B Buling skrev:
Det börjar bli lite OT nu men det är bokstavligen milsvid skillnad.;) Klart man tar bort den snö som går från sin bil innan man far, de som inte har förstånd nog att göra det går nog inte att lära heller. Förutsättningarna är totalt olika mellan ett par dagar med snö och månader med minusgrader och snö, samma som den piskade drivsnö ni får där nere är helt annan att köra i än det fluff vi oftast får här uppe. Om du är orolig för snö och is på bilarna så ska du bara veta hur det ser ut på många bussar, lastbilar och timmerbilar. Ökat avstånd på vintern är inte bara pga ökad bromssträcka. Vi har en viadukt ganska nära som brukar fungera som takskottning på lastbilarna då den är ganska låg, håller man inte avståndet så blir det ju lite spännande, det är bara så det fungerar i verklighet när det är vinter.

Att parkera om det är is på bilen är inte ett alternativ i en stor del av landet, de som bor i lägenhet och parkerar utomhus skulle måste välja mellan att förstöra lacken eller lämna bilen från november till mars. Är det varmare än runt -10 så kan man ju stå på tomgång med max värme tills det smälter eller hitta en motorvärmare för de som har. Vi har nu ljumma -13 efter två veckor där det pendlat mellan -18 och -25 efter att det kom 1m snö, hade man retat upp sig på de med is på taket så skulle man inte ha mycket tid till annat.

Men i vilket fall, efter 4 mil i fluff eller saltslask gömmer det sig många, många liter blivande vatten i alla skrymslen och hål under och runt bilen. Har man inte ett värme i garaget så kommer en del bli liggande på garagegolvet som snö, is eller vatten beroende på vart man bor får man lösa problemen eller symptomen på olika sätt.
Spontant vad tror du om en dieselkanon på 20kwh för att någon gång i veckan kunna tina isen i garaget och raka vattnet mot golvbrunnen? En investering på 2800kr som har ett andrahandsvärde på iallafall hälften om det inte skulle funka, eller kanske köpa en beg på blocket?
Även om det är kallt och dåligt isolerat så är väl 20kwh tillräckligt om du drar igång den när du åker hemifrån och den får stå ett par timmar. (Har inte ägt eller använt en sådan själv så vet inte om det är förenat med livsfara att låta den stå på) och isåfall kör igång den när du kommer hem och kör kanonen fram tills kvällen för att smälta isen på bil och i garage?
 
N Nyfiknast skrev:
Spontant vad tror du om en dieselkanon på 20kwh för att någon gång i veckan kunna tina isen i garaget och raka vattnet mot golvbrunnen? En investering på 2800kr som har ett andrahandsvärde på iallafall hälften om det inte skulle funka, eller kanske köpa en beg på blocket?
Även om det är kallt och dåligt isolerat så är väl 20kwh tillräckligt om du drar igång den när du åker hemifrån och den får stå ett par timmar. (Har inte ägt eller använt en sådan själv så vet inte om det är förenat med livsfara att låta den stå på) och isåfall kör igång den när du kommer hem och kör kanonen fram tills kvällen för att smälta isen på bil och i garage?
Har googlat det där ett tag nu eftersom jag inte heller har någon erfarenhet av dem. Verkar ju kunna värma det mesta, kör man med termostat så borde det ju gå att värma luften och hålla det varmt länge nog för plattan att bli varm. 5l diesel / timme verkar vara normal förbrukning så kanske inget man kör dagligen men skulle säkert funka som avisning när det blir för mycket, speciellt om man kan köra en helg, ha brännaren inne och sätter en skorsten. Har man den ute och blåser in värmen så blir det ju sämre effekt. Försiktigt positiv, finns ju att hyra också.
 
