Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du var en smula ironisk nu anar jag?
DnDDR2uXgAAUuBi.jpg
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Fick vi reda på om hantverkaren också hade signerat avtalet? Om så var fallet, ser jag inget problem med metoden.

Dock är ju hela historien med "Bank ID" från finansiell-ID-teknik rätt sorglig.

Hoppas staten kan utfärda riktiga IDn som följer någon vettig standard (PKI) där vem som helst kan verifiera en signatur och där vem som helst kan kryptera ett dokument med mig som mottagare utan massor hemmahackat meck..
Jo men det är ju på gång och att staten kört med "björnen sover" är en annan femma och en statligt e-leg borde ju ha varit genomfört för längesedan inkl högsta säkerhet.
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-e-legitimation
Sen är det något märkligt att inte Bank-ID höjt sin säkerhet till högsta nivå?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R
C Corgimuffin skrev:
Hej!
Håller på att ta in offert och är i slutfasen för husdränering och ska acceptera en offert.
Den kommer via något som heter "www.banksignering.se" och ska signeras via bankid.

Har aldrig stött på detta och enligt hantverkaren är det standard, men med tanke på vad man gör med Bankid är jag tveksam och vill ta in lite råd.

Är det någon som har några tankar eller erfarenhet kring detta?
Bytte tak. Signerade offerten, tog foto, skickade över, klart.
Taket byttes, fakturan betalades. Alla glada.
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du var en smula ironisk nu anar jag?
Med blockets nya säkerhetslösning är det inte så långt från sanningen. Fick logga in med användarnamn + lösenord + BankID + engångskod på sms!?! Rena rama Fort Knox... :poop:
 
Det börjar bli komiskt. Jag beställde påsar till min gamla dammsugare och fick bekräfta med BankID. Därmed bevisade jag kanske att jag är jag.
Men paketet kom med en distributör som klämde fast det på brevlådan. Där kunde vem som helst ha stulit mitt paket, helt utan att att legitimera sig för någon.
(Om jag istället fått hämta mitt paket i utlämningsbutiken, hade jag fått legitimera mig där, personligen.)

BankID är ett privat företag, som framgångsrikt lyckats marknadsföra sig. Metoden kan ha sina förtjänster, men används allt mer i onödan. BankID ingår som hand i handske i en växande lydnadskultur, för undersåtar.
 
C Cider skrev:
Det börjar bli komiskt. Jag beställde påsar till min gamla dammsugare och fick bekräfta med BankID. Därmed bevisade jag kanske att jag är jag.
Men paketet kom med en distributör som klämde fast det på brevlådan. Där kunde vem som helst ha stulit mitt paket, helt utan att att legitimera sig för någon.
(Om jag istället fått hämta mitt paket i utlämningsbutiken, hade jag fått legitimera mig där, personligen.)

BankID är ett privat företag, som framgångsrikt lyckats marknadsföra sig. Metoden kan ha sina förtjänster, men används allt mer i onödan. BankID ingår som hand i handske i en växande lydnadskultur, för undersåtar.
När i processen fick du bekräfta att du var just du med BankID?

C Cider skrev:
men används allt mer i onödan.
Ge mig två exempel på när BankID används i onödan. Jag använder så mycket digitala tjänster som möjligt och har aldrig stött på ett onödigt användande av BankID men det finns säkert exempel - låt oss höra!

C Cider skrev:
BankID ingår som hand i handske i en växande lydnadskultur, för undersåtar
Vad är detta för trams? Du använder BankID för att identifiera dig istället för att åka till bankontoret och visa ditt leg, eller istället för att visa ett leg när du hämtar ett paket eller för att skriva under ett avtal. Det har inte ett skit med någon påhittad lydnaskultur för undersåtar att göra.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När i processen fick du bekräfta att du var just du med BankID?
...
.
Vid beställningen av varorna!
 
C Cider skrev:
Vid beställningen av varorna!
Vid beställning eller vid betalning?
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ge mig två exempel på när BankID används i onödan.
Det förestående exemplet är väl ett bra exempel?
Varför skall man legitimera sig för att acceptera en hantverkaroffert?
 
C cpalm skrev:
Det förestående exemplet är väl ett bra exempel?
Varför skall man legitimera sig för att acceptera en hantverkaroffert?
Du accepterar inte bara en offert, du ingår i ett avtal (vilket är rimligt) och när du ingår i ett avtal ska du förstår legitimera dig så att den andra avtalsparten vet att han gör affärer med rätt person.

Inget konstigt med det alltså.


......och även om man bara accepterar en offert (vilket även det är att ingå i ett avtal) så skulle ju jag som säljare vilja veta vem det är som beställer något.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
när du ingår i ett avtal ska du förstår legitimera dig så att den andra avtalsparten vet att han gör affärer med rätt person.
Det kanske låter självklart för dig, men i ett historiskt kontext är det inte alls självklart att man legitimerar sig när man ingår denna typ av avtal.
 
C cpalm skrev:
Det kanske låter självklart för dig, men i ett historiskt kontext är det inte alls självklart att man legitimerar sig när man ingår denna typ av avtal.
....men om man handlar något för 200 000kr (jag gissar, det handlade om dränering)......det är rätt länge sedan vi gjorde sådana affärer utan att antingen betala i förskott eller skriva på ett avtal och har man skrivit på ett avtal har det ju inte varit konstigt att legitimera sig också.

Så, javisst, konstigt eller inte beror på tidsperspektivet men håller vi oss till de senaste 30-50 åren så känns det inte så märkligt. Det ligger ju även i mitt intresse som köpare att jag vet vem jag ingår i ett avtal med.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
har man skrivit på ett avtal har det ju inte varit konstigt att legitimera sig också.
Jo, faktiskt.
Har aldrig legitimerat mig för någon hantverkare i hela mitt liv, stora eller små jobb. Har inte ens tänkt tanken, och det tror jag inte hantverkaren gjort heller.
Men vi har väl alla olika erfarenheter. Fattar bara inte hur jag lyckats undgå denna påstått självklara företeelse?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ge mig två exempel på när BankID används i onödan. Jag använder så mycket digitala tjänster som möjligt och har aldrig stött på ett onödigt användande av BankID men det finns säkert exempel - låt oss höra!
När jag ringde kundtjänsten hos min internetleverantör så ville de ha en legitimering via mobilt bankid utan att de visste vad mitt ärende var, detta nämndes av en inspelad röst medan jag väntade på att få tala med en fysisk person!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.