Hej,

Ska dra 2*15mm RiR samt 50mm avlopp genom 4 meter krypgrund. Funderar nu på isoleringen samt eventuell värmekabel.

Min tanke var:

Alt 1: Dra avlopp samt RiR tillsammans och vira en värmekabel runt hela knippet. Sen på med lite isolering runt alltihop.

Alt 2: Endast isolera/värmekabel vira tappvattnet. Låta avloppet hänga fritt.


Fråga 1: Alternativ 2 blir ju enklare, men klara avloppet att hantera frysningen?
Fråga 2: Måste jag vira värmekabel även runt varmvattnet?

Någon som har andra alternativ som ni tycker är bättre?

tack på förhand,
D
 
Avlopp fryser inte, om det blir vatten kvar i det är det fel på lutningen.

Alt. 2 skulle jag gå på. Bygg en låda runt vattenröret och isolera, samt var noga med genomföringen upp genom trossbotten så du inte får in möss.
 
Här i huset är det löst genom att isolera avloppet och 15W/m värmekabel i vattenledningens skyddsrör. Värmekabeln går att stänga av med brytare som sitter på väggen.
 
Har rir under min krypgrund. Har bara lindat två varv med 50mm isolering och ståltråd. har aldrig frusit (än) :D
 
Avlopp behöver du aldrig isolera, ett rör fullt med luft är inte känsligt för kyla. Och som någon sa innan, har du vatten i avloppet - gör om, gör rätt.
Isolera vattenrören. Finns färdig rörisolering att köpa.

Snabbt och lätt.
 
Håller med om isolering. Har en ca 40X40 låda runt mina avloppsrör. De fryser inte. Inkommande vatten har en liknande lsöning och det pallar -30 åtminstånne och har aldrig frusit (nu lär det väl frysa i vinter eftersom man är kaxig). Ingen som helst elvärme eller dylikt "fusk". Försök klara dig utan iom att sådanna system kan paja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.