Jag behöver smakråd om vad vi skall ha för bänkskivor i vårt kök. Köksinredning är i björk, som skall målas med ljusgrå linoljefärg. Golvet blir furuplank. Taket vitmålad panel. Rostfri diskbänk. Vad skall vi ha för bänkskiva ? Marmor kan jag ev. tänka mig på den ena bänkskivan men inte båda.
 
Detta var tydligen en jättekonstig fråga, många läser men ingen har någon åsikt ... ?
 
Ja, jag måste ju erkänna att jag och maken har samma bryderier. Vi ska måla vår köksinredning med ljust grågrön linoljefärg. Jag tror att det blir snyggast med en lite mörkare bänkskiva som kontrasterar; typ ek, valnöt eller körsbär - men å andra sidan är ju björk också assnyggt.
 
Jättesvårt helt enkelt. Golvet, vilken behandling är det, påverkar ju nyansen mycket. Väggarna, hur ser de ut?
Så här har vi tänkt oss i vårt gamla kök som vi ska renovera helt, om det nu säger något... Bänkskivor i grå/vit marmor. Troligtvis något åt grön umbra på köksskåp och bröstlist, alternativt varmgul ekimitation. Schablonmålad mellanljus vägg ovan bröstningen. Skurgolv. Vitlimmat tak.

Man kanske får gå andra vägen, vilket ska man inte välja? Tjock granitskiva går fetbort tycker jag, alldeles för hårt intryck. Stavlimmat går bort. Laminat går inte. Ekplank skulle nog kunna vara ett alternativ, eller träplank öht för den delen. Björk tycker jag blir för ljust, om man inte målar det förstås. Finns det andra alternativ?
 
Kan ni inte använda sådan där grå marmor (carara?) som det alltid var i gamla kök förut?
 
Gammeldags perstorpsplatta. har för mig att det finns nytillverkning av dom gamla mönstrena. OK det är inte sekelskifte, men känns ändå gammalt tycker jag.
 
Känns som om ni ska ha något som bryter av. Grå marmor är fint men finns det inte risk för att det flyter ihop med det gråa målade? Tror att någon form av trä kan vara rätt. Men det hela är tycke och smak. Egentligen skulle det vara bra att ta med en gråmålad dörr och åka ut till en firma som har olika bänkskivor. Alternativ ta hem prover. Det ska ju passa till furugovet också.
 
Jag tycker att du ska ta och hitta en kontrast. ljusgrå, rostfritt och ljust golv är ganska kallt och tycker jag. För att vara lite konstruktiv så väl golvet i gulaktig ton det som kan få en kontrast i form av grön eller brun. Jag hade nog försökt få in en färg i de gråa luckorna. Att lägga in en röd nyans i den gråa blir lite varmare och ger mer valmöjligheter kring färgerna gul och röd (kanske körsbär). Eller varför inte måla kanterna på luckorna i koboltblått och hitta en skiva med blå ton. Ett annant härligt alternativ är att titta på den franska inspirationen med gult och blått men det kräver sin estet så att säga. Lycka till i färghavet // Micke
 
Tack för alla tips ! Den grå linoljefärgen har lite ockra i sig och skall vara "varmgrå". Golvet är furuplank, vi har dock inte bestämt ännu hur vi skall behandla det. Låter dock som bra tips att satsa på varm färg i bänkskivan. Perstorpsplatta, njae, tror inte. Valnöt är ju fint, men vansinnigt dyrt har jag förstått .. Skall börja kolla priser. Färg på väggarna vet jag inte ännu (det är dock väldigt lite väggar). Färg på kaklet har vi inte heller bestämt, men lutar åt vitt.
 
Jag hade inte blandat in ett tredje träslag, för att det kan kännas oroligt. Jag hade nog valt marmor eller granti istället.
 
Vi har tillsvidare en gammal zinkbänk. Den blir fläckig av vit ärg och det blir också lätt repor och märken. Jag förstår varför man gick över till andra material.
Jag skulle nog välja en träskiva, ljus eller mörk.
Hans
 
20-tal östelen: Björkskåpen blir ju målade, så det blir väl inte fler än två träslag, plankgolv + bänkskiva ?
Zink, nej, vi skall ha rostfri diskbänk.

Glömde tillägga att det är ett nybyggt hus, kanske blir jag utslängd nu ;-)
Tycker dock att jag får bästa tipsen i byggnadsvårdsavdelningen så jag trivs bäst här :)
 
Jag skulle nog vilja spinna vidarepå 20-tal Österlens inlägg. Värt att tänka på är just det han talar om att inte blanda för många material just för det röriga intrycket. Jag tycker absolut att en bänkskiva i trä vore fint som går i ton med ert furugolv. Inte kanske samma träslag, men något som kan likna. Furu blir det lätt märke i!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.