B Buling skrev:
Det börjar bli lite OT nu men det är bokstavligen milsvid skillnad.;) Klart man tar bort den snö som går från sin bil innan man far, de som inte har förstånd nog att göra det går nog inte att lära heller. Förutsättningarna är totalt olika mellan ett par dagar med snö och månader med minusgrader och snö, samma som den piskade drivsnö ni får där nere är helt annan att köra i än det fluff vi oftast får här uppe. Om du är orolig för snö och is på bilarna så ska du bara veta hur det ser ut på många bussar, lastbilar och timmerbilar. Ökat avstånd på vintern är inte bara pga ökad bromssträcka. Vi har en viadukt ganska nära som brukar fungera som takskottning på lastbilarna då den är ganska låg, håller man inte avståndet så blir det ju lite spännande, det är bara så det fungerar i verklighet när det är vinter.

Att parkera om det är is på bilen är inte ett alternativ i en stor del av landet, de som bor i lägenhet och parkerar utomhus skulle måste välja mellan att förstöra lacken eller lämna bilen från november till mars. Är det varmare än runt -10 så kan man ju stå på tomgång med max värme tills det smälter eller hitta en motorvärmare för de som har. Vi har nu ljumma -13 efter två veckor där det pendlat mellan -18 och -25 efter att det kom 1m snö, hade man retat upp sig på de med is på taket så skulle man inte ha mycket tid till annat.

Men i vilket fall, efter 4 mil i fluff eller saltslask gömmer det sig många, många liter blivande vatten i alla skrymslen och hål under och runt bilen. Har man inte ett värme i garaget så kommer en del bli liggande på garagegolvet som snö, is eller vatten beroende på vart man bor får man lösa problemen eller symptomen på olika sätt.
Nåja. 50 liter vatten är ju ändå avrundat 50 kilo. Och som jag skrev så det man kan få loss skall man ta loss, inte så tidskrävande om man så har 1 cm eller 10 cm.
Alla i de kalla breddgraderna har väl motorvärmare och kupevärmare ;) Extraljusen ökar markant från dalarna och upp iallafall. Har man garage så är det ju egentligen inte ett stort problem med isen, man får väl sätta in lite värme så det lossnar. Jag var faktiskt imponerad efter vårt stora snöfall, inte en enda lastbil hade snö på taket dagen efter som kom och lossade hos oss.

Nåja. Jag hade sett till att sopa av allt som går, och fått leva ett tag med vatten i garaget. Raka ut det som går.
Sen hade jag absolut gjort en ränna för att leda ut vattnet, eller åtminstone så man kan raka ner det i rännan. Jag funderar själv på någon lösning men har ett garage där vattnet stannar där bilen står, och där bilen inte står så är det hög kant så det är torrt om man vill mecka lite. Men jag hade inte dragit den till dagvattnet utan rätt ut i tomten istället.
 
B Buling skrev:
Har googlat det där ett tag nu eftersom jag inte heller har någon erfarenhet av dem. Verkar ju kunna värma det mesta, kör man med termostat så borde det ju gå att värma luften och hålla det varmt länge nog för plattan att bli varm. 5l diesel / timme verkar vara normal förbrukning så kanske inget man kör dagligen men skulle säkert funka som avisning när det blir för mycket, speciellt om man kan köra en helg, ha brännaren inne och sätter en skorsten. Har man den ute och blåser in värmen så blir det ju sämre effekt. Försiktigt positiv, finns ju att hyra också.
Eller kanske en gasolkanon?
Verkar vara billigare i inköp och kanske även drift, samt att man slipper avgaser och därmed kan ha den igång i garaget medans man är där.
Hittade en 30kw , 1495kr, drar 2,1kg gasol/h. 1kg gasol = 32kr.

Eller montera dieselvärmare på bilen (om man kör diesel). Visst kostar det att eftermontera 10.000-20.000kr ? men ett knapptryck så blir bilen varm även om den står ute. Kärringen har det i hennes bil så den står inte i dubbelgaraget...
 
Redigerat:
Svar till Nyfiknast

Tack för dina idéer och tankar med. Svarar vad jag tycker här om några punkter du nämnde

· Gällande rost = No comments. Vet ej, men har rostskyddat ena bilen som är 2020 och andra skall bort inom 1 år.

· Skrapa i minus 15. Håller med. Inget roligt. Hade ena bilen ute i söndags och bilen såg ut som en isglass. Även backkameran hade is på.

