Hej,

Jag har nyligen installerat lätt mörkläggande duettgardiner (dubbla plissegardiner) på insidan av fönstren i sovrummen. Se inspirationsbilderna nedan för att förstå vad jag menar.

Det jag noterar är att på husets solsida så blir fönstren otroligt varma när solen ligger på och gardinerna är nere. Har inte mätt någon exakt temperatur, men jag gissar runt 70 grader eftersom det bränner rejält på handen om jag tar på det.

Min fråga är helt enkelt hur mycket värme helt nya treglasfönster från Elitfönster tål? Bör jag vara orolig och försiktig?


nInCkt7.png

OWfTNUS.png
 
Nä! Inte alls.
Om temperaturen stiger så tar det fyr i fönsterkarmen långt innan glaset smälter.:crysmile: Och så varmt blir det inte.

Däremot skador på färg kanske kan uppstå på vissa ytor, så som uttorkning.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nä! Inte alls.
Om temperaturen stiger så tar det fyr i fönsterkarmen långt innan glaset smälter.:crysmile: Och så varmt blir det inte.

Däremot skador på färg kanske kan uppstå på vissa ytor, så som uttorkning.
Gardinerna bör vara ljusa för att inte absorbera så mycket värme utan reflektera ut solvärmen.
Varmt glas är inget problem men däremot varmt fönster av isolerglas bestående av två eller tre glas som är lufttätt fogade. När luften/gasen mellan glasrutorna värms så expanderar den. Till sist blir trycket så högt att ett glaset sprängs. Det hände i en fabrik där man klistrade på 50 mm frigolitskivor på insidan för att minska värmeförlusten vintertid. Vid solsken sprack flera rutor.
Isolerrutor påverkas även av ändringar i lufttrycket. Jag tror det är därför det bara är 10 mm mellan glasen trots att större avstånd är optimalt för värmeisolering.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Det som kan hända när man har en plisségardin neddragen över halva glaset, och solen står på som på inspirationsbilderna, blir glaset väldigt varmt bakom gardinen och andra halvan är fortfarande ”kall”. Då uppstår det spänningar mellan den väldigt varma delen av glaset och den kalla delen och då kan det spricka.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Tack för alla vettiga svar! Känner mig trygg med att det inte är någon fara nu
 
L Leif i Skåne skrev:
Nä! Inte alls.
Om temperaturen stiger så tar det fyr i fönsterkarmen långt innan glaset smälter.:crysmile: Och så varmt blir det inte.

Däremot skador på färg kanske kan uppstå på vissa ytor, så som uttorkning.
Däremot kan det bli spänningar i glaset som gör att de spricker.

Exempelvis skall man inte sätta solfilm på insidan av fönster.
 
O oddan skrev:
Tack för alla vettiga svar! Känner mig trygg med att det inte är någon fara nu
Hejsan

Hur har de gått för dina fönster?

Har själv haft problem med plissegardiner och värmesprickor.

Fått nya nu som inte är mörkläggande dvs de har inte den tunna aluminiumfolie i sig. Men glasen på fönsterna blir ju ändå rejält värma. Rädd att de ska spricka även om dom är helt uppe över hela fönstret.

Har dina fönster klarat sig ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.