Hej!

Sitter och planerar en altan(~ 6x4m) i Uppsala, intill huset utan att fästa med bärlina. Funderar lite på grunden och hade från början tänkt gräva ner plintar. Då är frågan om färdiga 500mm är tillräckligt eller 700mm behövs, eller om ens 700mm är tillräckligt? Mycket olika åsikter om hur man ska ta hänsyn till frostdjup.
Tittade sedan runt på lite trådar här och då verkar det som att många lägger dem direkt på plattor med terrasfot och det vore ju väldigt skönt. Men det kanske är en dålig lösning?

Vilken lösning ska man köra på?
 
Beror på vilken mark du har ? Har du redan ett fast och väldränerat underlag så kan det mycket väl gå med att bara lägga ut plattor och bygga altanen "flytande". Kolla hos någon grannes altan och fråga hur länge den stått/eller inte utan att bågna.
Du behöver inte köpa några fötter, du kan göra justeringen med spillbitar.
 
I InsidersUnited skrev:
Beror på vilken mark du har ? Har du redan ett fast och väldränerat underlag så kan det mycket väl gå med att bara lägga ut plattor och bygga altanen "flytande". Kolla hos någon grannes altan och fråga hur länge den stått/eller inte utan att bågna.
Du behöver inte köpa några fötter, du kan göra justeringen med spillbitar.
Vi dränerade för 3 år sen så in mot huset är det bra. Dock är det inte perfekta förhållanden under hela marken som altanen ska stå på, en hel del lerjord.

Antagligen bäst med plintar och kanske den längre varianten.
 
Blir inte riktigt klok på hur man ska göra, en del verkar tycka att man bör gräva djupare än 1 meter vilket känns lite överdrivet.
 
S Smeds skrev:
Blir inte riktigt klok på hur man ska göra, en del verkar tycka att man bör gräva djupare än 1 meter vilket känns lite överdrivet.
Alltså... ska du göra enligt alla regler och riktlinjer så ska du väl gräva till frostfritt djup och dessutom isolera och dränera marken runt plintarna.

Med det sagt så vågar jag nog påstå att det är en försvinnande liten del av alla altaner som byggs som uppfyller alla dessa krav.

Själv gjorde jag lite av varje.
Jag byggde en förhöjd del som står på 70 cm plintar, där jag grävde bort gräs och matjord ca 20 cm, grundade med isoleringsskivor och toppade med makadam. Denna del har även en takkonstruktion vilket var anledningen till att jag var lite mer noggrann där.

Nedanför denna har jag en del som är i marknivå. Här hade jag gjort samma förarbete med bortgrävning av gräs och jord, men sedan grundade jag bara med makadam, lade plattor och byggde ett regelverk och trall ovanpå dessa. Den delen är helt flytande och har inget tak, så det spelar mindre roll om den skulle röra sig några centimeter. Nu har det dock gått två eller tre år och jag kan inte säga att jag märkt att någon av dessa delar rört på sig över huvud taget.

Jag har även bekanta som byggt altan direkt på plattor som lagts på gräsmatta och andra som byggt altaner med väldigt mycket klenare virke än vad som rekommenderas och dessa har stått stadigt i över 10 år.

Jag höll också på och velade innan jag satte igång mitt bygge, men någonstans måste man bara bestämma sig för vilken nivå man ska lägga sig på.

Ett tegelhus med svart tak, veranda, altan, solstolar och grön gräsmatta under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Alltså... ska du göra enligt alla regler och riktlinjer så ska du väl gräva till frostfritt djup och dessutom isolera och dränera marken runt plintarna.

Med det sagt så vågar jag nog påstå att det är en försvinnande liten del av alla altaner som byggs som uppfyller alla dessa krav.

Själv gjorde jag lite av varje.
Jag byggde en förhöjd del som står på 70 cm plintar, där jag grävde bort gräs och matjord ca 20 cm, grundade med isoleringsskivor och toppade med makadam. Denna del har även en takkonstruktion vilket var anledningen till att jag var lite mer noggrann där.

Nedanför denna har jag en del som är i marknivå. Här hade jag gjort samma förarbete med bortgrävning av gräs och jord, men sedan grundade jag bara med makadam, lade plattor och byggde ett regelverk och trall ovanpå dessa. Den delen är helt flytande och har inget tak, så det spelar mindre roll om den skulle röra sig några centimeter. Nu har det dock gått två eller tre år och jag kan inte säga att jag märkt att någon av dessa delar rört på sig över huvud taget.

Jag har även bekanta som byggt altan direkt på plattor som lagts på gräsmatta och andra som byggt altaner med väldigt mycket klenare virke än vad som rekommenderas och dessa har stått stadigt i över 10 år.

Jag höll också på och velade innan jag satte igång mitt bygge, men någonstans måste man bara bestämma sig för vilken nivå man ska lägga sig på.

[bild]
B Bonzo2000 skrev:
Alltså... ska du göra enligt alla regler och riktlinjer så ska du väl gräva till frostfritt djup och dessutom isolera och dränera marken runt plintarna.

