Just så... Vattenpelare går av.
 
Vår brunnspump pajade. Fick rådet att kolla med försäkringsbolaget.
Tänkte att där har vi inget att hämta men det gick på försäkringen så ringde en VVS-firma som kom och bytte ut pumpen. (y)
Kan vara värt att kolla om du tror att det blir en dyrare historia
 
  • Gilla
vikter schmantz och 2 till
  • Laddar…
Fyll pumpen med vatten som så många redan klokt föreslagit men passa också på att rensa silen vid insuget nere i brunnen. Alltid bra att bekanta sig med alla delar i sin pumpanläggning. Låter annars som ett klockrent fall av tom pump.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att brunnen är 30 meter om den är grävd. När du säger att den är 80 cm i diameter. Hur som helst så verkar det inte vara fel på vattenföringen, så släng ut pumpautomaten och montera en sänkpump som har bättre kapacitet och tryck och en större hyropress samt ny tryckströmbrytare. Då kommer det att fungera i många år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Varning för lång post om problem med brunnspump.

Jag och frugan har köpt en mindre gård med flera hus. Då fastigheten var ett dödsbo tog den förra ägaren med sig en hel del (för att inte säga all) kunskap om drift och underhåll med sig ner i graven. Det hela kompliceras av att tomten är ca 2 ha stor och är en avstyckning från en stamfastighet därifrån el inkommer samt att vi är i ganska kuperad terräng på ca 150 meters höjd över havet. Vi har en egen grävd brunn som enligt uppgift skall vara ca 30 meter djup och har en relativt ny pumpautomat ifrån Rinkaby Rör av typen Jet 10/20. Brunnen finns i ett mindre brunnshus ca 50 meter från storstugan där badrum och kök finns. En kran utanför pumphuset finns för bevattningsslang.

Pumpautomaten har fungerat felfritt tills nu i januari, då den strulade en riktigt kall morgon. Efter att ha knackat på omkopplaren slog den igång och fungerade i ett par månader till.

När jag kom dit i fredags så var pumpen igång, men inget tryck i vattenkranen. Pumpen blåste för fullt och var varm, men inget tryck syntes i tryckmätaren. Jag stängde av den och lät den svalna i flera timmar. Jag startade den sedan, väntade en timme och provade kranen som nu ett hade svagt, kanske halverat vattentryck. Gott så tänkte jag och förväntade mig att det skulle förbättras om pumpen fick jobba lite. Efter ytterligare någon timme var trycket i kranen helt borta och jag gick och kollade i brunnshuset var tryckmätaren på noll, trots att pumpen gick som attans. Det var mycket värme genererad från pumpen och det luktade på gränsen till bränt. Jag stängde av (drick ut sladden, för det finns inga reglage för på/av) pumpen och svor för mig själv i någon timme. Det är torrt under och omkring pumpen.

Vad är troligast?
  • Problem med insuget nere i brunnen?
  • Läckage innan pumpen?
  • Läckage efter pumpen?
  • Trasig del i pump?
  • Trasig trycktank?
Alla svar betänks grundligt. Tack på förhand.

Viktor
Vatten slut, backventil hängt sig ,skit i filter eller pumphjulet sönder
 
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Så jag kan koppla loss insuget för att inspektera bottenventilen, och eventuellt rengöra den?

Det stod och står fortfarande en kompressor bredvid pumpautomaten. Jag har alltid undrat vad han har haft den till. Pumphuset är en bit ifrån garage och verkstad, så jag undrar om han möjligtvis haft den till att "blåsa rent" pumpslangar som tex insuget. Är det något jag bör testa?
Han hade förmodligen kompressorn till att fylla luft i trycktanken.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Grundproblemet låter som att det suger luft på sugsidan eller kanske mer troligt läckande backventil. Det kan nog nu gjort att du smält ejektorn eller pumphjulet i pumphuset. På småpumpar är dessa i plast och går pumpen tillräckligt länge utan flöde så omvandlas motorns effekt till värme i pumpen och smälter inkromet.
Skulle möjligtvis kunna vara tryckbrytaren som gått sönder också så att pumpen gått tills den dog på insidan.
Kompressorn finns kanske i huset för att kunna fylla hydropress med luft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Varning för lång post om problem med brunnspump.
Pumpautomaten har fungerat felfritt tills nu i januari, då den strulade en riktigt kall morgon. Efter att ha knackat på omkopplaren slog den igång och fungerade i ett par månader till.
Viktor
En riktigt kall morgon i januari brukar vatten frysa.
Har ni värme i pumphus? Ligger nedgrävda rör frostfritt?

.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Uppdatering:

Bottenventilen i insuget var sprucken och är nu utbytt och anläggningen verkar fungera igen. Tack för alla tips!

Jag fick rådet att alltid stänga av (koppla ut ur uttag) pumpautomaten när vi inte är på plats av säkerhetsskäl. Har någon av er husbyggare erfarenhet av pumpautomat som alltid står påslagen? Brukar ni stänga av vattnet på veckor ni inte är där?
 
  • Gilla
chhib
  • Laddar…
Sätta in en värmevakt i pumphuset och en värmekabel i vattenslangen in till bostaden.
Då är du garderad.
 
  • Gilla
vikter schmantz
  • Laddar…
Klart man stänger av pumpen om man ska vara borta längre tid.
 
  • Gilla
vikter schmantz och 1 till
  • Laddar…
Men inte föreslagna frostskydd vintertid.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Uppdatering:

Bottenventilen i insuget var sprucken och är nu utbytt och anläggningen verkar fungera igen. Tack för alla tips!

Jag fick rådet att alltid stänga av (koppla ut ur uttag) pumpautomaten när vi inte är på plats av säkerhetsskäl. Har någon av er husbyggare erfarenhet av pumpautomat som alltid står påslagen? Brukar ni stänga av vattnet på veckor ni inte är där?
Vi kallställer alltid när vi lämnar stugan vilket innebär att vi stänger av sänkpumpen, stänger av vvb och tömmer vattenledningar och ser till att kranar och duschmunstycken är öppna. Tömmer ur tvättmaskinen via rensluckan.

När vi hade pumpautomat så frös den pga att den inte var tömd + obefintlig värme. Hade den varit ansluten hade vi fått en "nätt" översvämning i hela stugan. Vatten under tryck bör vara under viss övervakning.
 
B
Jag slänger av pumpen när jag är borta mer än 1 dag. Har funderat på en automatisk lösning som stänger av vattnet så fort man är borta, men har inte kommit i mål. Jag stänger av pumpen inte bara för att skydda pumpen, jag tänker på huset också om t.ex. en ledning skulle springa läck av okänd anledning.

Grannen fick en rätt rejäl vattenskada i källaren när de var borta...

Gällande värmeskydd för pumpen så tror jag man kan kolla vad gamla ägaren gjort. Har det aldrig behövts en frostvakt innan skulle jag nog börja med att bara mäta tempen I utrymmet där pumpen står. Är det under 4 eller så kan man väl överväga frostvakt.

Samma med värmekabel. Har det funkat tidigare utan värmekabel ligger nog vattenrören tillräckligt djup.

Det är ju dumt att dra på sig en kostnad för el som inte behövs.
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Sätta in en värmevakt i pumphuset och en värmekabel i vattenslangen in till bostaden.
Då är du garderad.
jag har två elelement i brunnshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.