Hej,
Det är svårt att hitta begagnad gatsten för stensättning i trädgård som har ett slitet utseende. Jag undrar om det är någon som har prövat att slipa gatsten (en sida) för att få dem att se slitna ut? Tror ni det skulle funka med en diamantskiva/diamantkopp?
//mikael
 
Nu har jag inte köpt gatsten på ett år år, men kan inte påminna mig om att det är så svårt att finna?

Sist jag köpte var det direkt från kommunen som hade ett stort lager med gatsten de rivit upp från gator och torg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu har jag inte köpt gatsten på ett år år, men kan inte påminna mig om att det är så svårt att finna?

Sist jag köpte var det direkt från kommunen som hade ett stort lager med gatsten de rivit upp från gator och torg.
Jag är ute efter storgatsten och de jag har sett tillgängliga har inte varit slitna på samma nivå som de jag redan har i trädgården, det låtet petigt men man vill ju helst att de ska matcha. Jag ska testa och se men jag tror egentligen inte att det funkar att få till ett naturligt slitet utseende.
 
M Mikae_l skrev:
Jag är ute efter storgatsten och de jag har sett tillgängliga har inte varit slitna på samma nivå som de jag redan har i trädgården, det låtet petigt men man vill ju helst att de ska matcha. Jag ska testa och se men jag tror egentligen inte att det funkar att få till ett naturligt slitet utseende.
Nej, det är lätt att få tag på gamla handhuggna fint slitna svenska storgatsten.
Fråga mig! Gatstenar upptagna och lagda i högar för underarbete eller omstrukturering av vägyta. Verktyg och arbetsutrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak av stenplattor, vatten i bakgrunden, träd, molnig himmel, lutande perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsområde med stenläggning och verktyg; påbörjade grunder för trädgårdsgång eller blomsterrabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång med stenkant, gräsmatta, bil i bakgrunden, träd, dyster himmel, dagtid, utomhus, parkeringsplats antydan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal gatsten under reparation, ojämn, vattenpölar, stenar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gammal kullerstensgata gjord av granitstenar med ojämn, grov yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mur av staplade stenblock i olika nyanser, stabil konstruktion, naturlig utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gammaldags kullersten, oregelbundet mönster, olika nyanser, våt yta, delvis täckt med sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Lägg de mest slitna där du går/kör bilen och resten bredvid så ser det ut som de legat där länge. Annars gissar (<-) jag att en blästring är rätt metod.
 
Z z_bumbi skrev:
Lägg de mest slitna där du går/kör bilen och resten bredvid så ser det ut som de legat där länge. Annars gissar (<-) jag att en blästring är rätt metod.
Nej blästring gör att stenen blir "mjölkig".
Prova att slipa på ett svartlackat bord blir samma resultat på gatsten.
Den enklaste metoden om man vill ha gatsten med fint sliten yta är att köpa gamla gatsten som har en fint sliten yta.
Den som söker finner!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för bra förklaring.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.