Ok, Då är det som godkändes vid slutbesiktningen godkänt även om det inte borde ha blivit det vid slutbesiktning? Just för att det godkändes vid slutbesiktning?

Nu har jag inga påträffade fel, men intressant att få veta lite mer.
 
A
M Maestrof skrev:
Ok, Då är det som godkändes vid slutbesiktningen godkänt även om det inte borde ha blivit det vid slutbesiktning? Just för att det godkändes vid slutbesiktning?

Nu har jag inga påträffade fel, men intressant att få veta lite mer.
Så enkelt är det tyvärr inte heller.
Men vid just en 2 års besiktning ska endast fel tas upp som uppkommit efter slutbesiktningen.
 
A
tttomten tttomten skrev:
Anmärker du bara för anmärkandes skull?

se *
har jag fel?
 
A Aunty skrev:
jo men det folk inte har med sig är att det även spelar roll när felet uppkommit för att det ska räknas som ett fel på två års besiktningen.

ponera att man monterat fel duschväggar vilket uppenbart hade varit ett fel på slutbesiktningen men på två årsbesiktningen är det inget fel. Eftersom på 2 års besiktningen ska man titta på fel som uppstått efter slutbesiktning och det har inte duschväggarna
Hmm, jag motsäger dig inte, då jag inte alls kan detta, men låter väldigt knäppt om det är så. Finns väl massor av fel som man först upptäcker efter en tid man bott. Tänker saker som upptäcks först när det är riktigt kallt, eller riktigt varmt, eller att avloppet inte funkar helt 100 och visar sig ha visst bakfall någon sträcka osv. Men de felen kanske hanteras på annat sätt?
 
A
L Lilllen skrev:
Hmm, jag motsäger dig inte, då jag inte alls kan detta, men låter väldigt knäppt om det är så. Finns väl massor av fel som man först upptäcker efter en tid man bott. Tänker saker som upptäcks först när det är riktigt kallt, eller riktigt varmt, eller att avloppet inte funkar helt 100 och visar sig ha visst bakfall någon sträcka osv. Men de felen kanske hanteras på annat sätt?
jo men det du nämne innefattas ju av en 2 års besiktning?
Säger ju att felen ska ska "uppkommit efter slutbesiktning".

att ett fel uppkommer först när det är varmt eller kallt är ju ett typiskt sådant fel.
 
A Aunty skrev:
jo men det du nämne innefattas ju av en 2 års besiktning?
Säger ju att felen ska ska "uppkommit efter slutbesiktning".

att ett fel uppkommer först när det är varmt eller kallt är ju ett typiskt sådant fel.
Beror ju på vad det är, men vissa fel behöver ju inte uppkommit, bara visat sig först då.
 
Fel ska reklameras omedelbart när de upptäcks. Dröjer man med att reklamera kan det bli skäl till varför entreprenören inta åläggs åtgärda felet av domstol. För nybyggen säger konsumenttjänstlagen att alla fel som reklamerar 6 mån från slutbesiktning ska tolkas som om de upptäcktes vid slutbesiktning. Allt som reklameras senare ska bedömas enligt ovan.
 
A
L Lilllen skrev:
Beror ju på vad det är, men vissa fel behöver ju inte uppkommit, bara visat sig först då.
jo men det kan mycket väl innefattas. ta ett exempel på vad du menar så är det enklare
 
A
N nevinator skrev:
Fel ska reklameras omedelbart när de upptäcks. Dröjer man med att reklamera kan det bli skäl till varför entreprenören inta åläggs åtgärda felet av domstol. För nybyggen säger konsumenttjänstlagen att alla fel som reklamerar 6 mån från slutbesiktning ska tolkas som om de upptäcktes vid slutbesiktning. Allt som reklameras senare ska bedömas enligt ovan.
nja inte helt korrekt.
vid två års besiktning så är det alltid fel som uppkommit efter slutbesiktning.
men bara för att man dröjer med att reklamera ett fel så innebär det inte att entreprenören inte ansvarr för att åtgärda felet, det är fortfarande ett fel.
Däremot finns det vissa andra begränsningar om man väntar att reklamera ett fel.
 
A Aunty skrev:
nja inte helt korrekt.
vid två års besiktning så är det alltid fel som uppkommit efter slutbesiktning.
men bara för att man dröjer med att reklamera ett fel så innebär det inte att entreprenören inte ansvarr för att åtgärda felet, det är fortfarande ett fel.
Däremot finns det vissa andra begränsningar om man väntar att reklamera ett fel.
"....kan det bli skäl..."
 
A
N nevinator skrev:
"....kan det bli skäl..."
varför skulle det bli skäl till att inte åtgärda felet då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.