Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Alla här säger "lagen säger en månads uppsägningstid"

Men. Överallt när jag googlar iallafall, säger det: vanligast är tre månaders uppsägningstid. Även Hyresgästföreningen säger så

Kolla ditt kontrakt. Har han tecknat kontraktet med dig som privatperson eller genom ett företag han har. Om det är ett företag bör det ju stå organisationsnummer etc. Hur betalar du hyran, till hans personliga konto eller till hans eventuella företag? Och är det företag kan du ju också kolla upp det, förutom att kolla upp honom själv.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Fadai
H happy_sloth skrev:
Fast du är rätt gnällig. Menar dock inte att du har fel men en annan hade ju skött det på ett smidigare sätt utan att ha tårar i ögonen och försöka vinna över hyresvärden på det sättet. Har tyvärr varit med om allt för många, tyvärr framför allt kvinnor som ofta försöker få ens sympati genom att t.ex gråta. Fått lära mig med åren att det bara är skådespeleri och manipulation.

För framtiden kan det vara bra att lära sig att vara saklig och bestämd och veta sina rättigheter utan att bli bitter och känslosam över det (y)

Och du har varit väldigt noga med att benämna att dina grannar har serbisk härkomst i rätt många inlägg nu så att din hyresvärd frågar om du är rasist är ju rätt befogad fråga. Förstår inte vad deras härkomst har med saken att göra
Gissar att, med den attityden, är du inte direkt favorit hos kvinnor. Har man haft det skitjobbigt, som TS, och inte får sova för grannens oljud, är det inte konstigt att bli känslosam när hyresvärden inte ens vill lyssna. Som jag förstått det är grannarnas bristande svenska skälet till att hon inte kan kommunicera sina klagomål. De förstår inte. Är själv rätt känslig för rasism men har inte alls uppfattat henne som en sådan person. Tycker ditt inlägg var nedlåtande och misogynt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik V. och 12 till
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Fast du är rätt gnällig. Menar dock inte att du har fel men en annan hade ju skött det på ett smidigare sätt utan att ha tårar i ögonen och försöka vinna över hyresvärden på det sättet. Har tyvärr varit med om allt för många, tyvärr framför allt kvinnor som ofta försöker få ens sympati genom att t.ex gråta. Fått lära mig med åren att det bara är skådespeleri och manipulation.

För framtiden kan det vara bra att lära sig att vara saklig och bestämd och veta sina rättigheter utan att bli bitter och känslosam över det (y)

Och du har varit väldigt noga med att benämna att dina grannar har serbisk härkomst i rätt många inlägg nu så att din hyresvärd frågar om du är rasist är ju rätt befogad fråga. Förstår inte vad deras härkomst har med saken att göra
Vad då gnällig? Hon har ju köpt en ”vara” och då ska den fungera efter normer och regler.
Kanske du saknar lite empati det är svårt för många att stå upp för sina rättigheter för att de till ex blir anklagade för just gnäll när det är fullt berättigat klagomål.
Vi två hade garanterat blivit osams när jag var ung inga tårar då int.
Nu skulle jag anmält direkt i stället, både till kommun, Skatteverket, och hyresnämnden och hyresgästföreningen om det varit en sån som du
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Kolla ditt kontrakt. Har han tecknat kontraktet med dig som privatperson eller genom ett företag han har. Om det är ett företag bör det ju stå organisationsnummer etc. Hur betalar du hyran, till hans personliga konto eller till hans eventuella företag? Och är det företag kan du ju också kolla upp det, förutom att kolla upp honom själv.
Spela det någon roll? Han ska väl följa regler o lagar iaf.
Ja skattemässigt spelar det ju roll hon kan ju ringa Skatteverket
 
Skönt att det verkar ha löst sig. Bra gjort!
 
