Hej,

Vi har efter mycket strul äntligen nästan kommit i mål med vårat badrum efter nästan 5 månader med krångel i varje tempo.
När vi drog igång golvvärmen igår så blev det aldrig varmt i framledningen.
Efter ca 5 timmar var det fortfarande inte varmt när man kände på framledniningsslangen och pumpen hade börjat föra ett jäkla liv. Drog ur kontakten och kontaktade rörmockaren nu på morgonen.
Jag satt och sökte lite igår efter en manual på pumpen då det är en ersättningspump pga komponentbrist.
Pumpen är en Grundfos Alpha 1 B 15-60
Jag lyckadas bara hitta manualer för den raka modellen. Denna är med 90° pumphus.
Enligt den raka så får motorn endast monteras med horisontell motoraxel. Misstänker att det är samma med den vinklade.
Detta hade inte rörmockaren koll på.

Någon som vet hur det ligger till med denna?

För övrigt är det en LK Minishunt m60n
 
  • VVS-installation under bänk med rör, mätare, ventiler och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Hela shuntgruppen sitter 90⁰ vriden, pumpen ska peka åt vänster eller höger, inte uppåt.
All luft i systemet hamnar i pumpmotorn.

[länk]

[länk]
Tack.
Precis vad jag sa till honom på telefon med.
Han var nämligen inte med när vi startade den.
Blev en miss när dom installerade allt.
Dom glömde kolla om det fanns eluttag i förrådet. Vilket det inte gjorde.

Förövrigt är det där dom enda manualerna jag har hittat med. Men jag är ingen VVSare. Så gav mig inte på att nämna vinkeln på shuntgruppen med risk för att bli dumförklarad.
 
Efter allt strul som vi har haft, så kommer jag kunna skriva en hel novell om detta badrum.
Enda som har gjort rätt är han som flytspackla och satt tätskiktet. Samt plattsättaren.
Sen att en av dom blev hitskickade innan han kunde påbörja sitt jobb och fick åka hem igen och den andra fick fel material första gången är en helt annan sak...
Har iofs inte kollat fallen i badrummet än. Vill inte se en enda hantverkare till på något år...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar branschreglerna från Säker Vatten så ska fördelare, gv-shunt etc vara monterade så att ett eventuellt läckage upptäcks "fort", läckaget ska utmynna i rum man normalt vistas,

[länk]
Det är en garderob/förråd i anslutning till köket/matplats. Så vi är inne där flera gånger om dagen.
Direkt under är våran källare som vi också är nere i någon gång om dagen. (Vilket förvissa innebär ett jäkligt blött bjälklag när det når källaren).
Renoveringen av badrummet är pga ett värmerör som rostat av utifrån och in under badrummet.

Vi ska allt eftersom vi renoverar huset, byta ut gamla radiatorsystemet mot golvvärme på första våningen. Så då ska det in en större fördelare som ersätter den på bilden. Så allt hamnar då inte i badrummet iaf.

Är dock helt med på vad du menar
 
Redigerat:
Fredrik Blomberg Fredrik Blomberg skrev:
Tack.
Precis vad jag sa till honom på telefon med.
Han var nämligen inte med när vi startade den.
Blev en miss när dom installerade allt.
Dom glömde kolla om det fanns eluttag i förrådet. Vilket det inte gjorde.7

Förövrigt är det där dom enda manualerna jag har hittat med. Men jag är ingen VVSare. Så gav mig inte på att nämna vinkeln på shuntgruppen med risk för att bli dumförklarad.
*
Pumpen du har är sannolikt en med våt motor. Den är har vattensmorda lager. Därför skall axeln inte vara vertikal ifall luft kommer in så att axellagret går torrt.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.