Hej på er,
Då var det dags att byta ut värmesystemet. Hoppas ni orkar ta er genom denna långa post och komma med kommentarer och synpunkter.

Jag har gjort ett försök att skissa steg 1 i bifogad bild. Anläggningen står i ett mindre intilligande hus och matar 'stora' huset (~200m2) via en befintlig kulvert. Kulverten hade jag tänkt undvika att bråka med nu, men förbereda för att byta ut kulverten i kommande steg och då avveckla elvärme VV beredarna i huset.
Ack volymen blir så stor som jag knö in i en tank när jag ändå måste slå upp dörröppningen. Exp kärlet är tänkt att koppla på varma sidan som en extra säkring om allt fallerar och kokningen är ett faktum.

Vedpannan lutar starkt åt en Baxi excellent 40. Ack tanken funderar jag på att skippa inbyggda slingor och köra en TVA nu. Även om lönsamheten är extremt tveksam så funderar jag på att montera ett solvärmepaket av rena slöhetsskäl(ingen eldning på 5-6 mån/år+värmekälla till källare). Här verkar det finnas färdiga paket att köpa med plattvärmeväxlare vilket ju minskar planeringstiden. (tips mottages tacksamt på leverantörer)

Värmekällan idag är en äldre flispanna. Hade säkert gått att håll liv i många år till, men flisberedningen kräver investeringar i traktor+tugg/flisförråd för utlejd flisning och då växlar jag hellre till ved. Om någon är intresserad av en äldre flisanläggning som går helt utan el så skicka PM.

Steg 2 beskrivs efter de första frågorna.

Frånsett att jag säkerligen satt någon symbol knas och hoppat över systempåfyllning, säkerhetsventiler osv:
-Vad tror ni om huvudkonceptet och vad kan förbättras?
-Jag funderar på att beställa en tank med anslutningar i 3-4 olika nivåer för att ha möjligheten i framtiden för att koppla in solvärme mer optimalt, men skippa slingor helt. Vad ser ni för/nackdelar med detta?

Steg 2 blir den dag då kulverten går läck/jag har kommit ner dit i prioriteringslistan.
Idag styrs temperaturen inte av någon shunt utan jag har reglerat panntemperauren till c:a 60 grader och sedan får termostaterna på elementen reglera temperaturen. Tills dess så är den tänkta förbättringen att kunna sänka kulverttempen genom att styra en shuntautomatik mot utetemperaturen.

I framtiden så skulle jag vilja avveckla VV beredarnna i stora huset och få till en smart lösning på varmvatten och användning av kulverten. Det lilla jag har funderat på nu är om det smartaste skulle vara att stoppa in en 500l tekniktank som laddas via kulvertstyrning och återvinna shuntautomatiken från steg 1 till att monteras inne i huset.
-Ser ni några andra bra lösningar på att bli av med elvärmeberedarna och kunna hantera VV+radiatorer?
- och viktigast kan det vara bra att göra någon förberedelse på huvudtanken i form av anslutningen eller liknande när den ju blir nybeställd?
Teknisk ritning eller schema över värmesystem med solfångare, ackumulatortank, vedpanna och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sne4 Sne4 skrev:
Hej på er,
Då var det dags att byta ut värmesystemet. Hoppas ni orkar ta er genom denna långa post och komma med kommentarer och synpunkter.

Jag har gjort ett försök att skissa steg 1 i bifogad bild. Anläggningen står i ett mindre intilligande hus och matar 'stora' huset (~200m2) via en befintlig kulvert. Kulverten hade jag tänkt undvika att bråka med nu, men förbereda för att byta ut kulverten i kommande steg och då avveckla elvärme VV beredarna i huset.
Ack volymen blir så stor som jag knö in i en tank när jag ändå måste slå upp dörröppningen. Exp kärlet är tänkt att koppla på varma sidan som en extra säkring om allt fallerar och kokningen är ett faktum.

