Hej!

Jag skulle behöva hjälp med huruvida min nuvarande lampkontakt "passar" med mitt lamputtag. Lamputtaget har tre stycken uttag där två av dem visar ström via en testmejsel och en inte. Om jag använder termerna rätt är det två faser och en nolla. Se bild nedan.

Tak med gammal eluttag och utsatta kablar omgiven av ojämn struktur, som behöver underhåll eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan uttaget på lampan är enligt nedan bild.

Hand håller svenskt eluttag, vit trebensplugg mot trägolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något jag bör oroa mig över? Eller kan jag sätta min lampkontakt i respektive fas? Ställ gärna frågor om det är något som behöver klargöras.

Väldigt tacksam för hjälp!
 
Ditt lamputtag är ett kronuttag, två tändrådar (bruten fas) och en nolla. Bägge tändrådarna kommer från samma fas/säkring via en kronströmbrytare.

Lampproppen är en jordad lamppropp, den passar i ditt lamputtag, du har 33% chans att sätta lampproppen rätt i lamputtaget, mellan tändtråd-nolla.
 
  • Gilla
anonym12 och 2 till
  • Laddar…
Men 67% chans att det fungerar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ditt lamputtag är ett kronuttag, två tändrådar (bruten fas) och en nolla. Bägge tändrådarna kommer från samma fas/säkring via en kronströmbrytare.

Lampproppen är en jordad lamppropp, den passar i ditt lamputtag, du har 33% chans att sätta lampproppen rätt i lamputtaget, mellan tändtråd-nolla.
Tack för info!

Bara för att vara säker, ena stickan ska alltså vara i ena tändtråden och den andra i nollan? Behöver "rätt" sticka vara i rätt tändtråd/nolla?
 
Spelar ingen roll vilken som är tändtråd respektive nolla. Du har 67% chans att sätta den så att lampan lyser med någon av de två brytarna i kronbrytaren.
 
Och förtydligande, det blir inte farligt om du sätter den fel, det bara inte fungerar.

Det som är lite otrevligt med de här kronuttagen, som var standard fram till 60-70 talet. Är att folk som inte vet vad det är, får för sig att koppla lampans skyddsjord till ett 3e stift i en trepolig kronkontakt. Altså där du har en hylsa för jord i din kontakt. Om man då sätter en kronkontakt med ett stift där istället, och kopplar skyddsjord (lampans hölje) till den, så blir det livsfarligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan även vara så att det är konstant fas på ett av stiften, om man haft en takfläkt eller liknande där. Då vill man kanske ha spänning alltid på en tråd och bruten på den andra, som ex går till en lampa. Men bara att prova sig fram och testa knapparna också innan man skruvar dit koppen och ställer undan stegen :)
 
Tack för hjälpen allesammans, nu både hänger den och lyser! :)

Taklampa med kristaller hänger från stuckatur i taket, klassisk inredningsdetalj i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.