K kortis skrev:
Spela det någon roll? Han ska väl följa regler o lagar iaf.
Ja skattemässigt spelar det ju roll hon kan ju ringa Skatteverket
Det handlade om att kunna dra slutsatsen om vilken uppsägningstid som gällde. Men nu har det ju löst sig. Hon gjorde rätt som stod på sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har en fråga till.
Kan han ha fått undantag eftersom det är en sån gammal gård.
Nej. Inga undantag från reglerna för ventilation. Inte heller från reglerna för tillgänglighet. Försök vända med en rullstol elerl komma in i duschen från en rullstol där....

Regler för störningar finns också, men det är krångligare att bråka om. Men att fråga hyresvärden om vad slutbesiktningen sade om ventilationen och säga att du kanske ska kolla med kommunen om hen inte minns kan ju vara en väg att slippa betala mer hyra. För det här SKRIKER svartbygge.

Ett sätt att göra en "anonym" koll kan vara att be någon bekant att få ut bygglovshandlingar för de senaste X åren för fastigheten "eftersom, de gillar ombyggnaden och vill göra likadant själv".

För visserligen har det löst sig, men för att inte fler ska råka illa ut är det ju bra att få det kontrollerat. Få till kontroll från räddningstjänsten är också en bra idé.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Fast du är rätt gnällig. Menar dock inte att du har fel men en annan hade ju skött det på ett smidigare sätt utan att ha tårar i ögonen och försöka vinna över hyresvärden på det sättet. Har tyvärr varit med om allt för många, tyvärr framför allt kvinnor som ofta försöker få ens sympati genom att t.ex gråta. Fått lära mig med åren att det bara är skådespeleri och manipulation.

För framtiden kan det vara bra att lära sig att vara saklig och bestämd och veta sina rättigheter utan att bli bitter och känslosam över det (y)

Och du har varit väldigt noga med att benämna att dina grannar har serbisk härkomst i rätt många inlägg nu så att din hyresvärd frågar om du är rasist är ju rätt befogad fråga. Förstår inte vad deras härkomst har med saken att göra
Det är det jag menar. Det spelar ju ingen roll. Min bästa kompis är kroat och hennes man ser och jag är gudmor till deras flicka. Så det spelar ingen roll. Men jag märkte det inte tidigare när en svensk dam bodde där. Nu pratar denna familjen högt till varandra a och det är anledningen att jag upptäckte hur tunn väggen är mellan deras toalett, badrum, tvättmaskin, torktumlare och min säng. Jag drar slutsats att väggen ej är godkänd alls! Sen kommer sak no2, det är kylan, och sak no 3, ventilationen.

Kaka på kaka,.så blir det mångam fel och ja, då låter jag ju gnällig. Det är inte likt mig, som person, men det fanns mycket att gnälla på här!

Hade allt varit ok, eller om vi hade varit överrens om vad jag hyrde, då hade jag inte sagt ett pip. Det blir såhär, i detta fall, då jag kände mig lurad och ekonomiskt utnyttjad.

Att inte kunna sova i ditt eget hem. Åka iväg mitt i natten för att sova. Stå ut i kyla (jag har bifogat bilder så ni skulle se hur kallt det varit). Du hade också gnällt/klagat/sagt ifrån. Det hoppas jag! För detta var inte ok!

Och gråten kom när bägaren rann över. Det var när jag insåg att: jag måste flytta. Och kände mig trängd. När en äldre man, med burdus attityd, stod i mitt kök och sa att jag var gnällig och frågade om jag var rasist.

Det var inte pga manipulation. Det var tårar av hopplöshet.


Bananskalare Bananskalare skrev:
Rätt beslut! Det kommer aldrig hända något där! Se till att lämna lgh i samma skick eller bättre när fick den. sen som någon skrev fota städningen. Du ska inte he dom nöjet att hacka på dig. Flytta nu sen glömmer du allt.
Lämna du någon deposition?
Det finns inget rätt eller fel tyvärr.
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Om luftvärmepumpen är ställd på värme och Auto kommer den att kyla när inställd temperatur uppnåtts. Varm luft stiger. Med element nere på max kommer det bli kallt längst ner och varmt uppe, så inte konstigt alls.
Testat alla inställningar och kombinationer, första två månaderna (januari och februari) utan att säga ifrån. Testat att inte ha elementen på, en hel månad! Endast luft luft.

