I
P Peter787 skrev:
Det spelar dock ingen roll för slutresultatet, den avlidne före detta ägaren har fritt kunnat fördela vinsten efter eget huvud.

Inte om den före detta ägaren genom fördelandet satt borgenärerna (tex staten) i ett sämre läge. Det är då återvinning kan komma ifråga om dödsboet inte kan betala alla skulder (tex vinstskatt)
 
  • Gilla
MrsForest
  • Laddar…
I IaArv skrev:
Inte om den före detta ägaren genom fördelandet satt borgenärerna (tex staten) i ett sämre läge. Det är då återvinning kan komma ifråga om dödsboet inte kan betala alla skulder (tex vinstskatt)
Men skulden fanns ju inte när fördelningen skedde, och skulle kanske inte uppstå alls?

Om dödsboet (fastigheten) delas mellan arvingarna utan försäljning uppstår ju ingen vinstskatt.

Frågan blir då hur långt in i framtiden en gåva till barnen (eller annan) kan tänkas bli föremål för återvinning och om gåvomottagaren måste lägga gåvan i "karantän" för att vara säker på att man kan använda den utan risk och hur länge i så fall?
 
P Peter787 skrev:
Det spelar dock ingen roll för slutresultatet, den avlidne före detta ägaren har fritt kunnat fördela vinsten efter eget huvud.
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men jag jobbar med konkurser.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
P
M MrsForest skrev:
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men jag jobbar med konkurser.
Den avlidne bryr sig nog inte så mycket om detaljerna i dödsbo- / konkursbo-hanteringen om pengarna/värdesakerna nått avsedda mottagare. Och stannar där, som de gör med rätt upplägg.
 
  • Gilla
Börje1950
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Men skulden fanns ju inte när fördelningen skedde, och skulle kanske inte uppstå alls?

Om dödsboet (fastigheten) delas mellan arvingarna utan försäljning uppstår ju ingen vinstskatt.

Frågan blir då hur långt in i framtiden en gåva till barnen (eller annan) kan tänkas bli föremål för återvinning och om gåvomottagaren måste lägga gåvan i "karantän" för att vara säker på att man kan använda den utan risk och hur länge i så fall?
Det finns regler för hur länge olika typer av transaktioner kan återvinnas så det beror på omständigheterna.

Om fastigheten delas utan försäljning uppstår ju ingen skatteskuld för dödsboet. Då tar istället arvingarna över inköpspriset från tidigare ägare och arvingen, när väl den säljer, ansvarar för vinstskatten på den mellanskillnaden (med reservation för feltänkt)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
P Peter787 skrev:
Den avlidne bryr sig nog inte så mycket om detaljerna i dödsbo- / konkursbo-hanteringen om pengarna/värdesakerna nått avsedda mottagare. Och stannar där, som de gör med rätt upplägg.
Allt är ju alltid en fråga om moral. Vissa vill vara med och bidra till samhället (tex genom att betala in lagstadgad skatt), andra inte. Alla försök till skattefiffel kommer aldrig att upptäckas. Men som medborgare är man ju även själv ansvarig för vilket typ av samhälle man vill ha.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
P
I IaArv skrev:
Allt är ju alltid en fråga om moral. Vissa vill vara med och bidra till samhället (tex genom att betala in lagstadgad skatt), andra inte. Alla försök till skattefiffel kommer aldrig att upptäckas. Men som medborgare är man ju även själv ansvarig för vilket typ av samhälle man vill ha.
Fast nu för tiden är det nog så att de frågorna ska ställas till de politiker som sett till att Sverige har hamnat i detta tillstånd av kriminellt kaos och socialt och ekonomiskt haveri.
Att ge politikerna ännu mer pengar att förskingra över hela världen är nog inte lösningen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
I
P Peter787 skrev:
Fast nu för tiden är det nog så att de frågorna ska ställas till de politiker som sett till att Sverige har hamnat i detta tillstånd av kriminellt kaos och socialt och ekonomiskt haveri.
Att ge politikerna ännu mer pengar att förskingra över hela världen är nog inte lösningen.
Det är väl också en hönan och ägget-diskussion. Kommer sig det kriminella kaoset av hopplöshet och utanförskap eller är det det kriminella kaoset som skapar hopplösheten och utanförskapet?

Hur skattemedel används är ju en superviktig fråga men att fiffla undan skatt är ju sällan svaret.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
H Harald Boye skrev:
Min pappa samt fru säljer snart sin villa, är till åren (huset åxo) så downsizar till bostadsrätt.

