Hej har ett problem tänkte installera kamin i huset har sen tidigare en i köket men vill ha en i vardagsrummet med
Läste nu att man måste söka bygglov trodde det bara var en anmälan
Mitt problem är att jag för 2 år sen byggde ett uterum utan lov, hur går det till kommer de ut och tittar?
Ska jag rita in uterummet när jag ansöker eller ska jag hoppa över det på ritningen
Eller är det kört för mig att ansöka

E
 
Det är sotaren som kommer och kollar kaminen i vår kommun, kolla upp det först.
 
Du kan ju börja med att begära ut ritningar från kommunen.

Jag skulle vara ärlig och söka ett bygglov i efterhand för uterummet och baka in kamin i samma ansökan!
 
Claes Sörmland
Berätta mer om bygglov för lokaleldstader. Det var en ny sak för mig.

Eller gäller det ett utökat bygglovskrav i den specifik detaljplan. Där kan ju kommuner hitta på lite vad som helst med stöd i PBL.
 
Var inne på Haninge kommuns sida o läste att man måste söka o skicka in bla fasadritning
 
Guzzi Guzzi skrev:
Anmälan. Varför ska du söka bygglov?

[länk]
så du menar att jag bara skickar in de uppgifterna o väntar på klartecken
 
Typ så ja. Jag har precis gjort det i Tyresö. In med ansökan, klartecken, installera, sotaren, skicka in sotarbesiktningen och din egen kontrollplan (om du gör det själv), slutgodkännande. Så var väl ärendegången ungefär. Med undantag att jag fick komplettera en vända. Jag tyckte i första vändan (tycker jag väl egentligen fortfarande) att det var lite onödigt med fasadritningar, eftersom jag satte in kaminen i en friggebod och där finns det ju inga bygglov att ta hänsyn till.

Även om du kanske ligger vaken på nätterna och oroar dig så är det troligen inte så att de kommer storma in i gryningen i FBI-jackor med "Haninge Kommun" på ryggen och tvinga ner dig på knä och erkänna eventuella avsteg från tidigare bygglov. De vill ha in i rullorna att det är ok grejer som sätts in i stugorna och görs på rätt sätt, och är antagligen ganska ointresserade av resten. De har att göra ändå på kontoret utan att leta efter arbete. Om inte annat så drunknar de nog just nu i bygganmälningar om kaminer och skorstenar.
 
Sedan är det väl en samvetsfråga hur du ska göra med uterummet på ritningarna. Beror väl lite på hur det är utformat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.