Vedpannan lutar starkt åt en Baxi excellent 40. Ack tanken funderar jag på att skippa inbyggda slingor och köra en TVA nu. Även om lönsamheten är extremt tveksam så funderar jag på att montera ett solvärmepaket av rena slöhetsskäl(ingen eldning på 5-6 mån/år+värmekälla till källare). Här verkar det finnas färdiga paket att köpa med plattvärmeväxlare vilket ju minskar planeringstiden. (tips mottages tacksamt på leverantörer)

Värmekällan idag är en äldre flispanna. Hade säkert gått att håll liv i många år till, men flisberedningen kräver investeringar i traktor+tugg/flisförråd för utlejd flisning och då växlar jag hellre till ved. Om någon är intresserad av en äldre flisanläggning som går helt utan el så skicka PM.

Steg 2 beskrivs efter de första frågorna.

Frånsett att jag säkerligen satt någon symbol knas och hoppat över systempåfyllning, säkerhetsventiler osv:
-Vad tror ni om huvudkonceptet och vad kan förbättras?
-Jag funderar på att beställa en tank med anslutningar i 3-4 olika nivåer för att ha möjligheten i framtiden för att koppla in solvärme mer optimalt, men skippa slingor helt. Vad ser ni för/nackdelar med detta?

Steg 2 blir den dag då kulverten går läck/jag har kommit ner dit i prioriteringslistan.
Idag styrs temperaturen inte av någon shunt utan jag har reglerat panntemperauren till c:a 60 grader och sedan får termostaterna på elementen reglera temperaturen. Tills dess så är den tänkta förbättringen att kunna sänka kulverttempen genom att styra en shuntautomatik mot utetemperaturen.

I framtiden så skulle jag vilja avveckla VV beredarnna i stora huset och få till en smart lösning på varmvatten och användning av kulverten. Det lilla jag har funderat på nu är om det smartaste skulle vara att stoppa in en 500l tekniktank som laddas via kulvertstyrning och återvinna shuntautomatiken från steg 1 till att monteras inne i huset.
-Ser ni några andra bra lösningar på att bli av med elvärmeberedarna och kunna hantera VV+radiatorer?
- och viktigast kan det vara bra att göra någon förberedelse på huvudtanken i form av anslutningen eller liknande när den ju blir nybeställd?
[bild]
I det stora hela tycker jag att du är helt rätt ute.
Baxipannan är nog inte fel men välj den med Lambdastyrning isåfall. Jag hade eventuellt också kikat på en Frölingpanna som nog är bland de bästa som finns på marknaden.
Du gör helt rätt i att försöka hålla ner shunttemperaturen för att minska förlusterna i kulverten.
Jag hade kanske valt att ha separata shuntgrupper för de olika husen och eventuellt styra på rumstemperatur istället.

I steg två tycker jag att du ska skippa tekniktanken då de bara ger en massa förluster.
Satsa istället på en mindre elberedare som du matar med varmvatten via den nya kulverten som du ska ha ett extra rör i. Sätt sedan blandningsventilen efter elberedaren så får du en fin bufferttank för varmvatten. Har själv kört så i många år och det funkar kanon. Elpatronen behöver då endast hoppa in när man glömt att elda eller en kort stund för att hålla tempen.
 
Sne4 Sne4 skrev:
Exp kärlet är tänkt att koppla på varma sidan som en extra säkring om allt fallerar och kokningen är ett faktum.
På kalla sidan, är det öppet kärl så dunstar inte vattnet av så fort. Är det tryckkärl så gillar inte blåsan så varmt och säger upp sig i förtid. En TVA ( kallas ibland Ryggsäck ) tar värmen från en tank/panna via växlare med pump, vid tapp så börjar det värmas VV. Hur har du tänkt med VV sommartid, det med kulvert gör at det tar lång tid att få VV i huset. Behåll dom och ladda dom när du eldar hårt. Ganska enkel lösning för det.
 
@Vedfantast : vilka funktioner på lamdamodellen är det som du gillar?

Anledningen till at jag funderade på en extra tank i huset var faktiskt att hålla nere värmeförlusterna då det blir satsvis laddning från stora tanken och därmed snitttemperaturen i kulverten hålls nere och varmvattnet kan tas från den tanken. Den lösning du föreslår är enkel och att välja extra rör i kulverten är ett enkelt alternativ. Den tar jag med mig i funderingarna.

