Hej! Vi håller på och renoverar och ska nu slipa dessa golv men får inte till det. Lacken bara klabbar igen slippapprena helt och hållet. Vi har skrapat bort mycket av lacken på golven och provat igen, men hjälper inte. Sitter ni på några bra tips? Har läst om matolja osv men funkar det verkligen på detta?
 
  • Tomt rum med trägolv, tapeter, fönster, element, vita gardiner, utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, matolja funkar.
Börja med att slipa diagonalt så får ni golvet rakt och fint också (om det behövs)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Japp, matolja funkar.
Börja med att slipa diagonalt så får ni golvet rakt och fint också (om det behövs)
Tack för svar! Funkar det med en excenterslip som vi har eller behövs bandslip?
 
Vill du bli färdig hyr du en riktig golvslip.
 
Om det går med excenterslip låter jag vara osagt då jag själv bara slipat med bandslip samt rondell modell stora.
Är det ojämnt skylla jag hyra en riktig bandslip för att kunna diagonala.
 
raveper raveper skrev:
Vill du bli färdig hyr du en riktig golvslip.
Jag har hyrt en stor golvslip som kallas excenterslip precis som en liten excenterslip, men den är stor och gjord för golv
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Om det går med excenterslip låter jag vara osagt då jag själv bara slipat med bandslip samt rondell modell stora.
Är det ojämnt skylla jag hyra en riktig bandslip för att kunna diagonala.
Super, tack! Det var det jag tänkte
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
L linaconnie skrev:
Tack för svar! Funkar det med en excenterslip som vi har eller behövs bandslip?
Mitt råd är att hyra in en golvslipare! Inte jättedyrt och blir superbra om sliparen kan sin sak. Skicka PM till mig om du är intresserad av en duktig och bor nära Stockholm. Jag är inte golvslipare!!
 
Våra golv, 110 kvm fernissade furugolv, slipades av ett par erfarna golvslipare till fast pris. De var ganska upprörda då de inte hade fått veta av sin förman vad det var för ytbehandling. De fick slita hårt och slippappren satte igen så fort de startade maskinerna. Det låg stora högar av igensatta slipband och rondeller när de höll på. De fick verkligen jobba. Om det funnits något knep skulle de säkert ha använt det. Det blev bra till slut efter lutbehandling och hårdvaxolja.
Jag skulle inte använda matolja då den inte härdar och påverkar troligen efterföljande ytbehandling negativt om det suger in i trägolvet.
Kalaset kostade cirka 50.000 men jag måste säga att det var värt det. Jag skulle inte ha gjort det själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.