Villan säljs för 14 mkr, köpt för 3,5 mkr. (Bostadsrätt köps för 7 mkr, ev ej viktigt i sammanhanget)

Vinst ex courtage/kostnader såsom styling inför försäljning 10,5 mkr.

Nu till frågan- hur mycket måste skattas direkt och hur stor del kan man få uppskov på?

läst mig till maximalt uppskov på 3 mkr, är han således nödgad att betala reavinstskatt på samtlig vinst ex 3 mkr= 10,5-3mkr, dvs 7,5 mkr x 22%=1,65 mkr i total skatt som ska in?
Fastighetsmäklaren och Skatteverket kan besvara din fråga.
 
P
I IaArv skrev:
Det är väl också en hönan och ägget-diskussion. Kommer sig det kriminella kaoset av hopplöshet och utanförskap eller är det det kriminella kaoset som skapar hopplösheten och utanförskapet?

Hur skattemedel används är ju en superviktig fråga men att fiffla undan skatt är ju sällan svaret.
Problemet med kriminaliteten i Sverige är just de sociala förklaringsmodellerna du nämner, hopplöshet eller utanförskap påstås vara orsaken till kaoset och med lite social ingenjörskonst, ska allt ordna sig..
Hade vi haft lagar och domstolar som dömt efter lagarna, så att brottslingarna verkligen plockas bort från samhället, för mycket lång tid, vissa för evigt, hade de kriminella gjort en annan riskbedömning och i många fall avstått från brott.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nja, det har tydligt visat sig att det inte fungerar på de ställen man försökt med den modellen.
 
P Peter787 skrev:
Och eftersom man inte behöver upprätta någon dokumentation över gåvor, är de paragrafer du hänvisar till helt meningslösa om man så önskar.
Sen räknas (nog) inte ett dödsbo utan tillgångar som ett konkursbo, det är en hel del formalia som ska undertecknas av den som är ansvarig vid en konkurs, vilket är 'lite' svårt i ett dödsbo.
Har du någon verifierbar källa på dina påståenden?
…TS (samt andra intresserade) blir ju i annat fall inte särskilt behjälpt i forumtråden av dina egna gissningar & åsikter?
 
P
Roga1337 Roga1337 skrev:
Har du någon verifierbar källa på dina påståenden?
…TS (samt andra intresserade) blir ju i annat fall inte särskilt behjälpt i forumtråden av dina egna gissningar & åsikter?
Det är inga gissningar, eftersom ingen skatt utgår på gåvor behöver dessa inte redovisas eller dokumenteras.
Fattar du inte detta, får du väl försöka hitta stöd för din felaktiga tes om att man ska dokumentera gåvor.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Det finns en väldigt bra guide på Skatteverkets hemsida:
[länk]
När jag matade in siffrorna blir det 10,5 miljoner i vinst. 3 av miljonerna kan man få uppskov för och resterande 7,5 ska det betalas skatt på. Det är 22 % skatt på bostadsförsäljning, så 1,65 miljoner i skatt.
J
H Harald Boye skrev:
Min pappa samt fru säljer snart sin villa, är till åren (huset åxo) så downsizar till bostadsrätt.

Villan säljs för 14 mkr, köpt för 3,5 mkr. (Bostadsrätt köps för 7 mkr, ev ej viktigt i sammanhanget)

Vinst ex courtage/kostnader såsom styling inför försäljning 10,5 mkr.

Nu till frågan- hur mycket måste skattas direkt och hur stor del kan man få uppskov på?

läst mig till maximalt uppskov på 3 mkr, är han således nödgad att betala reavinstskatt på samtlig vinst ex 3 mkr= 10,5-3mkr, dvs 7,5 mkr x 22%=1,65 mkr i total skatt som ska in?
Jag tycker väl att man ska försöka göra rätt för sig, men samtidigt hade jag inte dragit mig för att kontakta en revisionsbyrå typ Kpmg eller Pwc för korrekt uträkning av inbetalning till Skatteverket. Jag fick ner min vinstskatt från försäljning av tomtfastigheter från ca 280’ till 115’ helt lagligt.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Rätt sjukt man ska betala på vinstskatt utan att penningvärde räknas in i kalkylen. Stor del av "vinsten" är minskat penningvärde.

Det sagt är hela konceptet med vinstskatt på boende vulgärt.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.