· Kompressor Ja. 1,5HK. Tyvärr ej aktuell med att blåsa och hålla på. Sen får vi inte glömma att den låter en del, och rent praktiskt så måste slangen ut och bilen blåsas utanför. = en långgg slang. Grannar lär inte hellre bli glada + tycka jag är en total galning som skall sätta på en kompressor och blåsa dagligen.

· Grovdammsugare underbilen= Sure. Men tight i garaget + åter inget jag vill göra dagligen + jobbigt att tömma den. Har testat redan.

· Din sista idee har jag tänkt på själv som jag skrev lite ovan. Dock med 2 spår/ränna och utan en behållare. Den är dock intressant.



En annan idee jag fick idag är att köra en ränna mitt i garaget (Se min enkla dåliga Enkel handritad skiss av ett garage med en centralt placerad ränna för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild) och ha en fall i mot mitten av rännan. Vattnet får jag leda ut via en vattenpump utåt ca 1 gng per dygn. Tror det är minst pengar och jobb när det gäller ränna/brunn.

· Kupevärmare = har ej. Plugin bil och hyrbid. Hellre lägger jag pengarna på att värma garaget.

· Pengar = Tyvärr ej så rik. Annars hade antingen köpt/byggt ett komplett nytt hus eller fixat till det så fort vi flytta in. Är varken student eller miljonär. Vill fixa det inom en ”rymlig” budget. Har ej fått några offerter och tagit in seriösa företag. Munligt har dem sagt 50-100.000 vilket jag tycker är dyr.

Sen är jag en noobie hobby snickare/fixare. Vågar ej ge mig på projekt utan att studera det och kunna en del. Så vill inte såga/riva själv utan kunskaper. Och kan inget om betongplattor

Svar till Rkarlsson
Om det är mycket snö på taket så tar jag bort det så klart. Men ej allt för att inte komma åt lacken.
Gällande stenkistan så är det en intressant ide. Tack

Svar till ToRy
Håller med att jag skrev lite galet och att det nu har missuppfattats av dig som ett exempel att jag är lat (kanske fet också) monster som inte orkar göra nåt. Men borstar vid jobbet. Men har 6 mil hemåt. Är det mycket snö på vägen så får man med sig en del.
Sen så har jag ej sagt någonstans att jag kör med 10cm snö på taket. Jag skrev att jag inte vill borsta av hela bilen. Sen så klart det som jag kommer åt Utan att riskera skada lacken fixar jag. Snön har ju en tendens att FRYSA fast vid extra kalla dagarna som vi har haft och då hjälper det inte med att Borsta. Utan man måste Skrapa bort det från taket & karossen vilket jag inte vill göra.

Tråden handlar om att fixa Fall/Ränna och ej om att borsta av, blåsa av snö dagligen av bilen.

Nu återgår vi till fredliga tips och funderingar om ränna/fall osv.

Ps. Bilden tog jag för en stund sen. Där kan man se snö klumparna som samlats i undersidan som bidrar till en hel del liter sen när allt smällt.
Bild på smuts och snöklumpar som ackumulerats på ett garagegolv nära ett bilhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sammanfattning av idéer jag tycker är intressanta för funktion vs kostnad.

· Dubbla rännor enligt första bilden + ledning av vattnet utåt via rör till dagvatten eller via vattenpump och slangar.

· Enkel ränna i mitten + leda bort vatten via slang och vattenpump

· Hål i plattan och leda bort vatten under plattan

· Ränna + Stenkista

Sen i alla dem åtgärderna ovan så saknas det Fall. Och det for man antingen skita i och köra med raka eller slipa/spackla till lite fall beroende på vilken metod man väljer.

Värmare måste också finnas i garaget eller åtminstone 2-3 timmar om dygnet så att is/snö hinner smälta. Nu utan värme hade jag 0/-1 i garaget och ute är det -4

Annat som kan vara värt att tänka på att en hel del utav snön innehåller salt. Och det blir inte så bra att transportera det vattnet till trädgården/under plattan osv! Vej ej hur stor påverkan den kommer att ha. Men kan inte tänka mig att det är så hälsosamt för växterna/gräsmattan.
 
