna ut hur länge detta system kan hålla igång. Och hur länge kan det tänkas tas att laddas upp med 500W 24 volt. Har hittat en del på nätet men blir inte desto klokare.

Vad blir skillnaden om man kör ett 24 volts system mot ett 12 volts system? I min värld så halverar man amperen, t.ex när man kopplar in extraljus på en personbil med 12V och en tung lastbil med 24V.
Halveras då amperen som invertern använder då också genom att gå över till 24 volts matning? Eller vad är det som händer mellan 12 volt och 24 volt och vad är fördelen/nackdelen mellan dem?

Går jag upp från 140Ah till 280Ah, alltså 4 st 140Ah batterier, förklarar sig självt att jag får dubbla "mängden" som jag kan ladda ur.

Någon som kan förklara pedagogiskt för en som förstår dåligt?
140Ah/900AEN AGM eventuellt 180Ah/1000AEN låter som startbatterier. Dom har tunnare blyplattor och är gjorda för stora kortvariga strömmar. Dom passar inte åt solpaneler utan kommer att förstöras ganska snabbt.

AGM är bra, men du bör se till så att det är såna som är ämnade för långsam laddning/urladdning. Det brukar stå deepcycle/marine/solar eller nått liknande på dom.

2st 140Ah batterier har en kapacitet på (2 x 140 x 12) 3,36kWh. 2x180, 4,32kWh. Men i praktiken så har du kanske max 75% tillgängligt. När du drar ner batteriet till lägre än 25% så kommer spänningen att bli så låg så att invertern stänger av. Det är heller inte bra för batteriet att det går under 50%. Vid normalt bruk försöker man hålla batteriet så laddat som möjligt och cycla det mellan ~70-100%.

Med en 500W panel kommer du att klara att ladda upp 2x140Ah eller 2X180Ah under sommarhalvåret. Ska du ha flera batterier så behövs mera solpanel.

Din inverter är för stor för dom batterierna. En enkel tummregel är att man aldrig ska dra mer än C/4 ur ett AGM batteri. Alltså effekten borde inte vara större än en fjärdedel av kapaciteten. Har du två 180Ah batterier så kan du dra (4,32 / 4 = 1,08) 1080W säkert utan att skada batteriet. Därför borde du inte ha större inverter än max 1500W. Vill du ha större så kör med minst fyra batterier och 1000W solceller.

24V är bättre än 12V då strömmen (A) halveras. Det betyder mindre förluster i kablarna, kablar och kopplingar blir inte lika varma, elektroniken blir inte lika varm och håller längre etc.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Så jag gör trots allt klokast i att bygga ett 24V system?

Tanken är att koppla in mig på det ursprungliga elnätet i stugan och koppla upp mig mot dom gamla faserna med 3 st separata omvandlare från batteribanken. Omvandlarna kan (ska kunna) seriekopplas genom en port på vardera front för att harmonisera sinusvågarna eller något sånt, för att syncronisera apparaterna, i alla fall som jag kunde tyda ur instruktionsboken. Kommer troligen inte använda full kraft från någon fas ändå så det lär ju aldrig bli riktigt full förbrukning men det är ju bekvämt att ha garderat sig färdigt mot eventuella större förbrukare i framtiden tänker jag.

Angående batterierna så var tanken att använda just båt/husbilsbatterier från Exide Leisure serien men om dom nu inte riktigt klarar måttet för användningen kanske man skulle blicka på andra batterier.
https://www.batterionline.se/exide-...MI5rm3kK2u_gIVyuXmCh2pHQZIEAQYASABEgIE_PD_BwE

Etikett på Exide marint och fritids AGM-batteri med specifikationer och fördelar som visas, inramad av blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade då Sunwind 260 Ah och 292 Ah solcellsbatterier med AGM teknik, vad tänks om dom?
https://www.sunwind.se/product/show/?id=1797&Batteri-Sunwind-AGM-260Ah

Såg direkt att man får betydligt mer amperetimmar för pengarna jämfört mot ett bil- eller båtbatteri.
Utlovas ner till 40% laddning per laddcykel så om man håller sig runt 50-60% laddning per cykel så bör man klara sig rätt bra tänker jag? Kommer som sagt inte begränsa mig med bara solceller för att ladda upp dom igen utan det kommer finnas hjälp från bland annat elverk för att ladda upp igen och att hålla över nivån där laddningen kan tänkas sjunka för djupt. Kommer eventuellt resa ett vindkraftverk i taknocken också så småningom.