@jonaserik : Det är ett öppet system. I förra huset hade jag en Atmos som temperaturregleringen fick fnatt på. 40kW och full fart på fläkten och ganska fulladdade tankar, då var jag glad att exp kärlet(med avluftningsledning) satt på varma sidan. Det var inte tillräcklig fart för SYR ventilen att lösa ut. Den extra skyddsbarriären var trevlig den gången. Jag är inte helt säker på att jag får plats att dra ett separt rör för avluftning.

För varmvatten på sommartid så var min huvudsakliga fundering att ta det från tekniktanken, solvärmen borde skjutsa på så pass bra att förlusterna täcks upp för.
 
Vi har något liknande värmesystem som du tänkt dig, fast med tekniktank i huset, jag beskrev lite om det i den här tråden
Om jag skulle bygga nytt idag skulle jag i alla fall överväga en av Tyska/Österikiska pannorna även om vår Atmos har fungerat bra (konverterat med lambdasond och styrning av primär/ sekundär spjäll)
Jag skulle inte köpa en panna utan lambdastyrning idag, det blev så mycket bättre förbränning när vi konverterade pannan.

Anslutningar på flera nivåer är bra, vi har fyra.
Med det får man möjlighet att efter temperatur styra på vilken höjd i tanken man laddar in solvärmen,
temperaturen kan ju t.ex vara för låg för tappvattnet men räcka till golvvärmen.
Likaså bör uttaget ur tanken vara på fler nivåer, onödigt att använda det varma vattnet i toppen till golvvärme och radiatorer som normalt behöver lägre temperaturer.
 
N Nybyggarn skrev:
Vi har något liknande värmesystem som du tänkt dig, fast med tekniktank i huset, jag beskrev lite om det i den här tråden
Om jag skulle bygga nytt idag skulle jag i alla fall överväga en av Tyska/Österikiska pannorna även om vår Atmos har fungerat bra (konverterat med lambdasond och styrning av primär/ sekundär spjäll)

Jag skulle inte köpa en panna utan lambdastyrning idag, det blev så mycket bättre förbränning när vi konverterade pannan.

Anslutningar på flera nivåer är bra, vi har fyra.
Med det får man möjlighet att efter temperatur styra på vilken höjd i tanken man laddar in solvärmen,
temperaturen kan ju t.ex vara för låg för tappvattnet men räcka till golvvärmen.
Likaså bör uttaget ur tanken vara på fler nivåer, onödigt att använda det varma vattnet i toppen till golvvärme och radiatorer som normalt behöver lägre temperaturer.
Sne4 Sne4 skrev:
@Vedfantast : vilka funktioner på lamdamodellen är det som du gillar?

Anledningen till at jag funderade på en extra tank i huset var faktiskt att hålla nere värmeförlusterna då det blir satsvis laddning från stora tanken och därmed snitttemperaturen i kulverten hålls nere och varmvattnet kan tas från den tanken. Den lösning du föreslår är enkel och att välja extra rör i kulverten är ett enkelt alternativ. Den tar jag med mig i funderingarna.

@jonaserik : Det är ett öppet system. I förra huset hade jag en Atmos som temperaturregleringen fick fnatt på. 40kW och full fart på fläkten och ganska fulladdade tankar, då var jag glad att exp kärlet(med avluftningsledning) satt på varma sidan. Det var inte tillräcklig fart för SYR ventilen att lösa ut. Den extra skyddsbarriären var trevlig den gången. Jag är inte helt säker på att jag får plats att dra ett separt rör för avluftning.

