F Foxpaint skrev:
Hur menar du då? Skulle du har mer att säga till om i en hyresrätt?
Jag förstår honom på ett sätt men för mig går hyresrätter bort av ett annat skäl.
Själv anser jag att ägarna tar ut överprishyror under alla år i ren vinstsyfte och när det sedan är dags att renovera får hyresrättsinnehavaren själv ändå betala renoveringen i form av högre hyra (och även i all framtid).
Har för mig att Svenska Bostäder har en grej där man typ betalar av t.ex. en bättre spis under ett antal år. Sedan tas den tillvalskostnaden bort när det gått en viss tid. Det är åtminstone mer rättvist kan jag tycka.
Men jag kan minnas fel om detta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Utan att gå in på det "vettiga" i att handla upp just sådana plattor. Men det som styr priset för att byta ut dem är framförallt givetvis att firman har monopol under stambytet.

MEN vita 15x15 plattor är nästan gratis om de köps i stora volymer, typ 10 kr/kvm. De går att sätta på halvdåligt underlag (planheten). De kan sättas av nästan vem som helst. Plattsättarfirman kan sätta lärlingar eller importerad arbetskraft med dumpade löner på att göra jobbet.

Kort sagt kostnaden för att sätta dessa plattor i stor skala är nästan försumbar.

Om du vill ha större plattor, så händer två saker. Dels måste underlaget vara minst inom strandardtolerans vad gäller planhet. Arbetet med väggarna, och golv tar längre tid, måste utföras av skickligare hantverkare. Man misslyckas ibland, och måste justera eller göra om undrerlaget innan plattsättning. Dessutom är de större plattorna dramatiskt mycket dyrare för firman. Även en enkel 20x30 platta kostar typ 10 ggr mer för firman.

Vill du sedan ha riktigt stora plattor, som kanske dessutom är laserskurna, då duger inte standardkvalitet på underlaget, underlaget behöver vara mer plant än standardtoleranser. Kräver avsevärt mer tid, mer kontroller, mer justeringar osv. Och plattorna kan absolut inte sättas av den medeldålige plattsättaren. Missöden blir jättedyra, en enstaka stor platta kan kosta bortåt 1000 kr.

Vid ett större stambytesprojekt, så vinns väldigt mycket i pris om man kan köra rationelt.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan gjorde vi stambyte, ca 800 lgh.

Det pågick en upphandling när jag tillträdde, en märkllig upphandlingsmodell. Kostnaden skulle bli ca 350 milj. Skulle pågå i 6 år. Vi avbröt den upphandlingen, tog in ett nytt konsultgäng som (för 3 milj) gjorde nytt upphandlingsunderlag, nu blev det industriell serieproduktion, drygt 12 månaders byggtid, kostnad 65 milj (tilkom ca 10 milj för oförutsett). I den serieproduktionen (ett badrum var 4e timme) vart det i princip omöjligt att ha några individuella lösningar, ett standardutförande, ca 5 möjliga tillval.

Kanske tråkigt, men det gjorde det möjligt för många att bo kvar som inte skulle ha klarat en avgiftshöjning på 200%.

Den första upphandlingen byggde på småskaligt bygge, en medelstor firma skulle fnula i 6 år, ungefär som när de gör en enstaka badrumsombyggnad. Den nya metoden var brutal, en trappuppgång på ca 4 veckor. Färdiga fabrikstillverkade kasetter med stamledningar, fabrikstillverkade "avloppsnät" alltså rör, golvbrunn alla krökar kom färdigt ihopgjutet från fabrik, rörmokaren behövde bara släppa det på golvet, så var avloppet klart i ett badrum. Vid rivningen hade de en sugbil (damsugare som fyllde en hel långtradare) som sög ut allt rivningsmaterial genom en grov slang, ett badrum revs på ca 2h med noll materialtransport annat än genom sugslangen, ingen dammspridning.

Att då gå in och göra minsta ändring för personliga preferenser blir oerhört dyrt, minsta avvikelse (det behövdes ibland av tekniska skäl), resulterade i många timmar för projekteledningen för att ändra koordineringen, allt arbete stämdes av var 6e minut mot tidplan under hela året.

