C cpalm skrev:
Securitas Home har väl till att börja med ett helt trådlöst larm, och kan därmed, som produkt, på sin höjd vara certifierat i larmklass R.
Verkligen ingen expert på klasserna men vad jag kan utläsa ur beskrivningarna angående klassifiering så näms inget om trådat eller trådlöst ex. https://www.securitasdirect.se/larmklass
 
tommib
Nej, det är för att larmklass R är en egen klass för just trådlösa. De kan aldrig få någon annan klassning.

För övrigt undrar jag också varför det skulle krävas larmklass 3 i en privatbostad. Det låter också lite märkligt att bara larma ett rum i ett sådant fall.

Vapenkassuner ska ha larmklass 4.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är för att larmklass R är en egen klass för just trådlösa. De kan aldrig få någon annan klassning.

För övrigt undrar jag också varför det skulle krävas larmklass 3 i en privatbostad. Det låter också lite märkligt att bara larma ett rum i ett sådant fall.

Vapenkassuner ska ha larmklass 4.
Ok fattar, tack
 
tommib tommib skrev:
För övrigt undrar jag också varför det skulle krävas larmklass 3 i en privatbostad. Det låter också lite märkligt att bara larma ett rum i ett sådant fall.
Det jag skulle kunna tänka mig är att personen jobbar som konsult mot ett företag som är högt klassat, tex något skyddsobjekt, å har tillgång till skyddade ritningar.
 
  • Gilla
bmwhp
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är för att larmklass R är en egen klass för just trådlösa. De kan aldrig få någon annan klassning.

För övrigt undrar jag också varför det skulle krävas larmklass 3 i en privatbostad. Det låter också lite märkligt att bara larma ett rum i ett sådant fall.

Vapenkassuner ska ha larmklass 4.
Tror att det är klass 3 som gäller för kassun
 
Om du är konsult och behöver larmet för att kunna ha säkerhetsklassade dokument hemma och konsultbolaget godkänt att du jobbar hemifrån med sådana dokument så bör det vara konsultbolaget som beställer installationen.

Om du gör beställningen åt konsultbolaget bör du vara övertydlig mot installationsfirman att det inte är du som privatperson som beställer larminstallationen.
 
tommib
B bmwhp skrev:
Tror att det är klass 3 som gäller för kassun
Det kan det kanske vara. Jag hittade uppgift om bägge.

Demmpa Demmpa skrev:
Det jag skulle kunna tänka mig är att personen jobbar som konsult mot ett företag som är högt klassat, tex något skyddsobjekt, å har tillgång till skyddade ritningar.
Om det är så, vilket kanske är en bra gissning, så tycker jag nog att det är lite anmärkningsvärt att sådana handlingar får lämna kontoret, men det är väl mellan TS och uppdragsgivaren. Skulle jag vara säkerhetsansvarig skulle jag inte tillåta sådant.

Oavsett anledning så är det ett intressant problem. Det är ju inte bara larm som ska till, då är det även andra skydd vilket kan vara lite stökigt att eftermontera.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det jag skulle kunna tänka mig är att personen jobbar som konsult mot ett företag som är högt klassat, tex något skyddsobjekt, å har tillgång till skyddade ritningar.
Jag gjorde ett konsultuppdrag för en del år sedan, åt ett företag som krävde att jag skulle ha beväpnad skyddsvakt så fort jag arbetade med källkoden. När jag inte arbetade med den skulle den hållas krypterad. Detta var inget militärt, utan bara kommersiellt skyddsvärde. De hade även en vitesklausul om att jag skulle betala ett skadestånd på ca 800 miljoner om jag bröt mot reglerna (oavsett om någon skada uppstod). Jag skrev aldrig på avtalet där säkerhetsnivån krävdes, och de missade att jag inte skrev på så jag kunde göra jobbet utan vakt....
 
  • Haha
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
MrJay
tommib tommib skrev:
Om det är så, vilket kanske är en bra gissning, så tycker jag nog att det är lite anmärkningsvärt att sådana handlingar får lämna kontoret, men det är väl mellan TS och uppdragsgivaren.
Finns väldigt många fåmansföretag där kontoret = hemmakontor.
 
H hempularen skrev:
Jag gjorde ett konsultuppdrag för en del år sedan, åt ett företag som krävde att jag skulle ha beväpnad skyddsvakt så fort jag arbetade med källkoden. När jag inte arbetade med den skulle den hållas krypterad. Detta var inget militärt, utan bara kommersiellt skyddsvärde. De hade även en vitesklausul om att jag skulle betala ett skadestånd på ca 800 miljoner om jag bröt mot reglerna (oavsett om någon skada uppstod). Jag skrev aldrig på avtalet där säkerhetsnivån krävdes, och de missade att jag inte skrev på så jag kunde göra jobbet utan vakt....
Inget konstigt egentligen. Jag har jobbat åt myndigheter som har säkerhetsklassad information. Ska man hantera den känsliga informationen så sitter man antingen i kundens lokaler, som är ett bevakat skyddsobjekt, eller i någon annan lokal med samma skydd.
Sen finns det oftast en hel del arbetsuppgifter man kan göra utan att komma i direkt kontakt med de skyddsvärda sakerna, så oftast kan man jobba på distans ändå, men kanske inte med allt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det är så, vilket kanske är en bra gissning, så tycker jag nog att det är lite anmärkningsvärt att sådana handlingar får lämna kontoret, men det är väl mellan TS och uppdragsgivaren. Skulle jag vara säkerhetsansvarig skulle jag inte tillåta sådant.
Tex projektering (utbyte) av brandlarm kräver tillgång till bl.a. bygghandlingar som kan ingå i skyddad dokumentation.
T.ex. Swedavias flygplatser är civila skyddsobjekt.

Vid sådana tillfällen så lär det vara SUA-avtal inblandade,
https://www.upphandlingsmyndigheten...d-upphandling/sakerhetsskydd-i-upphandlingar/
 
och "Lämna kontoret" innebär i de allra flesta fall nu för tiden att man har tillgång till dokumenten från en dator. Det är ju ganska ovanligt att man behöver ett säkert rum hemma för att det ligger rullar med ritningar eller utskriven källkod där.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
En detalj i sammanhanget är att driften, dvs abonnemang och revision kostar ansenliga summor per år. Storleksordningen 30-50000 kr/år har jag erfarenhet av.
 
@
C cpalm skrev:
Securitas Home har väl till att börja med ett helt trådlöst larm, och kan därmed, som produkt, på sin höjd vara certifierat i larmklass R.
Körde deras larm tidigare (föregående version) när jag monterade ner det upptäckte jag att batterierna i IR-detektorerna var helt slut....något som larmet aldrig meddelade :sweat: rekommenderar något mer rejält larm och helst med kabel....
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Körde deras larm tidigare (föregående version) när jag monterade ner det upptäckte jag att batterierna i IR-detektorerna var helt slut....något som larmet aldrig meddelade :sweat: rekommenderar något mer rejält larm och helst med kabel....
Det är ju ett värdelöst larm om det tillåts tappar kontakten med detektorerna utan att larmet går, då är de ju bara att använda en störsändare och sedan traska in.

Fast med kabel borde installationskostnaden stiga rätt mycket, och dessutom väldigt få husägare som vill ha kablar som går överallt. Så segmentet med larm som ansluts med kabel för hemmabruk är nog ganska smalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.