Hej!
Tänkte ta den lätta vägen och lägga nytt klinker på befintligt klinker i tvättstugan nere i källaren. Eftersom det är en källare är det ju viktigt att plattan kan "andas" genom fogarna. Om jag lägger nytt klinker kommer det andas genom fogarna på den understa klinkern och sedan genom fogmassan och ut genom fogarna på den översta klinkern då eller riskerar jag att täppa till det för mycket?
Blev kanske lite snurrigt men hoppas ni förstår vad jag menar.
 
BirgitS
Det låter som en förhöjd risk för att golvet inte kan andas tillräckligt sen, men om det kommer att räcka eller inte beror på hur mycket markfukt det är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som en förhöjd risk för att golvet inte kan andas tillräckligt sen, men om det kommer att räcka eller inte beror på hur mycket markfukt det är.
Hur mycket markfukt jag har vet jag inte, har inte något som direkt indikerar på att det skulle vara speciellt fuktigt, men det är ju trots allt en oisolerad platta. Vet du vad som kan bli problem om jag ändå lägger klinker på klinkeret? Tycker att eventuell fukt borde leta sig upp ändå men jag kanske tänker fel?
 
Sittställning
Den glaserade ytan är mer tät. Jag skulle säga beroende på vad för klinker du har och ska ha. Storlek, fogbredd etc.

Tejpa över plastfolie på 1m2 så märker du hur mycket fukt du eventuellt har
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Den glaserade ytan är mer tät. Jag skulle säga beroende på vad för klinker du har och ska ha. Storlek, fogbredd etc.

Tejpa över plastfolie på 1m2 så märker du hur mycket fukt du eventuellt har
Men vad är det som kan gå snett om inte golvet får andas tillräckligt, vad kommer hända? Jag har putsade väggar så då borde väl fukten leta sig dit, eller kan jag vänta mig något annat fenomen?
 
Sittställning
E Ebbe Eriksson skrev:
Men vad är det som kan gå snett om inte golvet får andas tillräckligt, vad kommer hända? Jag har putsade väggar så då borde väl fukten leta sig dit, eller kan jag vänta mig något annat fenomen?
Bubblande färg på väggarna skulle jag tänka mig.

Jag har fått bilden av att det bästa är att låta golvet andras så bra man bara kan. Sen beror allt på hur mycket fukt vandring man har. Alla hus är unika.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Bubblande färg på väggarna skulle jag tänka mig.
Även att putsen släpper.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Ja precis, det är bättre vandringen är i betong golvet helt enkelt.
 
Okej, tack så nycket för svaren!
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.