Testat ej luft luft, bara element, i två veckor.

Så ingen kombo funkar. Det är alltid kring 12grader. (Jan-mitten på mars) sen när det blev varmare ute, ej blåst och snö, då kunde vara 15-16grader.

På kvällarna stänger jag av luft luft, då jag sover i "ett rum", fast på loft. Den låter för mycket OCH luften är så extremt torr på loftet. Både varmt och torrt. Så har fått stänga av luft luft till natten och sätter på den på morgon igen. När jag vaknar på morgonen är det alltid 11grader med bara element på. När jag kommer hem på kvällen och allt varit igång, är det 14-16grader.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Det finns ett konto som länsstyrelsen har där man kan sätta in hyran vid tvister, det ger dig lite tid. Kolla sen om det finns bygglov osv. Finns inte det så tror jag fastighetsägaren inte driver frågan så hårt och du får pengarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu har det löst sig med allt
 
J
H happy_sloth skrev:
Fast du är rätt gnällig. Menar dock inte att du har fel men en annan hade ju skött det på ett smidigare sätt utan att ha tårar i ögonen och försöka vinna över hyresvärden på det sättet. Har tyvärr varit med om allt för många, tyvärr framför allt kvinnor som ofta försöker få ens sympati genom att t.ex gråta. Fått lära mig med åren att det bara är skådespeleri och manipulation.

För framtiden kan det vara bra att lära sig att vara saklig och bestämd och veta sina rättigheter utan att bli bitter och känslosam över det (y)

Och du har varit väldigt noga med att benämna att dina grannar har serbisk härkomst i rätt många inlägg nu så att din hyresvärd frågar om du är rasist är ju rätt befogad fråga. Förstår inte vad deras härkomst har med saken att göra
jag håller med!
Stackars hyresvärd. Gnälligaste hyresgästen någonsin?
 
  • Arg
  • Gilla
kurlakarl och 5 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
jag håller med!
Stackars hyresvärd. Gnälligaste hyresgästen någonsin?
Håller med. Bli sur bara för att det inte finns frisk luft. Töntigt. 9000 för en trång lägenhet långt från stan med små fönster och ingen ljudisolering. Det är ju som hittat. Borde nästan kosta mer.
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
Nu har det löst sig för dig, bra!

Men gå nu inte bara vidare och var glad för egen del, utan att göra som många andra har uppmanat dig om: Kolla med kommunens miljö och byggnadsnämnd, om det finns bygglov, eller anmälan, start- och slutbesked för attefallsåtgärd (om det räcker i detta fall). Om inte, uppmana kommunen att starta ett tillsynsärende, så att hyresvärden tvingas rätta till det som behövs. Så hjälper du någon annan att inte hamna i din situation. Om det är ett svartbygge som inte följer kraven för ventilation, brandcell etc, så är bostaden skadlig/farlig.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Haha
Joakim654 och 9 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Nu har det löst sig för dig, bra!

Men gå nu inte bara vidare och var glad för egen del, utan att göra som många andra har uppmanat dig om: Kolla med kommunens miljö och byggnadsnämnd, om det finns bygglov, eller anmälan, start- och slutbesked för attefallsåtgärd (om det räcker i detta fall). Om inte, uppmana kommunen att starta ett tillsynsärende, så att hyresvärden tvingas rätta till det som behövs. Så hjälper du någon annan att inte hamna i din situation. Om det är ett svartbygge som inte följer kraven för ventilation, brandcell etc, så är bostaden skadlig/farlig.
Säg att du är svensk utan att säga att du är svensk :crysmile:
 
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Du kan hålla inne hyran så länge värmen inte fungerar dom den ska. Och menar du att det är ett svartbygge på riktigt eller ett fuskbygge? Är det ett svartbygge så tycker jag att du ska anmäla så inte fler råkar illa ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.