Det mesta från bilen rinner ju ner vid hjul och längs sidan på bilen.

Låt tillverka två u-formade rännor ca 50cm breda med 5 cm höga kanter. (Aluminium, rostfritt, bockad plåt eller annat) Se placerar du de på golvet och lägger något under (sand, sågat tryckimpregnerat eller annat material) så att det blir ett svagt jämt fall.

Då lär den mesta av snö/vatten/slask hamna i rännan och sen rinna bakåt mot porten. Problemet är då att du skulle behöva en springa så att det kan rinna ut under porten. MEN sen har du antagligen en isbana utanför porten på vintern OCH att hålet ut fryserigen. Då vänder vi på det. Ha ett svagt fall framåt och samla upp det i lämplig behållare som sen töms/pumpar ut det på något sätt? Å andra sidan är det exakt samma tanke som att du placerar en ränna i mitten som lutar inåt.

Rekommenderar annars en sorptionsavfunkare (Typ Munters) som avfunktar oavsett temperatur. Dock kostar det betydligt mer än en billig Kondensavfuktare (T ex de flesta Woods). Dock blir det fort många liter vatten som ska ut.

Ge barnen en slant för att gå ut och skrapa ut slasket på kvällen kan ju också vara en lösning.:thinking:
 
Väcker denna tråd till liv då jag ännu ej lyckats fixa det. Pga. (tid och oseriösa byggfirmor).
(Kortfattat version) Tog in flera offerter, tackade ja till några, som antingen dök ej upp då de hade mycket att göra under covid tiderna eller slängde på extra kostnader i sista minut.
Sista firman så köpte jag klinker + rännor där tanken vart att lägga på klinker plattor för att fixa ett fall och lägga dit en ränna där vattnet samlas och pumpas ut. (Ideen kom ifrån byggfirman som hade tydligen gjort detta i ett annat hus!). Köpte material och efter månader av förseningar så gav jag upp (2021 Nov-mars 2022)

Nu undrar jag om vilka konsekvenser/Risker det kan finnas i att borra igenom betongen och lägga dit ett avloppsrör där vattnet leds under garagen direkt? (Antingen köra 40/50mm rör eller öka till 110m)
Jag tror att det är enklaste metoden för att lösa detta som jag får göra själv.
 
Redigerat:
J John.76 skrev:
Väcker denna tråd till liv då jag ännu ej lyckats fixa det. Pga. (tid och oseriösa byggfirmor).
(Kortfattat version) Tog in flera offerter, tackade ja till några, som antingen dök ej upp då de hade mycket att göra under covid tiderna eller slängde på extra kostnader i sista minut.
Sista firman så köpte jag klinker + rännor där tanken vart att lägga på klinker plattor för att fixa ett fall och lägga dit en ränna där vattnet samlas och pumpas ut. (Ideen kom ifrån byggfirman som hade tydligen gjort detta i ett annat hus!). Köpte material och efter månader av förseningar så gav jag upp (2021 Nov-mars 2022)

Nu undrar jag om vilka konsekvenser/Risker det kan finnas i att borra igenom betongen och lägga dit ett avloppsrör där vattnet leds under garagen direkt? (Antingen köra 40/50mm rör eller öka till 110m)
Jag tror att det är enklaste metoden för att lösa detta som jag får göra själv.
Jag tror det blir problem med att avrinningen sätter igen. Salt, lera och grus packas och till slut finns ingenstans för vattnet att rinna igenom. Det är nog bara gängse metoder som funkar med rimligt underhåll.
 
E Emilen skrev:
Jag tror det blir problem med att avrinningen sätter igen. Salt, lera och grus packas och till slut finns ingenstans för vattnet att rinna igenom. Det är nog bara gängse metoder som funkar med rimligt underhåll.
Tack för synpunkter och återkopplingen.
Hade tänkt mig att lägga en fin mesh filter som hjäper mot grups och lera lite. Men salten finns nog ingen lösning för.
Tokigt att det är så många med detta problem utan en vettig lösning.
 
