E
Tar in offerter på solceller inkl montage och har fått en offert som känns extra prisvärd. men jag har lite tankar kring montering som jag gärna tar emot input på.

solcellsanläggningen ska monteras på ett nybyggt garage med tp20-plåt, 0,6mm tjock. Installatören har valt ett fäste med korta skenor avsett för att skrivas fast i plåten och säger att det är vad de brukar använda när bärläkten är mindre än 45x70. I mitt fall verkar det snarare vara 28x95 tryckimpregnerad trall som använts. Andra har glatt offererat Weland stål som ev ställer högre krav, hittar ingen vederhäftig källa.

Finns det risker med fästen skruvade i plåt? Mycket taksäkerhet monteras ju så men de har inte samma snö och vindlast. Jag tänker framförallt att det uppstår rörelser pga vind som sakta vidgar hålen runt skruvarna eller något liknande slitageproblem.
 
På bandtäckt eller prefab-plåt (som jag har) så finns beslag som man klämmer fast i falsarna. Om man gör så skulle plåt vara det enklaste underlaget att fästa paneler i. Jag hade undvikit att göra mer hål än nödvändigt i plåten.

Min plåt är dock satt direkt mot taket utan läkt mm.
 
E erimos skrev:
Tar in offerter på solceller inkl montage och har fått en offert som känns extra prisvärd. men jag har lite tankar kring montering som jag gärna tar emot input på.

solcellsanläggningen ska monteras på ett nybyggt garage med tp20-plåt, 0,6mm tjock. Installatören har valt ett fäste med korta skenor avsett för att skrivas fast i plåten och säger att det är vad de brukar använda när bärläkten är mindre än 45x70. I mitt fall verkar det snarare vara 28x95 tryckimpregnerad trall som använts. Andra har glatt offererat Weland stål som ev ställer högre krav, hittar ingen vederhäftig källa.

Finns det risker med fästen skruvade i plåt? Mycket taksäkerhet monteras ju så men de har inte samma snö och vindlast. Jag tänker framförallt att det uppstår rörelser pga vind som sakta vidgar hålen runt skruvarna eller något liknande slitageproblem.
Hej, dessa har jag använt från Valk.
 
  • Ett vitt uthus, svart tak, stegar, snöfläckar, vedhög, höstlig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt skjul, svart tak, stege, vedhög, träd, skymning, ingen snö, rörigt, bostadsområde, tyst, klemt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Welands system fästes med montageskruv med gummibricka med en skruvtäthet på ca 30CC (ungefär varannan rilla) så det blir en hel del hål i plåten. Welands rails är något grövre/mer robust än vissa andra system. Railen används dessutom för kabelhantering/gömma. I den läggs en minus-slinga (svart kabel) som löper från VR, upp på taket in i railen, under alla paneler och kopplas sedan i sista panelen. för att motverka elektromagnetiskt fält. Man stoppar även alla kontakter där i.

I mitt tycke som montör är welands system bäst. Vet inte hur man får till ett säkert montage i ett system likt exemplet ovan.

Det blir som sagt en hel del skruv i taket, men det är tätt, stabilt och rör sig inte ur fläcken. Är du skeptisk kan man köpa en rulle gummiremsa att placera mellan plåt och rail.
 
Simonalmen Simonalmen skrev:
Welands system fästes med montageskruv med gummibricka med en skruvtäthet på ca 30CC (ungefär varannan rilla) så det blir en hel del hål i plåten. Welands rails är något grövre/mer robust än vissa andra system. Railen används dessutom för kabelhantering/gömma. I den läggs en minus-slinga (svart kabel) som löper från VR, upp på taket in i railen, under alla paneler och kopplas sedan i sista panelen. för att motverka elektromagnetiskt fält. Man stoppar även alla kontakter där i.

I mitt tycke som montör är welands system bäst. Vet inte hur man får till ett säkert montage i ett system likt exemplet ovan.

Det blir som sagt en hel del skruv i taket, men det är tätt, stabilt och rör sig inte ur fläcken. Är du skeptisk kan man köpa en rulle gummiremsa att placera mellan plåt och rail.
Hej.
Jag är på gång att sätta paneler på takpanneplåt. Welands skenan ska endast skruvas i toppen på plåten och med dubbla skruv som jag förstått det.
Frågan är varför det inte finns någon tätning mellan skenan och taket? Hur blir det rätt där utan gimmutätning?

Har tittat på några genomgående skruv som skruvas genom plåten och ner i råsponten känns stabilare men då förstår man tätskiktet.

Är det någon som satt solceller på takpanneplåten?
Några bilder kanske någon kan visa hur man gör och hur det blir?
 
Ok tack ska kolla på det.
Drar man skruvarna i plåten med känsla eller kan man ställa in moment på enkelt sätt?
 
Som står i beskrivningen "Där de förborrade hålen i trapetsblecket inte stämmer med läget på takplåtåsen kan man utan förborrning skruva ner tunnplåtskruven. Den har härdad spets och äter sig skoningslöst ner genom trapetsblecket. Men man får med hårt tryck hålla nere trapetsblecket då det annars reser sig."

Tunnplåtskruven vid nerskruvningen stoppar när skallen slår an mot trapetsblecket. Alltså utan att ha förborrat i trapetsblecket. Har man överdrivet högt moment inställt på en kraftig skruvdragare, kanske det går att mala sönder aluminiumet likväl i trapetsblecket och i takplåten.

Det är klart bra att öva iskruvning på en bit likadan takplåt för att få in snitsen.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.