Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.

2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.

Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.

Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.

Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.


Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P
P Perry39 skrev:
Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.

2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.

Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.

Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.

Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.


Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...
Och fakturan för solcellerna är naturligtvis betald, så ingen skarp ammunition att svara med ?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Perry39 skrev:
Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.

2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.

Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.

Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.

Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.


Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...
Hade det varit du själv som orsakat skadan hade det kunnat ingå i Villaförsäkringen eller som tillägg. Hoppas du får nått bra juridiskt svar ✊
 
  • Gilla
Perry39
  • Laddar…
En bild underlättar för att hjälpa till.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
P Perry39 skrev:
Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.

2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.

Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.

Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.

Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.


Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...
Du kan inte kräva en ny trappa men lagning och putsning verkar rimligt.
 
  • Gilla
  • Älska
fisgris8 och 26 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan inte kräva en ny trappa men lagning och putsning verkar rimligt.
Så länge inte trappen är "lappad" är jag nöjd utan återställd till det skick den vart innan.
 
  • Gilla
  • Haha
Huda Alhilou och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och fakturan för solcellerna är naturligtvis betald, så ingen skarp ammunition att svara med ?
Ja, det stämmer.
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
En bild underlättar för att hjälpa till.
yes, här. Hålen är alltså genomgående.
 
  • Betongtrappa med blöta fotavtryck, torr lövbit och halvcirkelformad matta vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongtrappa, fotavtryck, mattkant, räcke, utomhus, textur, spilld vätska eller smält vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granittrappa i närbild med fokus på textur, småsten och mindre skräp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på grov, våt asfalt med småsten och en liten vattensamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En våt betongtrappa, smutsiga löv, dörrmatta, svart räcke, vit vägg och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
Allman och 12 till
  • Laddar…
RoTe
P Perry39 skrev:
Ja, det stämmer.
Laga själv eller tingsrätten då...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Langos och 1 till
  • Laddar…
Inte riktigt med saken att göra, men vad skulle de på entrétrappan att göra när de monterar solceller? Går kabelkanalen under trappan?

Är nog svårt att hävda att de ska fixa en ny trappa, är nog även svårt att få dem att fixa till det om de nu ghostar dig - speciellt eftersom fakturan för solcellerna var betald (förstod jag det som).
 
  • Gilla
BlackDragon och 8 till
  • Laddar…
Oerhört klantigt gjort av elektrikern.

Har du några bevis sparade på att chefen och snickaren varit ute och tittat?

Du kan be någon kunnig firma om offert för att laga trappan, och sedan använda detta pris för att begära skadestånd enligt Skadeståndslagen 2 kap. 1 § av firman. Svarar inte firman får du då stämma dem.

Se till att ditt begärda pris håller sig under ett halvt basbelopp (ca 26.000kr) så riskerar du inte rättegångskostnader som i värsta fall kan bli mycket högre än vad trappan är värd.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Inte riktigt med saken att göra, men vad skulle de på entrétrappan att göra när de monterar solceller? Går kabelkanalen under trappan?

Är nog svårt att hävda att de ska fixa en ny trappa, är nog även svårt att få dem att fixa till det om de nu ghostar dig - speciellt eftersom fakturan för solcellerna var betald (förstod jag det som).
Ja, växelriktaren sitter under trappen.
 
  • Gilla
  • Wow
Jimmie75 och 2 till
  • Laddar…
Vi blev ghostade av en hantverkare en gång och då ringde min fru upp från sin telefon istället. Situationen blev någorlunda awkward (speciellt för hantverkaren som drog en hel räcka med olika undanflykter), men det funkade iaf. Sen kanske det inte förbättrade relationen direkt, men den var inte så mycket att bygga vidare på efter några månaders ghostande…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fullkomligt oacceptabelt beteende. Att sluta svara är inte ok på något sätt. Vad är det man hoppas uppnå? Att du tröttnar och behåller trappen i befintligt skick sombett monument över deras sätt att hantera kunder?!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hade kunnat få den trappan att se som ny ut med material kostnader på kanske 350kr
 
  • Gilla
  • Älska
Müssli och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.