Den vettiga lösningen är väl att bygga in ett riktigt avlopp med oljeavskiljare och hela biddevitten, men det skulle nog bli ohemult dyrt, om man ens fick tillstånd... ;)
 

Bästa svaret

J John.76 skrev:
Väcker denna tråd till liv då jag ännu ej lyckats fixa det. Pga. (tid och oseriösa byggfirmor).
(Kortfattat version) Tog in flera offerter, tackade ja till några, som antingen dök ej upp då de hade mycket att göra under covid tiderna eller slängde på extra kostnader i sista minut.
Sista firman så köpte jag klinker + rännor där tanken vart att lägga på klinker plattor för att fixa ett fall och lägga dit en ränna där vattnet samlas och pumpas ut. (Ideen kom ifrån byggfirman som hade tydligen gjort detta i ett annat hus!). Köpte material och efter månader av förseningar så gav jag upp (2021 Nov-mars 2022)

Nu undrar jag om vilka konsekvenser/Risker det kan finnas i att borra igenom betongen och lägga dit ett avloppsrör där vattnet leds under garagen direkt? (Antingen köra 40/50mm rör eller öka till 110m)
Jag tror att det är enklaste metoden för att lösa detta som jag får göra själv.
Det "går" att borra hål direkt i plattan...
Vi hade liknade problem, dubbelgarage utan avlopp, det samlas tyvärr smältvatten i garaget.
Jag valde en enkel lösning. Det finns alltid lägre punkter i platten, där vattnet samlas.
Borrade ett antal hål i "vattenpölarna" smältvatten rinner alltså rakt ner i gruset under plattan.
Vår platta är ca 10-11cm tjock, 10 cm isolering under. För att undvika vatten mellan platta och isolering stoppade jag ner ett rör.
Alltså: 16mm diameter på hål, i med ett VP-rör med längd 22cm. Vissa hål sätts igen av grus i smältvatten, enkelt att rensa med en klenare borr eller liknande.
Funkat mycket bra.
DOCK! kan det vara tveksamt ur miljösynpunkt att släppa spillvatten rakt ner i naturen...
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Den vettiga lösningen är väl att bygga in ett riktigt avlopp med oljeavskiljare och hela biddevitten, men det skulle nog bli ohemult dyrt, om man ens fick tillstånd... ;)
Håller med. Tillstånd för att koppla till dagvattenledning finns. Avlopp ej frågat och ej aktuellt då det är för långt. Oljeavskiljare skulle jag nog få nej på då den är under 50kvm. Sen skulle jag aldrig tvätta bil osv i den då även om jag hade velat så finns inte det utrymme för det.
Slutligen att bara bygga in ett avlopp kopplad till dagvattenledningen innebär det stora kostnader och arbete. Ett problem som jag sett är att flesta firmor gör bara ena jobbet och inte andra. T.ex så flesta verkar ej orka/vilja jobba med att skära/bila i bettongen, utan kan fixa fall/kakel eller annat eller gjuta in bettongen. Sen märkte jag saknad kunskap om hur mycket man kan bila/skära i bettongen utan att det kan riskera skador då man måste ju skära rätt mycket för att få igenom ett "riktigt" avlopp.

Sadly än så länge är det endast
T ToRy skrev:
Den vettiga lösningen är väl att bygga in ett riktigt avlopp med oljeavskiljare och hela biddevitten, men det skulle nog bli ohemult dyrt, om man ens fick tillstånd... ;)
Håller med. Tillstånd för att koppla till dagvattenledning finns. Avlopp ej frågat och ej aktuellt då det är för långt att dra. Oljeavskiljare skulle jag nog få nej på då garaget är under 50kvm/ointressant. (Skulle jag aldrig tvätta bil osv i den då även om jag hade velat så finns inte det utrymme för det).
Slutligen att bara bygga in ett avlopp kopplad till dagvattenledningen innebär det stora kostnader och arbete. Ett problem som jag sett är att flesta firmor gör bara ena jobbet och inte andra. T.ex så flesta verkar ej orka/vilja jobba med att skära/bila i betongen, utan kan fixa fall/kakel eller annat eller gjuta in betongen. Sen märkte jag saknad kunskap om hur mycket man kan bila/skära i betongen utan att det kan riskera skador då man måste ju skära rätt mycket för att få igenom ett "riktigt" avlopp.

