Hej

Har precis byggt nytt hus med nyborrad brunn och nyinstallation hydrofor (150l).
I fredags fick jag veta att när trycket är på 4bar slår tryckgivaren till/från hela tiden. Jag trodde det var att vvs inte fyllt på luft (då detta enligt honom inte är hans jobb).
Jag tömde vattnet så det var 2/3 kvar i tanken, fyllde luft upp till 4bar. (Tryckgivaren står på 2 till 4 bar)
Satte på pumpen, gick och öppnade en kran tills trycket gick ner till 2 bar, då satte pumpen igång. Stängde av kranen och när trycket var nästan vid 4 bar då började tryckgivaren att slå till/från hela tiden. Den gick upp till nästan 5 bar. Stängde av
PS. Tyckte det var lite dåligt tryck i kranen.

Snälla, vet någon vad det kan vara? Leverantören av hydroforen visste inte, de ska kolla vidare. Men vi har tänkt flytta nu under påsk och hade varit skönt att veta vad detta kan vara.

Tack på förhand
 
Bara kolla trycket i hydropressen, när pumpen bär sig åt så ( studsar ) brukar det vara för lite luft i kärlet ( hydropessen ) Manometern hoppar upp och ner då, när pumpen går. Stäng av pumpen öppna en kran, på kärlet finns ( kanske under en plastkåpa gängad eller påtryckt ) en ventil ( samma sort som på bilens däck ) tryck på piggen, då ska det pysa rätt bra. Det förtryck som ska vara utan vatten i, är cirka 2,4 bar. Kolla även tryckströmbrytaren, under locket finns ställskruvar, kan vara märkta med + och minus. Pumpen ska stanna på ca 3,5 - 4,5 bar och är normalt i huset och räcker. Hänger du med. Ta ett foto på brytaren med avtaget lock och lägg in.
 
TS säger att han har hydrofor, är det så eller är det hydropress?
 
Det är en hydrofor.
Har en video men det är en otillåten filtyp. Vet ni vad för filtyp som är okej?
 
OK då enklast men inte bäst vid hyrofor är att tömma den helt, stänga till och starta pumpen, brukar fungera rätt bra om brytaren står på rätt värden
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lite bilder Installationsrum med varmvattenberedare, rörisolering, ofärdiga väggar, skuggspel från fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedare installerad i ett ofärdigt rum, rörkopplingar, skyddsplast, betonggolv, skugga från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med tekniska specifikationer, produktinformation och tillverkarens logotyper för industriell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med expansionskärl, kopparledningar, säkerhetsventil och vattenmätare. Inomhus, konstruktion, installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående expanderande tank för vatten med manometer och ventil. Industriella installationer. Tryckmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PS. Bilder tagna innan allt var anslutet
 
Såg det , är en hydrofon. Är en TBE brytare, där under locket så finns två fjädrar med bricka mutter med till och från på, på sidan av dom finns en markering för tryck, inget exakt. Se så dom inte står lika eller nästan. Ställ från på ca 4 och starta pumpen, den ska stanna när trycket på manometern visar ca 4 , sen öppnar du en kran och kollar när den startar ca 2,5 är bra. Kan vara lite att tappa ur och stänga flera ggr för att komma rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Såg det , är en hydrofon. Är en TBE brytare, där under locket så finns två fjädrar med bricka mutter med till och från på, på sidan av dom finns en markering för tryck, inget exakt. Se så dom inte står lika eller nästan. Ställ från på ca 4 och starta pumpen, den ska stanna när trycket på manometern visar ca 4 , sen öppnar du en kran och kollar när den startar ca 2,5 är bra. Kan vara lite att tappa ur och stänga flera ggr för att komma rätt.
Den står mellan 2 bar till 4 bar.
Problemet är att när trycken kommer upp till va 4 bar så slår tryckvakten ifrån, men lika snabbt slår den till igen, sen slår den ifrån sen till igen. Och håller på så. Varför gör den det? Någon som vet?
 
F Filip_t skrev:
Den står mellan 2 bar till 4 bar.
Du har (vad jag kan se när jag googlar lite snabbt) två visare, en för tillslag och en för frånslag.

Vad står dom på?

Teknisk ritning av en apparat, möjligen en tryckventil eller -regulator, med beskrivningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Du har (vad jag kan se när jag googlar lite snabbt) två visare, en för tillslag och en för frånslag.

Vad står dom på?

[bild]
Ena 2 bar
Andra 4 bar
 
OK på hydrfonen så finns plaströr det ska bara vatten till ca 50 % i det eller något mer. Det finns ingen luft i kärlet. Borrhålspump är det, stäng av pumpen, töm hela kärlet med ventilen nere vid golvet, ska vara tomt, inte en droppe kvar, går nog fortare om du öppnar en kallvattenkran. Mycken vatten 150L blir på golvet så stövlar på, när det är tomt så stänger du och startar pumpen. Inte riktigt rätt väg att gå, det ska trycka in luft med kompressor, men kommer att fungera
 
Jag tycker en150 liters hydrofor är liten, själv har jag 300 liter.
Min stänger vid strax under 4 bar, då är nivån typ 75%.
Jag har ingen luftpåfyllningsventil så det blir vad det blir.
 
  • En vattenkran med en genomskinlig slang mot en betongvägg, märken för "ON" och "OFF".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det sitter en backventil mellan tryckströmbrytaren och hydroforen om jag inte ser helt fel. Ta bort den så ska du se att det fungerar :)
 
J Jimmy760 skrev:
Ser ut som det sitter en backventil mellan tryckströmbrytaren och hydroforen om jag inte ser helt fel. Ta bort den så ska du se att det fungerar :)
Hej Jimmy.
Det är löst nu. Och felet var precis det du säger, backventilen satt på fel sida av tryckventilen. De fick komma och ändra det, nu funkar det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.