Hejsan...

Vi tänkte göra om lite i våran tvättstuga där det för närvarande är en plastmatta och nu undrar jag ett par saker...

Går det att lägga klinker direkt på plastmattan eller lär den rivas bort ??

Räknas plastmattan som tätskikt eller måste det finnas nå mer tätskikt under den ??

I och med att den nuvarande plastmattan är monterad runt en golvbrunn så tänkte jag att det kanske blir ett helvete att riva bort den runt golvbrunnen... Därav kanske bara lägga klinker rakt på ??

Eventuellt tänkte jag lämna plastmattan under tvättmaskinerna, hur gör man då med skarven från klinker till plastmatta ? Räcker det med att bara rolla tätskikt över skarven så att säga ? Om jag river bort plastmattan i resten av rummet alltså...

Kom gärna med massa tips =)

mvh
 
Det finns några plastmattor på marknaden som man kan montera keramik på, men de gamla mattorna klarar inte detta. Riv bort mattan, tätskikta och lägg keramik i hela utrymmet.
 
Ok... men blir det inte en soppa runt golvbrunnen då eftersom jag river bort mattan ? Det är väl jekligt noga hur det är runt just golvbrunnar har jag hört... eller förstörs inget av det väsentliga när jag rycker bort den...
 
Vad är det för brunn? Om det är en brunn med klämring så tar man bort klämringen och river loss mattan. Är det en gammal brunn så bör den bytas innan man ansluter ett keramiktätskikt till den.
 
ok ska kika upp det lite... har inte kollat så noga än.... tackar
 
Vad är det för grund på huset är det torpargrund eller platta?? Är det platta så är det bara att köra på med klinkers efter det att du tagit bort mattan och tätsiktat. Är det torpargrund så bör du lägga en golvskiva. Om inte finns det risk för att fogarna och ev klinkersplattorna spricker./Linda
 
Det beror ju på vad som finns under mattan även om det är torpargrund. Skulle det vara spacklad spånskiva så kan det fungera att lägga plattor på den. I vilket fall är det smartare att spackla än att lägga skiva i det här fallet.
 
Det är platta.... men ska jag inte dit med ett nytt tätskikt ??
 
Ska du ha det utförd enl. BKR rekomendationer, måste mattan bort. Ska Du göra det utan att taga hänsyn till försäkringsbolagen, kan du fixa platorna utan att riva plastmattan.
Själv köpte jag ett hus byggd 1076, och bytte brun, samt rev plastmattan.
 
Det blev fel. Huset byggdes 1976!
 
ipppe skrev:
Det är platta.... men ska jag inte dit med ett nytt tätskikt ??
Jo, visst ska du det.
 
ok tackar för alla inlägg... ska sätta igång med att riva den bortre delen av mattan iaf...får se hur jag gör med brunnen sen =)

tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.