Efter att ha köpt ett hus med pelletspanna och tänkt ”äh, hur farligt kan det vara egentligen” rök (hehe) den ett år senare och bergvärme (CTC 12kw 250m borrhål) sattes in.
Nu är du nog van vid en stor del av huvudvärken pellets för med sig IOM vedeldning men tvi Valle vilket mög det var på ren skånska.
Ryker, behövs sotas, dammigt och jävligt etc. Bergvärme är (i princip) underhållsfritt.

En stor fördel jag ser med bergvärme är också att man kan köra frikyla på den. Jag kyler ner hela mitt hus för inga pengar alls vilket är förbaskat skönt under sommarmånaderna.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Efter att ha köpt ett hus med pelletspanna och tänkt ”äh, hur farligt kan det vara egentligen” rök (hehe) den ett år senare och bergvärme (CTC 12kw 250m borrhål) sattes in.
Nu är du nog van vid en stor del av huvudvärken pellets för med sig IOM vedeldning men tvi Valle vilket mög det var på ren skånska.
Ryker, behövs sotas, dammigt och jävligt etc. Bergvärme är (i princip) underhållsfritt.

En stor fördel jag ser med bergvärme är också att man kan köra frikyla på den. Jag kyler ner hela mitt hus för inga pengar alls vilket är förbaskat skönt under sommarmånaderna.
Hur fungerar det med att kyla huset? Blir radiatorerna isbitar?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur fungerar det med att kyla huset? Blir radiatorerna isbitar?
Nej, då hade det blivit ett jäkla problem med kondens. Man kopplar kylan på en eller flera fläktkonvektorer som blåser ut kall luft.
Jag tänkte först koppla på den på FTXen men det hade blivit ett jäkla jobb med att isolera alla rör.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Nej, då hade det blivit ett jäkla problem med kondens. Man kopplar kylan på en eller flera fläktkonvektorer som blåser ut kall luft.
Jag tänkte först koppla på den på FTXen men det hade blivit ett jäkla jobb med att isolera alla rör.
Men även fläktkonvektorer behöver rör som bör isoleras så vad är skillnaden?
 
R roli skrev:
Men även fläktkonvektorer behöver rör som bör isoleras så vad är skillnaden?
Två fläktkonvektorer kontra ventilationsröret som täcker 250m2 hus?
 
M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inlägg 5 var ett svar på inlägg 2 & 4
Okej, då missförstod jag. Tänkte att ekonomiaspekten var avgörande faktorn.
 
M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Elprisstöd är det ingenting som säger att det betalas ut fler gånger
Jag gissar att med tanke på mediahysterin gällande elpriset så tror jag inte vi kommer få uppleva några hysteriska elpriser utan att staten går in igen. Känns som att man har satt ribban och nu förväntar sig väljarna att det är här smärtgränsen ska ligga.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tycker du ska räkna på detta lite mer noga. Du betalar alltså 111öre/kWh för pelletsen vid 100% verkningsgrad på din brännare. (4498kr/832kg/4,85kWh=111öre)
Om du räknar med en årsfaktor på Cop4 på en bergvärmepump så kan du teoretiskt betala (4x111) 444öre för elen innan det blir gynnsammare med pellets. Mig veterligen har ingen i detta landet behövt betala så mycket i snitt hittills i landet för elen. Vid senaste elprisstödsutbetalningen bestämde man att högkostnadstaket skulle ligga på 75öre, för SE3 blir detta (75x1,25+75) 169öre inkl. allt. Med Cop4 på en värmepump så skulle det kosta 43öre/kWh. Du skulle således förlorat 68öre för varje kWh pellets du eldat, eller 16,500kr på 6 pallar pellets.
Hur räknade du ut att det blev 4,85 / kWh el för pelletsen?
 
M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur räknade du ut att det blev 4,85 / kWh el för pelletsen?
Energivärdet för trä ligger runt 4,85kWh per kg. Du får alltså ut 4,85kWh ur varje kg pellets du eldar om pannan har 100% verkningsgrad. Nu är det fysiskt omöjligt att få ut detta ur en panna men det var en okänd faktor, därav räknade jag på 100% för att slippa "mothugg":D
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
B
Inte att glömma är att pelletsbrännaren, skruven och laddomaten(om du har en acumulator tank) använder el också utöver pelletsen. Min laddomat drog ganska mycket har jag för mig. Var tvungen att ha den på högsta effekten för att undvika att den inte startade upp. Vid uppstart går det även en del effekt för brännaren.
 
Köpe en 50kW vedpanna och 3-4m³ tankar.
Då behöver du inte elda ofta! Köp in all ved på sommaren dä priserna är låga.

Jag kör så och tycker inte det är så värst mycket jobb egentligen.

Pellets känns dött med dagens priser.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Energivärdet för trä ligger runt 4,85kWh per kg. Du får alltså ut 4,85kWh ur varje kg pellets du eldar om pannan har 100% verkningsgrad. Nu är det fysiskt omöjligt att få ut detta ur en panna men det var en okänd faktor, därav räknade jag på 100% för att slippa "mothugg":D
Idag gör jag av med ca 24 m2 ved / år och det är mestadels 50 cm gran/tall. Du som är bra på matte, hur omvandlar jag det till energibehov per kWh som du räknar?
 
Har du funderat på om och hur du ska göra med husets ventilation om du slutar elda?

Många källare behöver det värme tillskott och luft omsättning som eldning ger och är huset från början byggt med murstock kan hela ventilationen bygga på att skorstenen är varm.
 
F fribygg skrev:
Har du funderat på om och hur du ska göra med husets ventilation om du slutar elda?

Många källare behöver det värme tillskott och luft omsättning som eldning ger och är huset från början byggt med murstock kan hela ventilationen bygga på att skorstenen är varm.
Jag har ett enplanshus som saknar källare men har istället en ekonomidel på huset som innehåller pannrum, garage och tvättstuga.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag har ett enplanshus som saknar källare men har istället en ekonomidel på huset som innehåller pannrum, garage och tvättstuga.
Är ventilationen beroende av att murstocken är varm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.