Vi har precis sålt vårt hus och går samtidigt igenom en skilsmässa. Jag vill verkligen inte sätta mig i en lägenhet och letar därför efter ett hus till mig och sonen.
Jag har hittat ett radhus som inte ligger ute till salu där både jag och säljaren gärna gör en eventuell affär utan att blanda in mäklare bla pga höga provisioner.

Hur går man enklast till väga med kontraktsskrivning, besiktning av bostaden, energideklaration samt dolda felförsäkring? Bör man vända sig till en mäklare eller bank för att få dom sakerna dokumenterade eller hur har ni gjort som har varit i min situation? Eller använder man sig av Hemverket fortfarande?

Tacksam för tips och råd!
 
Krokben
Vi åkte till banken och jurist och skrev på alla papper bara. Ingen mäklare inblandad. Vi hade dock ingen dolda fel försäkring osv utan köpte allting rakt av.
 
Jag var i samma sits och anlitade hemverket som skötte allt pappersarbete. Har för mig det kostade 5 papp (2017)

Besiktning är nog bäst att diskutera med säljaren och komma överens om något
 
Ta ett snack med banken tidigt. De vill ibland inte låna ut om det inte finns prospekt och värdering från en mäklare. Om fastigheten säljs öppet, så accepteras normalt köpesumman som marknadsvärde. Men vid en privatförsäljning ser banken en risk att du betalar ett extremt överpris, och då finns risken att deras säkerhet blir för dålig (utöver att du då gjort en usel affär).
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du kan även ta hjälp av en mäklare för bara kontraktsskrivning.
De flesta tillhandahåller den tjänsten mot betalning (som är mindre än en hel husförsäljning)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Vi åkte till banken och jurist och skrev på alla papper bara. Ingen mäklare inblandad. Vi hade dock ingen dolda fel försäkring osv utan köpte allting rakt av.
Jurister är väl ännu dyrare än mäklare per timme?
 
mäklare måste väl sälja sig per timma också?

Har svårt att tro att de skulle vägra sälja några timmar med hoppet att de skulle få ett helt mäklararvode...?

/ATW
 
Krokben
J Jaggatagga skrev:
Jurister är väl ännu dyrare än mäklare per timme?
Jovisst är dem det men jag var där i 30 minuter. Köpte inom släkten så jurist behövdes tydligen.
 
Min mäklare som sålde mitt hus erbjöd sig att sköta alla dokument mm som skulle krävas för 8900kr. Helt ok pris men säljaren av huset som jag var intresserad av fick problem med lånelöfte till en ny bostad.
Har hittat ett annat hus som dök upp från -62 med källare och la bud som godtogs så blev en snabb vändning
Slutet gott och allting gott!
Tack för råd och tips!
 
  • Gilla
KarolinaA och 3 till
  • Laddar…
MC-kungen MC-kungen skrev:
Min mäklare som sålde mitt hus erbjöd sig att sköta alla dokument mm som skulle krävas för 8900kr. Helt ok pris men säljaren av huset som jag var intresserad av fick problem med lånelöfte till en ny bostad.
Har hittat ett annat hus som dök upp från -62 med källare och la bud som godtogs så blev en snabb vändning
Slutet gott och allting gott!
Tack för råd och tips!
Bra att det löste sig!

Ett köp av fastighet i Sverige är enkelt avseende vilka papper som behövs.

Frågan om försäkringar och liknande vad gäller dolda fel är betydligt mycket mer komplicerad.

Mitt generella råd är dock att helt avstå från alla "dolda felförsäkringar" och hellre lägga mer tid på kontroll och besiktning av det man vill köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.