Just kaklingskostnaden var lite intressant, då för 30 år sedan kostade storskalig standardkakling ca 2 000 per badrum. Vilket redan då var ungefär en tiondel av vad det kostade att kakla ett enstaka badrum.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 37 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Men tar det verkligen så mycket lägre tid att sätta en 30x60-platta jämfört med 8 stycken15x15-plattor så det skiljer 10-20 000....kanske upptill 30 000:-?
Vi pratar fortfarande om ett knappt 3 kvm stort badrum där kostnadsökningen uteslutande skall vara för plattsättningen och planering och inköp av plattorna.
De summorna är bra många timmars arbete.
Ja, det kan ta väldigt mycket längre tid. Stora plattor och litet badrum kan bli mycket kapande och är det på golvet kanske det kräver en extra sväng flytspackel för att få till fallet.

Små plattor kanske inte behöver bakstrykas osv. Så det kan gå både mer material och tid.

Om merkostnad är motiverad går inte att säga rakt över. Ofta är det lika mycket frågan om vad det är värt för kunden.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
Själv tycker jag faktiskt att 15x15 formatet är bland det snyggare i både badrum och i kök.
Dock är ju vita plattor i badrum rätt så trist.

Kan du inte välja en annan färg då? Av samma platta? Gör stor skillnad och bör inte ta längre tid att lägga.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Utan att gå in på det "vettiga" i att handla upp just sådana plattor. Men det som styr priset för att byta ut dem är framförallt givetvis att firman har monopol under stambytet.

MEN vita 15x15 plattor är nästan gratis om de köps i stora volymer, typ 10 kr/kvm. De går att sätta på halvdåligt underlag (planheten). De kan sättas av nästan vem som helst. Plattsättarfirman kan sätta lärlingar eller importerad arbetskraft med dumpade löner på att göra jobbet.

Kort sagt kostnaden för att sätta dessa plattor i stor skala är nästan försumbar.

Om du vill ha större plattor, så händer två saker. Dels måste underlaget vara minst inom strandardtolerans vad gäller planhet. Arbetet med väggarna, och golv tar längre tid, måste utföras av skickligare hantverkare. Man misslyckas ibland, och måste justera eller göra om undrerlaget innan plattsättning. Dessutom är de större plattorna dramatiskt mycket dyrare för firman. Även en enkel 20x30 platta kostar typ 10 ggr mer för firman.

Vill du sedan ha riktigt stora plattor, som kanske dessutom är laserskurna, då duger inte standardkvalitet på underlaget, underlaget behöver vara mer plant än standardtoleranser. Kräver avsevärt mer tid, mer kontroller, mer justeringar osv. Och plattorna kan absolut inte sättas av den medeldålige plattsättaren. Missöden blir jättedyra, en enstaka stor platta kan kosta bortåt 1000 kr.

Vid ett större stambytesprojekt, så vinns väldigt mycket i pris om man kan köra rationelt.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan gjorde vi stambyte, ca 800 lgh.

Det pågick en upphandling när jag tillträdde, en märkllig upphandlingsmodell. Kostnaden skulle bli ca 350 milj. Skulle pågå i 6 år. Vi avbröt den upphandlingen, tog in ett nytt konsultgäng som (för 3 milj) gjorde nytt upphandlingsunderlag, nu blev det industriell serieproduktion, drygt 12 månaders byggtid, kostnad 65 milj (tilkom ca 10 milj för oförutsett). I den serieproduktionen (ett badrum var 4e timme) vart det i princip omöjligt att ha några individuella lösningar, ett standardutförande, ca 5 möjliga tillval.

Kanske tråkigt, men det gjorde det möjligt för många att bo kvar som inte skulle ha klarat en avgiftshöjning på 200%.

Den första upphandlingen byggde på småskaligt bygge, en medelstor firma skulle fnula i 6 år, ungefär som när de gör en enstaka badrumsombyggnad. Den nya metoden var brutal, en trappuppgång på ca 4 veckor. Färdiga fabrikstillverkade kasetter med stamledningar, fabrikstillverkade "avloppsnät" alltså rör, golvbrunn alla krökar kom färdigt ihopgjutet från fabrik, rörmokaren behövde bara släppa det på golvet, så var avloppet klart i ett badrum. Vid rivningen hade de en sugbil (damsugare som fyllde en hel långtradare) som sög ut allt rivningsmaterial genom en grov slang, ett badrum revs på ca 2h med noll materialtransport annat än genom sugslangen, ingen dammspridning.

Att då gå in och göra minsta ändring för personliga preferenser blir oerhört dyrt, minsta avvikelse (det behövdes ibland av tekniska skäl), resulterade i många timmar för projekteledningen för att ändra koordineringen, allt arbete stämdes av var 6e minut mot tidplan under hela året.