För varmvatten på sommartid så var min huvudsakliga fundering att ta det från tekniktanken, solvärmen borde skjutsa på så pass bra att förlusterna täcks upp för.
Jag håller med @Nybyggarn om att lambdastyrningen gör underverk för förbränningen. Jag saknar det på min Baxi Solo Innova men skulle absolut satsa på det om jag bytte panna idag.
Skulle själv inte köpa en Atmos då jag har flera bekanta som fått problem med läckage efter bara 5-10 år med dem. Min Baxi är förvisso inte mer än 19 år men den har fungerat väldigt bra.
Anledningen till min skepsis mot tekniktank beror på att brorsan har en sådan lösning som är hopplös att få en bra funktion på. Det slutar ofta med att han står med ljummet vatten i hela systemet alldeles för tidigt.
@Nybyggarn har också helt rätt i att det är smart att ha möjlighet att plocka ut rätt temperatur på olika nivåer i acc-tanken. Detta gäller åtminstone vid stora tankar där man har nytta av olika skikt med olika temperaturer. Dock kräver detta en mer avancerad styrning.
 
@Nybyggarn:
Jag såg din tråd när jag kikade runt och det var kul att du svarade här. Angående vedpanna så funderade jag på att köpa en Atmos från typ Kotly. Hade en Atmos tidigare, men jag skulle aldrig betala det priset som återförsäljaren i Sverige tycker att de är värda(mer nedan i kommentar till Vedfantast).. Denna gång hade jag tänkt kliva upp till en Baxi. Med lambda så är det dock ytterligare pengar som ska ut. Jag får ta mig en funderare. Med lambda så ligger ju även Effecta i rätt prisläge.

Jag kikade på Sorels kontroller och precis som du hade så funderar jag på anslutningar i 4 nivåer. (näst nedersta för sol under eldningssäsongen) Det kan deras styrdator hantera. I princip så blir det nog 2 tekniktankar för mig den dag systemet är helt klart. UVR systemen verkade inte så svåra heller. I min kulvert så kommer jag att slänga in lite rör för ethernet o dylikt, så jag får titta på UVR med, €39 för expansion för ett par extra utgångar är inte farligt och huvuddatorn ligger bra till i pris med.
-Har du någon självcirkulation mellan system eller stänger "nere till v i husdiagrammet" av cirkulationen när det inte laddas?
-Vad körde du för fabrikat på styrad aventiler och givare och är du nöjd med dessa?

Min primära tanke var att stoppa i en rund 4000l tank, tyvärr så kommer det nog att bli för trångt för att komma åt där kulverten går in i källaren. Jag ska prova att gillra upp lite skivor och testa. Just nu lutar det åt 2x1800 l, men jag ska fråga pris på en rektangulär också, men jag har för mig att de är rejält dyrare pga konstruktionen som krävs.

@Vedfantast : Vilka problem med förbränningen har du märkt?
-Är det vid olika klabbstorlekar eller trädslag/fuktinnehåll eller annat?

Min gamla Atmos fick man justera genom att köra tillräckligt grova klabbar, mycket smått gick inte att elda bra, men portionerade man det överst/ute vid kanterna med grovt i mitten så brann även det bra. När elektroniken i pannan gav upp helt så hade dock Atmos begagnad elektronik. På frågan hur det kom sig så var just min panna drabbad av vissa problem. Hmmm..Påfyllningsluckans sprintar i gångjärnet kunde vandra ur, det var inte roligt att märka att man visst måste kolla det. Nåja, nåt måste de ha lärt sig sedan 1997.
 
Sne4 Sne4 skrev:
-Har du någon självcirkulation mellan system eller stänger "nere till v i husdiagrammet" av cirkulationen när det inte laddas?
Ingen cirkulation, när pumpen stannar stoppar flödet, det är ganska långt mellan tankarna och rören går både i taket och ner i kulvert så det är nog svårt att få till någon cirkulation.

Sne4 Sne4 skrev:
-Vad körde du för fabrikat på styrad aventiler och givare och är du nöjd med dessa?
Jag köpte TA;s trevägsventiler, dom har fungerat utan problem. Handlade en del från echtshop i Tyskland och det mesta från VVFS i Danmark, som har väldigt bra support och informativ hemsida.

Schematisk ritning av värmesystem med temperaturangivelser för garage och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte min Effecta 60kw Lambda 2015.
Kan starkt rekommenderas. Inget fel sedan ny, och med Lambda är det minimalt med både rök och sot.
Har inte följt vad som hänt i utvecklingen av pannor sedan 2015.
Måste säga att jag är en lite förvånad över att inte fler/alla pannor nu levereras med lambda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.