C
Har ett badrum i källaren som skall göras iordning. Källaren har oisolerat golv och hade initialt tänkt behålla det så. Men nu mognar tanken om att bila ur hela badrumsgolvet, gräva ur, isolera detta och lägga golvvärme där. Golvet i badrummet måste ändå till stor del bilas upp för stambyte.

Vad säger panelen om detta?
Är det något problem med att isolera och värma golvet i ett enstaka rum?
Rummet ligger för övrigt mitt i huset utan ytterväggar.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har ett badrum i källaren som skall göras iordning. Källaren har oisolerat golv och hade initialt tänkt behålla det så. Men nu mognar tanken om att bila ur hela badrumsgolvet, gräva ur, isolera detta och lägga golvvärme där. Golvet i badrummet måste ändå till stor del bilas upp för stambyte.

Vad säger panelen om detta?
Är det något problem med att isolera och värma golvet i ett enstaka rum?
Rummet ligger för övrigt mitt i huset utan ytterväggar.
Vi (eller snarare hantverkarna) gjorde så i vårt förra hus. Det var 15 år sedan så jag minns inte detaljerna, bara att dom dränerade med lecakulor. Sen blev det vattenburen golvvärme. Oerhört skönt när det är badrum och i källaren. Det funkade fint åtminstone de 12-13 åren vi bodde kvar efter renoveringen.

Jag skulle tro att du ångrar dig om du inte bilar upp och lägger golvvärme. Badrummet i källaren var nästan obrukbart vintertid innan renoveringen eftersom golvet var svinkallt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M mrsnhp skrev:
Jag skulle tro att du ångrar dig om du inte bilar upp och lägger golvvärme.
Tack för svar!
Får väl tillägga att det inte kommer att bli ett badrum i normal bemärkelse, utan mer en sorts grovdusch för leriga stövlar och hundar och sånt. Men det är ju ändå najs att slippa ett kallt golv.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
C
Jaha, då var man något oplanerat officiell medlem i byggahus källartrollklubb då...
Vad är det med källare som likt varulvar förvandlar vuxna grabbar till fullfjädrade gruvarbetare vid solnedgången? :rofl:
Allt för lite varmt om fossingarna. Fan vet om det är värt det :thinking:

Ett tomt utrymme under renovering, nakna jordgolv, spadar, stenar, rör, vägg utan beklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, planen är för närvarande att gräva ur för 30 cm skumglasskivor, 10 cm betongplatta och helst 10-15 cm sänkning av golvet beroende på hur djupt avloppsstammen ligger.

Syns inte så bra på bilden, men väggarna är inte grundlagda utan står bara på betongplattan.
Kändes lite scary först då två av väggarna är bärande, men hade en grundexpert på plats och fick klartecken att gräva till Kina om jag ville eftersom den urgrävda sträckan är så pass kort.
Tänkte ändå för säkerhets skull gjuta på väggarna nedåt och fixa en liten sula.

Vad tror ni om detta?
 
C
Ingen som hade några tankar eller erfarenheter att dela med sig kring skumglasblock?
Kanske något tips om en bra leverantör?
 
Jag har erfarenheten att jag skulle köpa via lokala byggföretaget men de ville bara offerera Leca trots att tillverkaren av skumglas hänvisade till de. I övrigt ser det väldigt torrt ut, jag hade lagt vanlig cellplast.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B BosseHansson skrev:
I övrigt ser det väldigt torrt ut, jag hade lagt vanlig cellplast.
He he... Ja, det är torrt och fint, bara "vanlig" markfukt. Men det är stenigt som f-n så jag tänkte jag skulle tjäna 10-15 cm grävdjup på att slippa bottna med kapillärbrytande.
 
Perlite finns väl med som alternativ. Inget av det har jag sett utfallet efter 20år. Känns som perlite är mindre och kanske lättare fylla ojämnheter med. Fast du skriver skivor ser jag nu, tänkte nog skumglas i säck.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B BosseHansson skrev:
Fast du skriver skivor ser jag nu, tänkte nog skumglas i säck.
Ja, skivor/block tycker jag känns överlägset smidigast i sammanhanget, av flera skäl.
Men Perlite har seglat förbi som ett alternativ, likaså "löst" skumglas, isodrän, EPS och lecabetong.

Har du någon uppfattning om hur smidigt det är att lägga golvvärmeslingor och gjuta på Perlite? Antar att den måste vibreras? Vilket ju är lite opraktiskt inomhus.
 
Den skall kompakteras, osäker hur mycket. Får lägga en duk över. Jag hade satt golvvärmen i armeringsnätet.
 
C
B BosseHansson skrev:
Jag hade satt golvvärmen i armeringsnätet.
Japp, precis så jag tänker också.
Fördelen med perliten är så klart att den kryper in och fyller ut till 100% utan springor och hålrum, runt avloppsrör osv. samt att bygghöjden blir variabel.
Dock blir det ett extra moment med paddningen, hyra maskin och bängla in den i källaren. Sen tänker jag också att den paddade perliten ändå blir rätt känslig att röra sig på när man skall lägga armering osv(?)

Nu dök det dock upp ett nytt problem med stenspräckningen och det är borren. Köpte HME Tools billiga borr och tänkte att den trots priset ändå skulle hålla måttet. Men den höll bara 4 1/2 hål innan den gav upp, trots frekventa pauser. Har konto hos Hilti och tänkte att det inte är något problem, bara att köpa riktiga grejor, men tyvärr har de slutat med 2-skäriga borr med SDS-plus-fäste i dimensioner större än 16 mm. :(

Någon som kan rekommendera något annat fabrikat som verkligen håller måttet för att borra ett större antal hål i granit?
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Japp, precis så jag tänker också.
Fördelen med perliten är så klart att den kryper in och fyller ut till 100% utan springor och hålrum, runt avloppsrör osv. samt att bygghöjden blir variabel.
Dock blir det ett extra moment med paddningen, hyra maskin och bängla in den i källaren. Sen tänker jag också att den paddade perliten ändå blir rätt känslig att röra sig på när man skall lägga armering osv(?)

Nu dök det dock upp ett nytt problem med stenspräckningen och det är borren. Köpte HME Tools billiga borr och tänkte att den trots priset ändå skulle hålla måttet. Men den höll bara 4 1/2 hål innan den gav upp, trots frekventa pauser. Har konto hos Hilti och tänkte att det inte är något problem, bara att köpa riktiga grejor, men tyvärr har de slutat med 2-skäriga borr med SDS-plus-fäste i dimensioner större än 16 mm. :(

Någon som kan rekommendera något annat fabrikat som verkligen håller måttet för att borra ett större antal hål i granit?
Varför duger det inte med borr med 4 skär?
 
C
B Bonzo2000 skrev:
Varför duger det inte med borr med 4 skär?
De 4-skäriga borren TE-CX är inte avsedda för natursten. Ringde faktiskt deras kundtjänst och frågade om de ändå skulle funka i brist på annat, men de avrådde och menade att värmeutvecklingen blir för stor och "spåntransporten" för dålig.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De 4-skäriga borren TE-CX är inte avsedda för natursten. Ringde faktiskt deras kundtjänst och frågade om de ändå skulle funka i brist på annat, men de avrådde och menade att värmeutvecklingen blir för stor och "spåntransporten" för dålig.
Aha, där ser man.
Vi körde mycket DeWalt på jobbet när jag fortfarande gjorde nytta om dagarna.
Byggde fastighetsnät och gjorde mycket genomföringar, men jag minns inte om de hade två eller fyra skär. Dessutom borrade vi mest i betong.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Uthyrningsföretag brukar ju även ha borrar till salu.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.