Hej,

Jag letar maskin som jag kan slipa bort kakelfix från gipsvägg, 2-3 kvm. Dremel skulle jag ha mycket nytta av till mycket annat men jag ser inte att den har några alternativ för att slipa bort kakelfix? Är det ett multiverktyg som annars är ett bra val? (Med ett sågblad för kakel och fog.)
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
Multislip och detta blad om det inte är allt för många m2.
Trekantigt, gyllene slipverktyg med perforeringar och en centralt placerad stjärnform för fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
K
S somesundaymorning skrev:
Hej,

Jag letar maskin som jag kan slipa bort kakelfix från gipsvägg, 2-3 kvm. Dremel skulle jag ha mycket nytta av till mycket annat men jag ser inte att den har några alternativ för att slipa bort kakelfix? Är det ett multiverktyg som annars är ett bra val? (Med ett sågblad för kakel och fog.)
2-3kvm är typ en, max två gipsskivor. Dvs typ 100-150 spänn. Och sen skruv på det. Jag hade rivit och gipsat nytt. Övertygad om att det både är snabbare och billigare totalt sett!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Utan bil är det lite knepigt, samt detta är väggen där fläktröret kommer ut (centralstyrt). Det är längs med kanten av köksbänken så det är flera gipsskivor.
 
K
S somesundaymorning skrev:
Utan bil är det lite knepigt, samt detta är väggen där fläktröret kommer ut (centralstyrt). Det är längs med kanten av köksbänken så det är flera gipsskivor.
Det går fint att lägga en gipsskiva ner horisontellt, du behöver inte ställa dom upp bara för att det är så man gör när väggen är ogipsad. Spackla kommer du sannolikt att behöva göra oavsett så det blir ingen skillnad. Att ett fläktrör kommer ut är inga problem, gips går lätt att såga hål i
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Känns ändå som mycket större jobb. Inget körkort att köpa grejerna som ex.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K
S somesundaymorning skrev:
Känns ändå som mycket större jobb. Inget körkort att köpa grejerna som ex.
Större kanske men 100 gånger snabbare och enklare.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Ta körkort är ändå en ganska stor grej. Boka semester, skaffa fram pengar för körkortskurs, barnpassning för barnen under tiden... Haha, tror inte du tänkt igenom hela den stora investeringen. Frågan gällde ju slipa bort kakelfix
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K
S somesundaymorning skrev:
Ta körkort är ändå en ganska stor grej. Boka semester, skaffa fram pengar för körkortskurs, barnpassning för barnen under tiden... Haha, tror inte du tänkt igenom hela den stora investeringen. Frågan gällde ju slipa bort kakelfix
Jag som inte tänkt igenom detta? Det är nog du som är ute på djupt vatten. Kompisar kan köra, finns hemkörning etc. Du svävar från ämnet lite och är ganska dryg på kuppen. Du ber om hjälp, du får förslag som kan lösa ditt problem. Sen om du väljer att vrida på allt negativt och bara se problem är upp till dig.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det är mer jobb att byta ut gipsskivor mitt på en vägg än att slipa av fixet.
Vilken finish är det som behövs? I princip klarar du dig med en färgskrapa eller liknande om det ska upp nytt kakel på väggen.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det ska målas på väggen så behöver få bort det mesta tänker jag.

Vi har testat med skrapa men får tyvärr inte bort det enbart med den, fixet är hårdare än gipset och skrapan hakar gärna i så man får med sig lite mer än bara fix (ytterpappret på gipsväggen plus lite gips följer gärna med). Det gjordes på 80-talet så kanske var det något mer hårt material.
 
K kniv skrev:
Jag som inte tänkt igenom detta? Det är nog du som är ute på djupt vatten. Kompisar kan köra, finns hemkörning etc. Du svävar från ämnet lite och är ganska dryg på kuppen. Du ber om hjälp, du får förslag som kan lösa ditt problem. Sen om du väljer att vrida på allt negativt och bara se problem är upp till dig.
Det är helt enkelt inte så funktionellt för min situation. Tack för ditt förslag ändå. Vi kan lämna det där
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
S somesundaymorning skrev:
Tack! Det ska målas på väggen så behöver få bort det mesta tänker jag.

Vi har testat med skrapa men får tyvärr inte bort det enbart med den, fixet är hårdare än gipset och skrapan hakar gärna i så man får med sig lite mer än bara fix (ytterpappret på gipsväggen plus lite gips följer gärna med). Det gjordes på 80-talet så kanske var det något mer hårt material.
Ska du få det så fint så du ska måla, hade jag bytt gipsskivor.. kommer ta år att slipa ner men vara så noga så du inte slipar sönder gipsskivor.. kommer sluta med massa hål och bredspackling.. bättre att bara byta den biten som behövs från början.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med. Målning kräver en viss finish på underarbetet och det är omöjligt att få till bra utan att byta gipset eller skuva på repgips utanpå.
 
Tack! Då får jag nog sätta kakel. Tanken var att vänta med att sätta kakel lite senare när man känner av färgerna och rummet och invänta lite mer cash så man kan välja något som man gillar. Men då får jag helt enkelt skrapa bort det nödvändiga nu och inte fokusera på den biten just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.