Hej,
Färdiga bitar av avloppsrör har ju en fint avfasad kant som passar väl i muffens fasade kant invändigt. När man kapar röret är det ju svårt att få till en lika fin fasning. Min förståelse är att denna fasning har kanske mest betydelse för att inte skada packningen och att det är packningen som håller tätt.

Ska in med ett avstick och behöver kapa röret på ett lite svåråtkomligt ställe så kommer nog inte kunna få till en så fin kant. Detta är på en horisontell sträcka. Det kommer ju kanske stå lite vatten i kanten som blir inne i röret, men är det risk att det läcker av det? Kan tycka packningen borde hålla tätt ändå.

Kommer såklart fasa så gott det går. Bilderna nedan är exempel på vad jag menar, andra bilden är på kapat rör där jag ändå försökt fasa så fint jag kan.

Inuti en grå behållare eller rör, inblick från övre kant, gråa och svarta ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en sylinder, möjligtvis en tunnel eller rör, med cirkulär öppning och suddiga reflektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B
Jag brukar ta en rasp eller lämplig fil. Hittar jag inte det brukar jag använda moralniven för att skapa en fas.

Det underlättar ihopsättning mycket om man har fas.
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Alla plaströr ska fasas invänidigt , inga flisor som skiten fastnat i och gör stopp , utvändigt lång gasning gör att kunna slå ihop rören lätt, finns medel för att få det glida lätt. i princip all smörja går att använda. Utom såpa och matolja, torkar och går i princip inte att få isär senare.
 
J jonaserik skrev:
Alla plaströr ska fasas invänidigt , inga flisor som skiten fastnat i och gör stopp , utvändigt lång gasning gör att kunna slå ihop rören lätt, finns medel för att få det glida lätt. i princip all smörja går att använda. Utom såpa och matolja, torkar och går i princip inte att få isär senare.
Glidex har jag, och fliset kommer jag såklart få bort. Men kommer den springan som blir att bli ett problem?

(Ni var snabba, jag hade inte helt skrivit färdigt. Var tvungen att byta dator men få bilderna uppladdare:rofl:)
 
B
Jag har i alla fall aldrig haft problem med springan som blir. Och inte har jag haft ett endaste stopp heller.

Så noga tror jag inte det är, så länge man får ihop rören ordentligt. Det är viktigare med fallet.
 
Njet någon springa blir det inte, gummiringen sitter i ytterkant och röret går ner ca 5 cm, i bland får man dr ut någon cm för få det att passa och inte blir otätt. Vid stup uppifrån och ner så kan man ta bort packningen, vatten rinner inte uppåt. I bjälklag och under betonggolv i källare ska man vara lite mer noga med att få ihop rören,
Glidex är bra, går även att spray på en befintlig koppling och röra fram och tillbaka, har man tur så släpper det.
 
  • Gilla
Leeijo
  • Laddar…
Jag tänkte mer om det permanent står en liten del vatten mellan springan och packningen. Men det är ju inget tryck och samtidigt ska ju rören kunna röra på sig lite med temperaturen gissar jag.

Tack för era svar!
 

Bästa svaret

Ska till och med inte sitta dikt an…

Instruktioner för kapning och montering av rör med verktyg och korrekt tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leeijo
  • Laddar…
Tack för era svar!
Det gick vägen, var inte så grisigt jag hade förställt mig att kapa toaavloppet.
Sticket upp ska sen fortsätta upp på nya övervåningen :)
 
  • Vind eller krypvind med isoleringsmaterial, rör, handduk, plastpåse och verktyg. Under konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golvområde med exponerade rörledningar, träbjälkar och isolering; handduk och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.