Badrummet är inte i källaren utan på ovanvåningen.
Jag kan inte svara för hur det har varit under alla år som tidigare ägare bodde här, men när de lämnade över huset till oss så har röret som gått från badkaret precis nått ner till utskärningen i golvsilen, och så har det stått sen vi flyttade in i juni förra året, så gissningsvis har inte allt vatten runnit ner precis ner i hålet på golvbrunnen utan droppat ner på den gråa matta som syns på bilderna.
Flera gånger har den även svämmat över när det badats i badkaret och man släppt ut vatten, så gissar att även detta har hänt regelbundet hos tidigare ägare.

Tyvärr är detta vår enda duschmöjlighet, så kommer att fortsätta behöva nyttja duschen men ska ta hit en vän som är snickare i veckan så han får ta en kik på det.
 
Kan du inte bara ställa dit ett duschkar innanför dina duschväggar "då får du ju samma funktion på avloppet som från ett badkar, alltså ett avloppsrör ner i befintlig brunn.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Det är nu man inser varför man har duschkabin i stället för duschväggar.
 
P Patzie skrev:
I detta spår bör de sitta en klämring där tätskiktet är fastklämt. Men sitter ingen plus man ser plasten på brunnen över detta spår. De gör att man kan misstänka att detta är bara göra om.
Tack för bra förklaring, väldigt tydligt även för en okunnig :)

tensiden tensiden skrev:
Även om det varit ett badkar där hade det enkelt gått att ta loss fronten och titta på golvbrunnen och se läget. Så inget dolt fel om du frågar mig.
Skulle inte ha möjlighet att se ner i brunnen även om fronten hade tagits bort pga den snäva vinkeln, det var först när vi var 2st som bar bort badkaret som man ordentligt kunde inspektera brunnen ordentligt, men gissar att detta ingår i "inspektionsplikten"..

H hempularen skrev:
Men detta är alltså OM anslutningen är dålig, bara för att konstruktionen är bristfällig, så behöver ju inte varenda brunn läcka.
Wow, väldigt informativt och bra! Skönt att du nämner också OM anslutningen är dålig, det lugnade mig så pass att jag bara drömde mardrömmar inatt om golvbrunnen, och slapp sitta i fosterställning på sängkanten och vagga i vaket tillstånd..

Bono_R Bono_R skrev:
Kan du inte bara ställa dit ett duschkar innanför dina duschväggar "då får du ju samma funktion på avloppet som från ett badkar, alltså ett avloppsrör ner i befintlig brunn.
Tyvärr, dörrarna är "vikbara" då det är lite ont om plats i badrummet så den lösningen går bort, även duschkabin är tveksamt att få in. Blir till att så snabbt som möjligt titta på vilket utrymme det finns för byte/renovering, och försöka duscha så lite som möjligt fram tills dess.
 
Du skulle ju kunna mäta fukt underifrån i taket under. Det är ingen större vits med att mäta från ovansidan, det finns normalt fukt i lagret mellan klinkers och tätskiktet. Det kan ta en månad efter en dusch innan det blir torrt. Helt ok så länge dte håller sig på rätt sida tätskiktet.

Biltema säljer en "beröringsfri" fuktmätare: https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777

Den mäter alltså på djupet bara genom att hålla kulan mot ytan. Jag skulle kanske inte lita på absolutvärdet (en proffsigare variant kostar typ 10 000), men den duger för att jämföra mellan en torr yta och misstänkt fukt.

Enklare/billiga mätare som finns av många fabrikat mäter med två nålar som man måste trycka in i materialet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.