Vårt hus har en asfalterad uppfart som har sett bättre liv.

Säkert 80+ år

Kan man slänga ett lager grus över hela uppfarten för att få det lite mer intressant? Eller behöver jag ett tungt jobb framför mig förutom att sprida grus? Och en markduk under allt.

Ska beställa ett x antal ton men undrar vad jag ska skriva till personen som fixar?
 
Nä, att bara slänga på grus på asfalt är ingen bra ide.
 
W
downup downup skrev:
Vårt hus har en asfalterad uppfart som har sett bättre liv.

Säkert 80+ år

Kan man slänga ett lager grus över hela uppfarten för att få det lite mer intressant? Eller behöver jag ett tungt jobb framför mig förutom att sprida grus? Och en markduk under allt.

Ska beställa ett x antal ton men undrar vad jag ska skriva till personen som fixar?
Antar att du menar natursten tidigare kallat singel. Rekommenderar inte att lägga det direkt på asfalt utan isåfall ta upp all asfalt och lägga duk och på det stenmjöl (0.4 men helst 0.2) och padda det sen lägger du natursten.


Lycka till! :D
 
Normalt kallar man det gårdsgrus 8-16, också kallat ärtsingel. Det är natursten.
 
M
Du måste ta bort asfalten annars kommer det vara hopplöst att köra med bil på, och kanske gå på, det liksom rullar och flyttar på sig. Personligen tycker jag 8-16 är för grovt för en uppfart, 8-11 tycker jag passar bättre och är skonsammare mot bildäcken.

Under hade jag lagt väggrus, 0-16 och packat, under förutsättning att det är hårdgjort korrekt under. Lägger du material med enbart nollfraktion typ stenmjöl kommer du få en yta med vattensjuka hål efter ett tag om du inte har överdrivet bra med fall.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Asfaltkross är inget alternativ?
 
Tack för alla svar, får bli ett projekt.
 
W
J Josth skrev:
Normalt kallar man det gårdsgrus 8-16, också kallat ärtsingel. Det är natursten.
Är i branschen… gårdsgrus är inte rätt namn. Gårdsgrus är något större än väg grus. 8-16 och 8-11 är det många kallar singel. Singel är ett gammalt samlingsnamn för bergkross, makadam och natursten. :)
8-16 är bättre när det är uppfarter tycker jag då dom är lite mer runda, så kallat ärt formade.(y)
 
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Är i branschen… gårdsgrus är inte rätt namn. Gårdsgrus är något större än väg grus. 8-16 och 8-11 är det många kallar singel. Singel är ett gammalt samlingsnamn för bergkross, makadam och natursten. :)
8-16 är bättre när det är uppfarter tycker jag då dom är lite mer runda, så kallat ärt formade.(y)
Vilken bransch? Grusbranschen kan du ju inte vara i med det svaret, i alla fall.
Svaret från "Markarbetaren" däremot, där har du ett svar från branschen.
 
  • Gilla
MichiPich
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.