Sadly än så länge är det endast hål i betongen och leda vatten nedåt som jag ser som enda lösningen, men vill kolla med folk som testat eller kan detta om det finns konsekvenser förutom att det sätts igen.

A A bygg skrev:
Det "går" att borra hål direkt i plattan...
Vi hade liknade problem, dubbelgarage utan avlopp, det samlas tyvärr smältvatten i garaget.
Jag valde en enkel lösning. Det finns alltid lägre punkter i platten, där vattnet samlas.
Borrade ett antal hål i "vattenpölarna" smältvatten rinner alltså rakt ner i gruset under plattan.
Vår platta är ca 10-11cm tjock, 10 cm isolering under. För att undvika vatten mellan platta och isolering stoppade jag ner ett rör.
Alltså: 16mm diameter på hål, i med ett VP-rör med längd 22cm. Vissa hål sätts igen av grus i smältvatten, enkelt att rensa med en klenare borr eller liknande.
Funkat mycket bra.
DOCK! kan det vara tveksamt ur miljösynpunkt att släppa spillvatten rakt ner i naturen...
Stort Tack för info. Hur länge har du haft detta?
Det är ungefär samma tanke som jag hade. Hade tänkt mig 2 hål under varje bil. Köpte rör, och allt material, testade att borra ena år 2021. Sen av ren slump så mötte jag en byggfirma hos en grosist jag känner som rekomendera dem och det var den firman som jag köpte material m.m efter överkommelse om arbete som vart månader försenad.Under tiden retunerade jag pvc rören och delarna jag köpte men jag får så klart köpa de igen.

Kan det finnas nå konsekvenser i att leda ut vatten under plattan? En firma skrämde mig att det kan leda till frost och spricka i bettongen! Känns lite tveksamt, men better safe than sorry.

Ang. Miljö: Nu har jag bilen framför garaget, dessa dagar när det varit plusgrader så har all snö, salt m.m smält till dagvatten + trädgården/marken = under marken igen. Så tyvärr så länge det saltas här så kommer saltet föras till våra dagvatten/avlopp oavsett. Om du har bilen i garaget och snön smälter så kommer det också ledas ut till dagvatten/marken/trädgården framför garaget igen när man kör med en raka eller för de som har fall. Så ja tycker ej att du skall ha någon skuldkänsla.
 
Jag har haft lösningen med hål i plattan ca 10 år, vissa hål har jag rensat 3-4 gånger, vissa hål inte alls.
Snö/vatten rinner ju enkelt, det är mer snö/grus som typiskt sitter på stänklappar som sätter igen hålen.
En rensning av rör på hösten funkar bra hela vintern!
Jag valde ett antal klena rör för att det ska vara mer osynligt (och även sprida ut vattnet mer i grusbädden). Om du borrar 50-100mm lär det inte sätta igen...
Nej, har svårt tro att det kommer frysa mitt under en uppvärmd byggnad.
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Jag har haft lösningen med hål i plattan ca 10 år, vissa hål har jag rensat 3-4 gånger, vissa hål inte alls.
Snö/vatten rinner ju enkelt, det är mer snö/grus som typiskt sitter på stänklappar som sätter igen hålen.
En rensning av rör på hösten funkar bra hela vintern!
Jag valde ett antal klena rör för att det ska vara mer osynligt (och även sprida ut vattnet mer i grusbädden). Om du borrar 50-100mm lär det inte sätta igen...
Nej, har svårt tro att det kommer frysa mitt under en uppvärmd byggnad.
Stort Tack för att du delar med dig :love:. Då skall jag sätta igång med det kommande veckorna.
Hur gjorde du hålen? SDS borr eller bila? Jag har testat med SDS men hade ej så tjocka borr. Skall se om jag kan hyra de från hyreslandslaget.
Orkar du dela med några bilder? :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.