Med det sagt så vågar jag nog påstå att det är en försvinnande liten del av alla altaner som byggs som uppfyller alla dessa krav.

Själv gjorde jag lite av varje.
Jag byggde en förhöjd del som står på 70 cm plintar, där jag grävde bort gräs och matjord ca 20 cm, grundade med isoleringsskivor och toppade med makadam. Denna del har även en takkonstruktion vilket var anledningen till att jag var lite mer noggrann där.

Nedanför denna har jag en del som är i marknivå. Här hade jag gjort samma förarbete med bortgrävning av gräs och jord, men sedan grundade jag bara med makadam, lade plattor och byggde ett regelverk och trall ovanpå dessa. Den delen är helt flytande och har inget tak, så det spelar mindre roll om den skulle röra sig några centimeter. Nu har det dock gått två eller tre år och jag kan inte säga att jag märkt att någon av dessa delar rört på sig över huvud taget.

Jag har även bekanta som byggt altan direkt på plattor som lagts på gräsmatta och andra som byggt altaner med väldigt mycket klenare virke än vad som rekommenderas och dessa har stått stadigt i över 10 år.

Jag höll också på och velade innan jag satte igång mitt bygge, men någonstans måste man bara bestämma sig för vilken nivå man ska lägga sig på.

[bild]
B Bonzo2000 skrev:
Alltså... ska du göra enligt alla regler och riktlinjer så ska du väl gräva till frostfritt djup och dessutom isolera och dränera marken runt plintarna.

Med det sagt så vågar jag nog påstå att det är en försvinnande liten del av alla altaner som byggs som uppfyller alla dessa krav.

Själv gjorde jag lite av varje.
Jag byggde en förhöjd del som står på 70 cm plintar, där jag grävde bort gräs och matjord ca 20 cm, grundade med isoleringsskivor och toppade med makadam. Denna del har även en takkonstruktion vilket var anledningen till att jag var lite mer noggrann där.

Nedanför denna har jag en del som är i marknivå. Här hade jag gjort samma förarbete med bortgrävning av gräs och jord, men sedan grundade jag bara med makadam, lade plattor och byggde ett regelverk och trall ovanpå dessa. Den delen är helt flytande och har inget tak, så det spelar mindre roll om den skulle röra sig några centimeter. Nu har det dock gått två eller tre år och jag kan inte säga att jag märkt att någon av dessa delar rört på sig över huvud taget.

Jag har även bekanta som byggt altan direkt på plattor som lagts på gräsmatta och andra som byggt altaner med väldigt mycket klenare virke än vad som rekommenderas och dessa har stått stadigt i över 10 år.

Jag höll också på och velade innan jag satte igång mitt bygge, men någonstans måste man bara bestämma sig för vilken nivå man ska lägga sig på.

[bild][/QUOT
Är nog som du skriver att bara bestämma sig för något. Är lite sugen på att gräva ut 15-20 cm och sedan grusa och använda plattor tillsammans med altanfötter.

Borde ha tänkt efter när jag dränerade och bett dem att förbereda när de ändå hade maskiner på tomten.
 
Redigerat:
S Smeds skrev:
Är nog som du skriver att bara bestämma sig för något. Är lite sugen på att gräva ut 15-20 cm och sedan grusa och använda plattor tillsammans med altanfötter.

Borde ha tänkt efter när jag dränerade och bett dem att förbereda när de ändå hade maskiner på tomten.
Ska det vara vara ett trädeck eller tänker du ha tak och skyddsräcke runtomkring?
 
B Bonzo2000 skrev:
Ska det vara vara ett trädeck eller tänker du ha tak och skyddsräcke runtomkring?
Endast trädäck, på sin höjd 1 eller 2 trappsteg upp från marken
 
S Smeds skrev:
Endast trädäck, på sin höjd 1 eller 2 trappsteg upp från marken
Då tycker jag inte att du ska krångla till det mer än nödvändigt. Jag hjälpte brorsan att bygga en öppen altan i ungefär samma stil i somras. Han lade bara markduk direkt på gräset och sedan några plattor på denna som regelverket vilar på. Inga plintar eller andra förankringar alltså.
Han hade en liknande lösning på samma plats i ca 10 år innan, den enda anledningen att den blev riven var för att han byggde uterum alldeles intill och altanen behövde då andra form och höjd för att lira mot det nya.
 
Håller med, att skala bort grässvålen är helt onödigt. Lägg en duk och det kommer inte växa något. Även utan duk så kommer gräset med tiden dö. Titta under valfri altan och se hur mycket gräs som växer där, det brukar vara noll.
 
boschkenta
Jag sitter och planerar samma sak, och hade det inte vart för hur min gräsmatta släntar så hade jag till 100% nöjt mig med att lägga plattor och ställa altanen rakt på. Så är det hyfsat plant och hårt så gör det lätt för dig och gör så, är min röst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.