Just kaklingskostnaden var lite intressant, då för 30 år sedan kostade storskalig standardkakling ca 2 000 per badrum. Vilket redan då var ungefär en tiondel av vad det kostade att kakla ett enstaka badrum.
Toppen, tack för ditt extremt utförliga svar -grymt!

Och ja, det är väl så verkligheten är....tyvärr.

Självklart blir plattkostnaden högre om man tar en 500-1000 kr/kvm -platta jämfört med snikalternativet.
Men att arbetskostnaden skulle dra iväg så mycket känns för en lekman varken rimligt eller helt okej.
Men jag förstår ditt resonemang och ska vidarebefordra det till min släkting.

Gällande avgiftshöjning kommer månadsavgiften med dagens räntor dra iväg ca. 50% på denna stamrenovering (trots standardiseringen).
Till det skall läggas det som tillkommer för speciallösningen i just dennes badrumsrenovering.

Så det är relativt sett ganska stora pengar det handlar om ändå.

Tack för ditt långa utförliga inlägg! :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Själv tycker jag faktiskt att 15x15 formatet är bland det snyggare i både badrum och i kök.
Dock är ju vita plattor i badrum rätt så trist.

Kan du inte välja en annan färg då? Av samma platta? Gör stor skillnad och bör inte ta längre tid att lägga.
Personligen tycker jag och min släkting att 15x15 (vitt och gärna med mörk fog) är något man ser i offentliga badhallar, på gamla kontor och i skolor. Skitfult och omodernt helt enkelt.
Men jag respekterar att du gillar det! :)
Smaken är ju som baken. :p
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Jag tycker din släkting ska kolla upp hur det står till med "kompis kontakter" mellan styrelsen och firman.
Det luktar "korruption"
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jag tycker din släkting ska kolla upp hur det står till med "kompis kontakter" mellan styrelsen och firman.
Det luktar "korruption"
Är ganska säker att så inte är fallet.
Snarare mycket okunskap och en del blåögdhet i detta fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jag tycker din släkting ska kolla upp hur det står till med "kompis kontakter" mellan styrelsen och firman.
Det luktar "korruption"
Skulle nog inte tro det, snarare viljan att få till stambytet så billigt som möjligt.

Som alltid när det gäller BRF:er, vägsamfälligheter osv så behöver man ju se till att gå på årsstämman för att göra in röst hört och eventuellt själv kandidera till styrelsen. Annars är det ju svårt att ha åsikter om vad som händer i en BRF.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kolla hur avtalet ser ut. Det borde ju stå något i stil med att boende som vill ha dyrare alternativ ska betala mellanskillnaden. Då måste ju den skillnaden vara skälig.
 
N
F Foxpaint skrev:
Hur menar du då? Skulle du har mer att säga till om i en hyresrätt?
Nej men jag skulle heller inte behöva betala oftast långt över miljonen för att få tillgång till boendet och sedan betala månadsavgift. Dessutom skulle jag vara fri att lämna efter tre månaders uppsägningstid. Aldrig hamna i några tvivel om vem som skall stå för en viss kostnad (jag eller föreningen).
Därmed inte sagt att bostadsrätt är något dåligt bara för att jag aldrig sett vitsen med den boendeformen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jag tycker din släkting ska kolla upp hur det står till med "kompis kontakter" mellan styrelsen och firman.
Det luktar "korruption"
Exakt vad är det som luktar korruption? Vi har ingen aning om hur anbuden sett ut, eller vad en annan firma skulle tagit.

Och hur undersöker man vem som känner vem egentligen?
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Personligen tycker jag och min släkting att 15x15 (vitt och gärna med mörk fog) är något man ser i offentliga badhallar, på gamla kontor och i skolor. Skitfult och omodernt helt enkelt.
Men jag respekterar att du gillar det! :)
Smaken är ju som baken. :p
Nu har det varit modernt med stora oregelbundna plattor så länge att hippsters snart börjar sätta in 15x15 igen.
 
  • Haha
Uppner
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag håller helt med hempularen, att ska man kunna få det billigt billigt så måste man göra upp en väldigt snäv ram och inga extra kruseduller utanför detta. Men som vissa sagt. Kör på billigaste möjliga under stambytet och ta sedan in en riktigt kakelsättare efteråt och byt ut kaklet. Det är ju inte direkt rocket science eller särskilt svårt. Då får ni ju också det hela till ett mer resonabelt pris förmodligen (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.