Hej

Vi håller på att bygga nytt hus och nu är det dags att planera belysningen. Jag har ritat en enkel skiss på belysningen och tar gärna emot inputs.

Den första kalkylen vi gjorde var det 44 spotlights i taket och 17 fönsterspotlights, det blev väldigt dyrt och med lite efterforskning så tror jag det är snyggast att hitta någon bra kombinerad belysning med spotlights, taklampor, vägglampor, bordslampor m.m. I våran nya kalkyl har vi prioriterar fönsterspotlights och dragit ner på dom i taket.

Hälsningar Markus
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan, inklusive rum, möbler och dimensioner, markerad med färgglada prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt hus.
Ett par kommentarer lite snabbt på morgonen.
När jag byggde nytt hus så satte jag spottar i kök, hall och badrum.
Funderade på fönster spottar men slutade med att jag satte vanliga lampor med timer där i stället.
Kan vara skönt att släcka dom i sovrummen när man sover:)
Vanliga uttag i taket i alla rum där det sitter lampor som sällan eller aldrig är tända.
Har lite lampetter som sidoljus istället.
Blir lite som jag tycker ett trevligare ljus.
Sen en helt annan fråga.
Ni har inte funderat på att dra ut väggen i sovrummet och få en helt privat toalett??
Ni har säkert en tanke bakom men frågar ändå:)
Som med alla byggen, låt det ta tid med alla detaljer innan så blir det lättare och bättre slutresultat.
Lycka till:)
 
BirgitS
Ovanför soffbordet är det väldigt trevligt med en taklampa eftersom det ger mysigare belysning när man samlas där än utspridda takspottar som lyser upp gästerna uppifrån eller bakifrån.

Är belysning under överskåpen i köket separat beställt?
Det är ju något som verkligen behövs.

Det ser ut som att det kan bli väldigt mörkt i det där som kallas för köksförråd.

Lilla badrummet: Nu är det en spott inne i duschen vilket får elektrikern att tänka på vattensäkert och dyr spott. Båda badrummen: Belysning ovanför handfatet behövs så man kan se sitt ansikte ordentligt i spegeln.

Det är en rätt lång korridor bort till allrummet och kan vara otillräckligt med bara en spott. Ett alternativ är två taklampor i stället.

Fönsterspottar inne i hallgarderoben?
Jag är tveksam till det blir bra, man ser och känner igen sina kläder bättre i ljus som kommer från sidan än rakt uppifrån.

Väldigt mycket lampor på fasaden. Vad är syftet med så många?
 
Tror du behöver tänka om. Två spotar på ett badrum på över 5 m2 känns lite. Fler ställen också som ser ut att bli mörkt. Snåla in med belysning, det kan ju bli trixit att ändra sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.