I
olni65 skrev:
Ursäkta trådkapningen. Byggaren, finns det någon tidskrift som man kan prenumera på/läsa för att förkovra sig i byggandets konst? Själv har jag fått en del hjälp av min hantverkare att 'komma igång' med vissa saker, men man kan ju inte springa till honom hela tiden. Dessutom är hans intresse nu när mina största jobb är utförda betydligt mindre nuförtiden... :rolleyes:

Jag har läst Gör Det Själv nu i några år, men jag har inte sett någon bättre skrift. Ibland inbillar jag mig att jag lär mig saker, även om jag naturligtvis inte har kunskaper nog för att bedöma eller sätta betyg på om det de visar i sina artiklar är gjort på rätt sätt eller ej. Samtidigt vill man ju bli bättre och lära sig nya saker, så alla tips på periodika eller dylikt emottages tacksamt!

Tyvärr har jag inte heller hittat någon tidskrift som är 'bra' ur den synpunkten att den lär ut korrekt hur man ska/bör göra. Ibland är det oxå så att det kan göras korrekt på mer än ett sätt och de beskriver som regel bara ett sätt. Det sättet vill jag gärna ska vara helt korrekt, för annars blir det missvisande.

Så enda rådet jag kan ge dig är att börja praktisera inom bygg och sen läsa till byggnadsingenjör och börja jobba i byggsvängen hos några bättre renomerade byggentreprenörer för att från grunden lära dig hur det ska göras. Det tar sin tid men är värt varenda sekund :rolleyes:

Du kan givetvis oxå försöka läsa in en del på egen hand genom att skaffa dig en lista på aktuell kurslittratur och låna böckerna på bibliotek. Teorin räcker dock inte enbart. Den svarar kanske för 10-20% av kunnandet. Resten kommer med åren och samlad erfarenhet.

Men om du tycker det blir för jobbigt, så är mitt råd att du följer TV4:s 'Bygglov'-program där det i.a.f. är ett proffs i aktion. Den äldre figuren är inte så mycket sämre även om han skojar till det ibland och kvinnan är suverän med övrigt. De gör det mesta rätt även om det vid ett par tillfällen kunde ha gjorts bättre. Speciellt av det fackfolk som hyrts in.
___________________
Byggaren
 
Använder man skruv och plugg ska man se till att skruvens gängor inte är för vassa, då skär de sig bara igenom pluggen. En skruv skall gå rakt igenom pluggen och spänna isär den.
 
Gäller ovanstående även för slaggbetong? Jag håller på och renoverar en lägenhet där väggarna består av murade block av slaggbetong. Har märkt när jag river att betongen är väldigt porös och jag misstänker att det kommer bli svårt att få något att dra i denna betong.
 
Ja vad säger ni om slaggblock? Min erfarenhet säger mig att spikplugg fungerar bra, men hur bär man sig bäst åt för att inte borra för stora hål?
Att börja med mindre borr är en bra start, men bör även borrtyp och varvtal övervägas?

/Dadid
 
Milkshaken
Läste den här tråden nu...
Hallå säger jag bara... Ok. för plugg i betongväggar... men inte i siporex eller lättbetong..
Visst kan man ha pluggar i dem, men då för saker som sammanbind mera än vad köksinredning gör....

Jag hade för enkelheten och hållfasthetens skull satt upp en smal träregelvägg med spån eller OSB som ytmaterial... (Spån är bäst om du ska måla eller tapetsera emellan) sen hade jag satt kortlingar på samtliga ställen där skåpen kräver det...
varför just så??? Jo för hållfastheten, och dessutom har man ett bra ytskikt att fästa målarfärg, och tapeter i , + att man kan göra väggen spikrak, vilket gör att köksskåpen kommer bli lätta att sätta...
 
Har köpt Heco Lättbetongplugg TML 8 i Nylon. Borrdjup 70 mm, borr 10 mm.

Rek skruvdiameter är 7,0-8,0 mm.

Var hittar man så tjocka skruvar? Har letat på flera ställen men ej hittat.

Duger det att använda fransk träskruv?
Skall hänga upp köksovanskåp.

Förövrigt verkat pluggen bra. Man skruvar in den i lättbetongen med en insexnyckel. Mkt billigare än Fischers.
 
I
ohlgren skrev:
---
Duger det att använda fransk träskruv?
---

Så klart duger fransk träskruv. Den har ju en redig 6-kantskalle med stor anliggningsyta.
_______________
Byggaren
 
Jag har precis satt fast bärlinan till en ny altan med dessa plugg:
http://www.heco.se/prodbild/652.jpg
Och drog ihop det med en lång fransk, det sitter som berget men en nackdel.... Man behöver ett specialbits för att kunna skruva in pluggen i väggen, den rackaren kostade 380kr :S
 
Daveo skrev:
Jag har precis satt fast bärlinan till en ny altan med dessa plugg:
[länk]
Och drog ihop det med en lång fransk, det sitter som berget men en nackdel.... Man behöver ett specialbits för att kunna skruva in pluggen i väggen, den rackaren kostade 380kr :S
Hmm, skumt. Jag använder vanlig insex till exakt samma HECO lättbetongpluggar. Passar utmärkt.
 
Ja, jag med. Det finns väl dessutom ett rakt spår för skruvmejsel om jag inte missminner mig.
 
Hej

Jag planerar kök i rum med lättbetongvägg, och är lite skrämd av vad jag läst här. Eftersom jag skall ha ett innertak som bärs upp av rejäla stockar, så tänkte jag utnyttja detta genom att sätta MDF-board mot lättbetongväggen och se till att den inte ramlar utåt av överskåpets moment genom att hålla mot med en stock i överkant, se bifogad skiss. Sen skruvar jag in överskåpet i MDF-boarden. Någon som tycker det är bra eller dåligt ?

mvh

Magnus
 
Milkshaken skrev:
Läste den här tråden nu...
Hallå säger jag bara... Ok. för plugg i betongväggar... men inte i siporex eller lättbetong..
Visst kan man ha pluggar i dem, men då för saker som sammanbind mera än vad köksinredning gör....

Jag hade för enkelheten och hållfasthetens skull satt upp en smal träregelvägg med spån eller OSB som ytmaterial... (Spån är bäst om du ska måla eller tapetsera emellan) sen hade jag satt kortlingar på samtliga ställen där skåpen kräver det...
varför just så??? Jo för hållfastheten, och dessutom har man ett bra ytskikt att fästa målarfärg, och tapeter i , + att man kan göra väggen spikrak, vilket gör att köksskåpen kommer bli lätta att sätta...
Våran köksinredning hänger sen 2003 i plugg/franskskruv i siporex/blåbetong. Inget problem alls, gäller att använda rätt sorts plugg. Pratar vi enkelhet så är det klart enklare att borra några hål och sätta i plugg än att först regla å bygga en vägg väl? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.