Själva tanken är då att ha 24V och 3 bankar, totalt 6 st Sunwind 24V 260Ah x 3 = 780Ah ≈ 400Ah eller ≈ 300Ah rent praktisk användbar kraft just för att klara av att vara i stugan och ändå kunna avnjuta både hobby och såväl arbete inomhus kvällstid trots att det saknas ditdragen el för tillfället. Så om man skulle vela slänga sig i soffan och kolla alla (riktiga) Star Wars på 65 tummaren från kl 21 tills solen börjar kika över trädtopparna, så ska det gå att göra det? :crysmile: Fast man befinner sig i Norrbottens kustlandskap i april?
 
RoamingTornedalen RoamingTornedalen skrev:
Så jag gör trots allt klokast i att bygga ett 24V system?

Tanken är att koppla in mig på det ursprungliga elnätet i stugan och koppla upp mig mot dom gamla faserna med 3 st separata omvandlare från batteribanken. Omvandlarna kan (ska kunna) seriekopplas genom en port på vardera front för att harmonisera sinusvågarna eller något sånt, för att syncronisera apparaterna, i alla fall som jag kunde tyda ur instruktionsboken. Kommer troligen inte använda full kraft från någon fas ändå så det lär ju aldrig bli riktigt full förbrukning men det är ju bekvämt att ha garderat sig färdigt mot eventuella större förbrukare i framtiden tänker jag.

Angående batterierna så var tanken att använda just båt/husbilsbatterier från Exide Leisure serien men om dom nu inte riktigt klarar måttet för användningen kanske man skulle blicka på andra batterier.
[länk]

[bild]

Hittade då Sunwind 260 Ah och 292 Ah solcellsbatterier med AGM teknik, vad tänks om dom?
[länk]

Såg direkt att man får betydligt mer amperetimmar för pengarna jämfört mot ett bil- eller båtbatteri.
Utlovas ner till 40% laddning per laddcykel så om man håller sig runt 50-60% laddning per cykel så bör man klara sig rätt bra tänker jag? Kommer som sagt inte begränsa mig med bara solceller för att ladda upp dom igen utan det kommer finnas hjälp från bland annat elverk för att ladda upp igen och att hålla över nivån där laddningen kan tänkas sjunka för djupt. Kommer eventuellt resa ett vindkraftverk i taknocken också så småningom.

Själva tanken är då att ha 24V och 3 bankar, totalt 6 st Sunwind 24V 260Ah x 3 = 780Ah ≈ 400Ah eller ≈ 300Ah rent praktisk användbar kraft just för att klara av att vara i stugan och ändå kunna avnjuta både hobby och såväl arbete inomhus kvällstid trots att det saknas ditdragen el för tillfället. Så om man skulle vela slänga sig i soffan och kolla alla (riktiga) Star Wars på 65 tummaren från kl 21 tills solen börjar kika över trädtopparna, så ska det gå att göra det? :crysmile: Fast man befinner sig i Norrbottens kustlandskap i april?
Det där Sunwind tror jag inte nått på. 260Ah märkningen är C=100, lite lurendrejeri att använda den. Du ska se på tekniska datan vad C=20 märkningen är. Den är på 226Ah för det där batteriet.

Det finns nått som heter Peukerts lag då det gäller blybatterier. Ju större ström du drar ur batteriet, ju större blir värmeförlusterna och kapaciteten blir mindre. C100 märkningen är vilken kapacitet batteriet har om du drar det tomt på 100 timmar.

260Ah / 100h = 2,6A. 12V X 2,6A = 31,2Watt. Drar du 31,2W ur batteriet så kommer det att gå från 100% till 0% på 100h. Det är ganska liten ström, man brukar använda C20 då man jämför olika batterier.
Där är kapaciteten 226Ah. 226/20 = 11,3A- 11,3 X 12= 135,6W. Du tappar totalkapacitet då du drar en större ström ur batteriet.

Priset är givetvis uselt eftersom det är Sverige och ni inte verkar ha nån marknad för batterier där. Jag skulle rekomendera att du går in på K-Rauta och letar reda på nån seriös försäljare som har varit med ett tag och vet hur man gör affärer. Fråga vad det kostar att ta hem sex styck av dessa från Finland då dom inte verkar finnas i Sverige.
https://www.k-rauta.fi/tuote/akku-aokly-agm-12v-250ah/6973009270429

Tycker att det borde bli klart billigare med frakter och allt. Det där batteriet är större än Sunwinds. 250Ah på C10 uppger tillverkaren. Det är givetvis inte sant utan det handlar snarare om C20 då kineser alltid ljuger. Men batteriet väger 69kg jämfört med Sundwinds som väger 64kg så man vet att det har större kapacitet. Mängden bly avgör kapaciteten. 64kg = 220-230Ah C20, 69kg = ~250Ah C20.

Vikten avgör då det gäller batterier. Samma sak med elektronik, har du två invertrar som båda hävdar 3000W output och den ena väger bara hälften så mycket som den andra så vet du att det är nått skit.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.